پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280251 تاریخ : 1396/03/10-19:35:32
,17,
تبیین مصارف مالیات عاملی برای ارتقای تمکین مالیاتی

تبیین مصارف مالیات عاملی برای ارتقای تمکین مالیاتی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در گذشته مالیات‏ها، برای عمران و آبادانی در کشورها صرف نمی‏ شد بلکه مالیات وصول شده جزء دارائی و گنجینه های شخصی حاکمان محسوب شده و برای گردش امور دربار مورد بهره برداری قرار می ‏گرفت. در حالی که امروزه نقش نظام های مالیاتی در هر کشوری در تامین درآمدها از محل منابع مالیاتی برهیچکس پوشیده نیست. در بعد اجتماعی، هدف عمده از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست. هدف اقتصادی از وضع مالیات ها، تثبیت نوسان های اقتصادی، تخصیص بهینه منابع بین بخش های مختلف و کمک به تسریع فرآیند توسعه بخشی یا منطقه ای است.

اما باید دانست نظام مالیاتی کامل و جامع، صرفا این نیست که بیشترین درآمد مالیاتی را وصول کند، این مسئله که چنین درآمدی چگونه صرف و هزینه شده نیز به همان اندازه مهم است. باتوجه به این شرایط، باید جایگاه مالیات در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، رفاهی و خدمات عمومی کشور را برای تمامی آحاد جامعه تبیین کرد و اثرات مثبت آن تشریح و اطلاع‌رسانی گردد زیرا تبیین چگونگی مصرف مالیات، شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که پرداخت مالیات‌ را جزء وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی کرده و این باور و فرهنگ عمومی شکل می‏ گیردکه مالیات صرف امنیت، رفاه اجتماعی، سلامت، امور عمرانی و زیربنایی کشور و جامعه می‏ شود.
به بیان دیگر، توسعه فرهنگ مالیاتی موثرترین شیوه افزایش درآمدهای مالیاتی در عصر کنونی به شمار می‏رود چرا که شفاف سازی و اطلاع رسانی به رشد فرهنگ مالیاتی و رشد فرهنگ مالیاتی به رشد درآمدهای مالیاتی دولت می ‏انجامد.
در توسعه فرهنگ مالیاتی، از یک سو ضرورت دریافت و مصرف مالیات برای مردم تبیین می‏شود و بستری به وجود می‏ آید که مردم خود از مزایای پرداخت مالیات مطلع و بهره‌مند می شوند و درواقع درمی‏یابند که پرداخت مالیات، خدمت و کمک به کشور و ملت است. 
از سوی دیگر ایجاد نظام مدون اطلاع‌رسانی و آشنایی مردم درباره چگونگی مصرف وجوه مالیات در هزینه‏ های عمومی جامعه، موجب کاهش فرار مالیاتی و افزایش تمکین مالیاتی می‌گردد زیرا به این وسیله مردم می‏دانند که مالیات‏های دریافتی توسط دولت به مصرف خود آنان و برای ساختن فردایی بهتر برای آن‌ها و فرزندانشان هزینه می‌شود.
ازاین‌رو سازمان امور مالیاتی کشور با توجه بیشتر به توسعه فرهنگ مالیاتی درصدد است تا با ایجاد شرایط مناسب، اعتماد مودیان مالیاتی را جلب و از این طریق با صرف هزینه‌های کمتر، بخش اعظمی از مالیات‌های خود را بر پایه اعتماد متقابل و مشارکت مودیان مالیاتی وصول نماید. 
نتیجه اینکه آگاه ساختن مردم در مورد نقش مالیات در توسعه و رونق اقتصاد کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا نظام اقتصادی کشور قادرخواهد بود با اطمینان و اعتماد بیشتری به کار خود ادامه دهد چرا که مالیات هزینه نیست، بلکه سرمایه‏ گذاری است و مردم باید از مزایای این سرمایه‏ گذاری آگاه شوند.

 

منبع: رسانه مالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران