پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447830 تاریخ : 1397/11/13-12:08:12
,10028,
تجمیع، تلخیص، تنقیح و روان سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها/ چاپ مجموعه قوانین و مقررات/ تقویت تعامل با مجلس شورای اسلامی

مرور دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

تجمیع، تلخیص، تنقیح و روان سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها/ چاپ مجموعه قوانین و مقررات/ تقویت تعامل با مجلس شورای اسلامی

معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی به مانند سایر حوزه های این سازمان در سال جاری اقدامات و فعالیت های مختلفی را در جهت اهداف سازمانی انجام داده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، بررسی پیش نویس بخشنامه‌ها و دستورهای اداری از حیث انطباق با قوانین یکی از مهمترین فعالیت های دفتر قوانین و مقررات معاونت حقوقی و امور مجلس این سازمان است.

بخشنامه‌هایی که با بررسی و تأیید دفتر قوانین و مقررات صادر شده است، بسیاری از ابهامات قانونی را که ممکن است در مقام اجرا به وجود آید مرتفع و از بروز رویه‌ها و اقدامات چند گانه واحدهای اجرایی سازمان جلوگیری می‌ کند. همچنین دعاوی بیمه‌شدگان و یا کارفرمایان در دیوان عدالت اداری و یا مراجع قضایی کاهش می‌دهد. تاکنون بخشنامه ها یا دستورات اداری که پس از تأیید دفتر قوانین این سازمان صادر شده به ندرت مورد ابطال دیوان قرار گرفته است. این دفتر سالیانه حدود 100 مورد پیش نویس بخشنامه و دستور اداری را بررسی می کند.
تجمیع، تلخیص، تنقیح و روان سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها یکی دیگر از مهمترین اقدامات دفتر قوانین و مقررات معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی است . در اجرای بخشنامه مدیرعامل فقید سازمان (مرحوم دکتر نوربخش) مبنی بر لزوم رعایت اصل قانونمداری و شفاف سازی مقررات سازمانی، جلوگیری از انباشت بخشنامه ها و دستورالعمل های تکراری، مشابه و مغایر و اطلاع شرکای اجتماعی سازمان از حقوق و تکالیف مقرر با هدف رضایت بیمه شدگان و کارفرمایان «تنقیح بخشنامه ها و دستورالعمل های لازم الاجرا» در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.
در حال حاضر از 41 موضوعی که جهت تنقیح شناسایی شده است، 11 بخشنامه تنقیحی صادر شده و 8 بخشنامه نیز تأیید و در انتظار صدور است. سایر بخشنامه ها نیز با پیشرفت بیش از 80 درصد، در دست بررسی و تدوین هستند.
شایان ذکر است تجمیع، تلخیص، تنقیح و روان سازی بخشنامه ها و دستورالعمل ها به عنوان یکی از طرح های کاندید جایزه تجربه موفق سازمان های عضو اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی( ایسا) در منطقه آسیا و اقیانوسیه 2018، معرفی و موفق به کسب گواهی تجربه موفق از ایسا شد.
اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح قانونی و پیش نویس آیین نامه ها‌ نیز را می توان یکی دیگر از مهمترین فعالیت های معاونت حقوقی و امور مجلس این سازمان برشمرد.
در طی مراحل تهیه و تصویب طرحها و لوایح و نیز آیین‌نامه‌های مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت، معمولاً پیش‌نویس آنها جهت اظهارنظر به سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال می‌شود. پیش‌نویس‌های مذکور از حیث رعایت مصالح و منافع بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران و اصول بیمه‌ای و هماهنگی با سایر قوانین و مقررات مورد بررسی قرار گرفته و نظرات تهیه شده نیز توسط سازمان به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌شود. دفتر قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی سالیانه در خصوص حدود 60 مورد طرح، لایحه قانونی و پیش نویس آیین نامه اظهارنظر می کند.
از دیگر فعالیت های مهم دفتر قوانین و مقررات معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی، پاسخگویی به استعلام‌های حقوقی و شرکت در جلسات کمیسیون های دولت و مجلس شورای اسلامی است  و همچنین این دفتر در بخش اطلاع رسانی قوانین و مقررات نیز فعالیت می کند.
با هدف اطلاع رسانی، شفاف سازی و تنقیح قوانین و مقررات، این دفتر بیش از 35 عنوان مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با تأمین اجتماعی تهیه و تنظیم کرده است که مجموعه‌های مذکور پس از چاپ در دسترس مدیران و کارشناسان واحدهای ستاد و استانها و شعب قرار گرفته و به عنوان مجموعه‌های مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین این دفتر حدود 4 هزار عنوان بخشنامه، دستورالعمل، رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، قوانین، آیین نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها را در سیستم نرم‌افزاری بانک قوانین و مقررات وارد و امکان دسترسی و استفاده از آن را برای همکاران معاونت حقوقی فراهم کرده است.
تعاملات و فعالیتهای مستمر و مؤثر در راستای اصلاحات ماهوی و ساختاری در مواد مرتبط در طرحها و لوایح، اقدامات کارشناسی بر طرحها ولوایح ، حضور مستمر و مؤثر مدیران و معاونین و مقامات عالی سازمان و رابطین پارلمانی در کمیسیونهای تخصصی ، تلفیق و صحن علنی، ارائه و ارسال طرحها و لوایح مرتبط با سازمان به معاونتهای تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر و انعکاس نظرات تخصصی سازمان به کمیسیونهای مجلس و دولت وبرگزاری  جلسات شورای  راهبری در دفتر معاونت حقوقی و امور مجلس با حضور نمایندگان معاونین سازمان برای بررسی و تنظیم نظر اجماعی سازمان در موارد مطروحه مهم در دولت و مجلس شورای اسلامی از مهمترین اقدامات معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در سال جاری است.
فراهم کردن زمینه حضور معاونین و مدیران سازمان برای تبیین مواضع سازمان در کمیسیونهای تخصصی مجلس ودولت، تهیه و تنظیم و تقدیم پیشنهادات اصلاحی تخصصی سازمان در ارتباط با طرحها و لوایح مربوطه به  مجلس مطابق با آئین نامه داخلی و چاپ رسمی در قالب گزارشات کمیسیون ها و نمایندگان، ارسال بولتن عملکرد دفتر امور مجلس و قرار دادن آن در سایت سازمان درمقاطع معین و همچنین تهیه و ارسال بولتن اقدامات و فعالیتهای سازمان در زمینه های درمانی و بیمه ای و ارسال جهت نمایندگان مجلس، نشست مشترک و بازدید از توانمندی های سازمان با اعضاء کمیسیون های تخصصی، پاسخگویی متقن و قاطع به مکاتبات  نمایندگان و پاسخگوئی به شکوائیهای ارسالی از کمیسیون اصل نودم قانون اساسی از دیگر فعالیت های معاونت حقوقی و امور مجلس این سازمان است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 400
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران