پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352948 تاریخ : 1397/05/02-15:15:51
,23,15,
تحقق دولت الکترونیک از میسر خدمات نوین پست می گذرد

یادداشت:

تحقق دولت الکترونیک از میسر خدمات نوین پست می گذرد

مینا سوزن یار کارشناس حوزه مدیرعامل شرکت ملی پست در یادداشتی به نقش و ج خدمات نوین پستی در راستای تحقق دولت الکترونیک پرداخته است.

بانک و صنعت، دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع، دقیق و کارآمد بصورت شبانه روزی درتمام ایام هفته ، تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت و.. می باشد، به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی و همچنین افزایش رضایت مندی مردم؛ مهم ترین نتیجه این اقدام  خواهد بود به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . 

امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته مسیر رو به رشد خود را مدیون بهره گیری از بستر فناوری های نوین و گسیل دادن انواع خدمات و تامین نیازمندی های شهروندان از این طریق، هستند. دسترسی به طیف گسترده خدمات دولتی در بستر دولت الکترونیک نیز یکی از شیوه های کارآمدتر ساختن سیستم های دولتی و تسریع و تسهیل در پویاتر شدن دولتها به شمار می آید، بالطبع دولت هایی در این مسیر موفق تر هستند که در پیاده سازی این بستر، از فضاها و امکانات موجود بیشترین استفاده را می کنند. در کشور ما ایران نیز از حدود یک دهه پیش بحث استقرار دولت الکترونیک و ارایه خدمات در این بستر به صورت جدی مطرح شده است، خوشبختانه برنامه ریزان و سیاست گذاران دولت الکترونیک در کشورمان از پتانسیل بالقوه پست در این زمینه غافل نبوده اند و به پشتوانه تاکید مسئولان و متولیان شرکت ملی پست بر گسترش خدمات الکترونیکی نوین؛ همواره از پست به عنوان پیشخوان دولت الکترونیک یاد می شود.

در مفاهیم پایه ای دولت الکترونیک استراتژی پیشگیری، اصلاح دستورالعمل های دولتی و پیاده سازی سیستم نظارت و ارزیابی الکترونیکی و در استراتژی اقدام پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی پردازش تراکنش و پشتیبانی تصمیم گیری و نیز به کارگیری ابزارهای کالبد شکافی رایانه ای پیشنهاد شده است. برای استراتژی توانمند سازی، مشارکت الکترونیکی شهروندان با بهره گیری از ابزارهایی که دولت الکترونیک برای نظارت و ارزیابی مشارکتی فراهم می آورد، مطرح می باشد. در مورد استراتژی ظرفیت سازی نیز توسعه ی دموکراسی الکترونیکی را می توان از مشخصه های اصلی دولت الکترونیک دانست و برای تقویت سیستم های حکمرانی به عنوان راهکارهایی که دولت الکترونیک برای کاهش فساد اداری پیش روی می گذارد را  می توان پیشنهاد داد.

گفتنی است که این راهکارها یا مستقیما بوسیله ی دولت الکترونیک فراهم می شوند، یا اینکه اجرای آنها توسط دولت الکترونیک تسهیل می شود؛ از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و دریافت کنندگان خط مشی و مشتریان خدمات دولتی شود. همکاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها مساله ای مربوط به مراوده الکترونیکی است بلکه هدف کیفیت بیش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است و به جرات می توان گفت  که یکی از ابزارهای مهم برای تبدیل مدیریت دولتی سنتی به الگوی جدید مدیریت مبتنی بر فناوری های نوین اطلاعات می باشد، در نتیجه دولت الکترونیکی حاصل تغییرات فنی به خصوص فناوری اطلاعات از یک طرف و انطباق سازمانی با تغییرات عصر اطلاعات و دیجیتال از طرف دیگر است. پیاده سازی دولت الکترونیک همانطور که تشریح شد، ابعاد مختلفی نظیر مشتری مداری، بهبود کیفیت خدمات، افزایش کارایی، اثربخشی و انعطاف پذیری، استفاده بهینه از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در همکاری با بخش دولتی و همچنین به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدیمی ترین شبکه ارتباطی کشور و به دلیل داشتن ارتباطات چندوجهی اعم از ارتباط مردم با مردم ، مردم با سازمان ها و ادارات ، ارتباط سازمان ها با مردم و همچنین به دلیل ضریب نفوذ گسترده در اقصی نقاط کشور حتی مناطق دور افتاده شهری و روستایی، کمک به بهبود امنیت اجتماعی و روانی و جلوگیری از سفرهای غیر ضروری شهری و روستایی، کاهش فساد اداری و افزایش رضایت مندی و حقوق شهروندان نقش موثری در پیاده سازی دولت الکترونیک دارد. سیستم اتوماسیون اداری شبکه دولت در دفاتر پستی و ارایه خدمت در دفاتر پستی و خدمات ارتباطی که به تازگی در چهارچوب همکاری های پست و مرکز فناوری اطلاعات ریاست جمهوری راه اندازی شده است و این امکان را فراهم ساخته است تا از این پس نامه های اداری به صورت سیستماتیک توسط گیرنده و فرستنده رهگیری شود؛ یکی از بستر های مناسب تحقق دولت الکترونیک است.

بر این اساس، شرایطی مهیا شده است که بخش زیادی از خدمات دولتی و بخش عمومی غیردولتی و همچنین تمامی دستگاه های اجرایی مشمول قانون خدمات کشوری با عنوان خدمات شبکه دولت در دفاتر و باجه های پست و پیشخوان دولت در سراسر کشور آماده خدمات رسانی به مردم و مسئولان باشند. همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام تعاملات شخصی یا اداری از جمله مکاتبه با دبیرخانه های دستگاه های متصل به شبکه دولت و همچنین پیگیری موارد مربوط، می توانند از طریق کلیه دفاتر اقدام نمایند . کاهش تبعات احتمالی ناشی از مراجعه به متصدیان امر سلامت اداری، قابلیت اندازه گیری عملکرد واحدهای اداری مختلف در پاسخگویی به موقع به مخاطبین، تسریع و تسهیل در دسترسی مخاطبین، کاهش هزینه مخاطبین در دریافت خدمات مرتبط با دولت را می توان از جمله پیامدهای مثبت پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری شبکه دولت در مراکز پستی عنوان کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 236
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران