پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314377 تاریخ : 1396/11/02-13:51:02
,8,
تخت گاز بورس در اولین ماه زمستان

بررسی فعالیت بورس تهران در دی ماه نشان داد؛

تخت گاز بورس در اولین ماه زمستان

بورس تهران در ادامه روند صعودی از ابتدای سال، ماه دی را نیز سبزپوش به پایان رساند. پیشتازی بازار سرمایه از دیگر بازارهای (از نظر بازدهی) امری است که باعث شده جذابیت بورس برای سرمایه گذاران بیش از گذشته هویدا باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از (سنا)، بر اساس آمارها، شاخص کل بورس تهران در اولین ماه زمستان توانست بازدهی 3.5 درصدی داشته باشد، به این ترتیب این بازار رشد خود از ابتدای سال را به حدود 28 درصد رساند. بازار سهام که در آخرین روز آذر در کانال 95 هزار واحد قرار داشت، دی ماه را در کانال 98 هزار واحد به پایان رساند. سه کانال شکنی بورس که در هفته های اول با نوسانات محدودی همراه بود، در روزهای پایانی و تحت تاثیر کاهش اثر ریسک های سیستماتیک روند تندتری به خود گرفت. بررسی عوامل اثر گذار بر رشد شاخص طی مدت مزبور را می توان در چند بخش دسته بندی کرد.

مولفه های رشد بورس کدامند؟

نفت: یکی از اثرگذارترین مولفه ها بر رشد بورس طی این مدت صعود قیمت جهانی نفت بود. طی این مدت نفت برنت با رکورد شکنی سه ساله به سقف 70دلار و 26 سنت نیز رسید. براساس تحلیل رویترز، افت موجودی انبارهای نفتی آمریکا نشان می‌دهد که تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید به خوبی اثرگذار بوده و ترازوی عرضه و تقاضای بازار به سمت کفه تقاضا سنگینی می‌کند. در کنار این عوامل پایبندی اوپک به توافق، دیگر عاملی است که موجب شده احتمال کمبود عرضه در بازار نفت تقویت شود. آخرین برآوردها از تولید نفت اوپک نشان می‌دهد که این سازمان بیشتر از آنچه وعده داده بود درحال کاهش تولیدات خود است، به‌طوری‌که میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق در نوامبر گذشته به 125 درصد رسید .

دلار: عامل دیگر اثرگذار بر روند بازار سهام رشد بی محابای نرخ دلار در بازار ارز کشور است. بر اساس بررسی های صورت گرفته دلار در دی ماه تا 8 درصد رشد داشته است.

با پایان یافتن آذر ماه پرونده دلار در محدوده قیمتی 4هزار و 200 تومان بسته شد و تا حدی با افت قیمتی همراه بود، با این وجود این روند ادامه نیافت و تحت تاثیر نوسان گیری های معامله گران دلار بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. از سوی دیگر موضوع مهمی که بر روند صعودی این ارز اثر گذاشت مربوط به انتظار ها در خصوص اظهار نظر ترامپ در خصوص برجام بود. بر این اساس دلار در میانه های دی ماه به محدوده 4 هزار و 400 تومان نیز رسید. با این وجود افزایش تقاضا و تشدید سفته بازی در بازار باعث شد این ارز مهم بین المللی در پایان دی ماه به بیش از 4 هزار و 500 تومان نیز برسد.

کامودیتی ها: شاید مهمترین اهرم رشد بورس در یکسال اخیر را باید بازار جهانی فلزات پایه دانست. شاهد این ادعا نیز رشد صنایع مرتبط با این کالاهاست که طی این مدت از اقبال بسیار خوبی در بورس برخوردار بوده اند. در این بین یکی از عوامل اثر گذار در بخت خوب کامودیتی ها مربوط به تضعیف شاخص دلار است. هراس از تعطیلی دولت دونالد ترامپ یکی از دلایلی بود که باعث شد شاخص دلار جهانی از نهم ژانویه نسبت به دیگر ارزها روند نزولی به خود بگیرد. طی یک ماه اخیر مس توانست در اوج قیمت 4 ساله گذشته قرار بگیرد. بر این اساس کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت ها با تشدید مقررات زیست محیطی چین در واردات قراضه که عامل کمبود 500 هزار تنی قراضه در بازار می شود، بالاتر رود . بر همین اساس در پایان دی ماه هر تن مس به 7هزار و 45 دلار رسید. بازار روی نیز توانست شاهد ثبت رکورد های جدید باشد. طی روز جمعه هفته گذشته هر تن روی به 3 هزار و 463 دلار رسید و رکورد 10 ساله گذشت خود را پشت سر گذاشت. لغو مجوز فروش موجودی انبارها در بزرگترین انبار آمریکا(LME) باعث کسری عرضه و افزایش تقاضا در این محصول شد.

گزارش های فصلی : هر ساله بطور سنتی ماه دی مصادف با افزایش ترافیک انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت هاست. بررسی این گزارش ها در صنایع بزرگ بورسی حاکی از کارنامه موفق بسیاری از شرکت ها از ابتدای سال است. در شرکت های فلزی، گزارش های 9 ماهه بسیار مطلوب ارزیابی شده است. با توجه به افزایش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، شرکت ها توانستند تا حد زیادی از کاستی های سال های قبل خود را جبران کنند. صنایع پالایشی نیز با در نظر گرفتن مولفه های مربوطه شرایط بسیار خوبی را نوید دادند. این شرکت ها اولین پیش بینی های خود را بر مبنای نفت 45 دلاری و نرخ دلار 3 هزار و 300 تومان در نظر گرفتند. با این وجود در تعدیلات 6 ماهه نرخ دلار را به 3 هزار و 500 تومان افزایش دادند و قیمت جهانی نفت را بیش از 55 دلار در نظر گفتند. با این حال در شرایط فعلی که دلار در اتاق مبادلات از سطح 3هزار و 600 تومان عبور کرده و نفت برنت نیز به بیش از 67 دلار رسیده است شرایط برای سودآوری بیشتر این شرکت ها مهیاست.

جنبش حقیقی های بازار سهام دی اولین ماه زمستان

نگاهی به تغییر مالکیت ها در معاملات دی ماه نشان از تحرک هرچه بیشتر بازیگران خرد دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده طی مدت مزبور حدود 75 میلیارد تومان نقدینگی از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی دست به دست شده است. موضوعی که در ماه گذشته نیز در بازار رخ داد، تا نشان دهد جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران تازه نفس افزایش قابل توجهی داشته است. بر همین اساس ارزش معاملات نیز با احتساب معاملات بلوکی به بیش از 210 میلیارد تومان رسید. با وجود اینکه این رقم نسبت به ماه آذر کاهش داشته است اما همچنان نسبت به میانگین این مولفه از ابتدای سال در رقم بالاتری قرار داد. در بخش صنایع نیز آمارها قابل توجه است، به طوریکه رشد قیمتی در صنایعی رخ داده است که بیش از نیمی از ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند.

بر این اساس صنعت استخراج ذغال سنگ با تک نماد «کماسه» بیشترین رشد قیمتی را در میان 32 صنعت بورسی داشته است، بعد از آن صنایع کانه های فلزی، محصولات شیمیایی ، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی قرار داد. در این میان خودرو بیشترین حجم معامله را در میان صنایع بورسی داشته است و محصولات کاغذی بیشترین افت قیمتی را به ثبت رسانده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 270
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران