پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354667 تاریخ : 1397/05/29-10:36:52
,17,7,
تحویل سکه محدود می شود؟

واگذاری 2 میلیون و 575 سکه شروع شد

تحویل سکه محدود می شود؟

تعدادی از نمایندگان مجلس در طرحی که به هیات رئیس ارائه شده است به دنبال محدود کردن تحویل سکه های پیش فروش شده هستند.

بانک و صنعت ، در حالی که واگذاری سکه های پیش فروش شده 6 ماهه روز گذشته از سوی بانک مرکزی آغاز شد، تعدادی از نمایندگان مجلس طرح «ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی» را به هیات رئیس ارائه دادند و این طرح اعلام وصول شد. اما تاثیرات اعلام وصول این طرح در بازار منفی بود زیرا ساعاتی پس از اعلام این خبر، قیمت سکه که در روزهای اخیر و در پی تحویل سکه‌های پیش ‌فروش شده روند نسبتا نزولی یافته بود، دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت و باردیگر به نزدیک 4 میلیون تومان رسید و دلیل اصلی آن نگرانی از ایجاد محدودیت برای تحویل سکه های پیش فروش شده است که به التهاب در بازار دامن زده. البته پیش از این هم طرحی برای محدودیت ارائه سکه به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شده بود که مسکوت ماند. در طرح قبلی تعدادی از نمایندگان به دنبال آن بودند که «افراد هر تعداد سکه پیش خرید کرده باشند تنها 10 سکه دریافت می‌کنند و مابقی پولشان پس داده می‌شود.»

اما نکته مهم در ایجاد محدودیت برای واگذاری سکه های پیش فروش بی اعتمادی است که در بازار به دولت و بانک مرکزی شکل خواهد گرفت زیرا دولت و بانک مرکزی متعهد شده اند که سکه ها تحویل افرادی که پیش خرید را انجام داده اند شود و حالا هر گونه عمل خلاف این تعهد می تواند مردم را نسبت به دولت بد بین کند. اتفاقی که پیش از این هم یک بار در مورد سپرده های ارزی و دلاری در دولت محمود احمدی نژاد رخ داد و در نهایت به جای بازگشت سپرده ارزی بانک ها اعلام کردند که نمی توانند سپرده ها را به صورت دلار پس دهند وریالی این کار را انجام دادند و اعتراض مردم هم به هیچ نقطه ای نرسید.  

به اعتقاد کارشناسان سکه‌های فروخته شده که تحویل آنها مدت‌هاست آغاز شده و ادامه دارد، امانت مردم نزد بانک مرکزی است که احدی حق دخل و تصرف در آنها را ندارد؛ زیرا چنین دخل و تصرفی، ولو در حد یک قطعه سکه، اعتبار کل حکومت و نه فقط قوه مجریه و بانک مرکزی را خدشه‌ دار خواهد کرد.

واگذاری سکه های 6 ماهه

از روز گذشته واگذاری 2 میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش‌ فروش قطعی به خریداران آغاز شد؛ آن هم در شرایطی که قیمت هر قطعه سکه نسبت به زمان پیش خرید بیش از 2 میلیون و 311 هزار تومان رشد داشته است و خریداران در مجموع بیش از 6هزار میلیارد تومان سود کردند.

در راستای اجرای سیاست بانک مرکزی، در مجموع حدود 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه، 18 ماهه و دو ساله پیش فروش شد که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده است و از دیروز 28 مرداد 97 فاز تحویل پیش فروش 6 ماهه شروع شده  است. از 2 میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش فروش 6 ماهه، در روزهای آخر مرداد 25 هزار و 800 قطعه سکه، در شهریور ماه 336 هزار قطعه، در مهرماه یک میلیون و 287 هزار قطعه، آبان ماه 907 هزار سکه پیش فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران