پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508831 تاریخ : 1398/12/12-14:45:00
,23,17,
تبیین آثار پرداخت مالیات، نوید بخش فردای بهتر

تبیین آثار پرداخت مالیات، نوید بخش فردای بهتر

مالیات به عنوان ابزاری کارآمد در جهت اجرای سیاستهای اقتصادی، اعم از توزیعی و مالی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان اقتصادی مانند تثبیت اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، به شمار می آید.

بانک و صنعت، مالیات ریشه بسیاری از خدمات رفاهی و اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت و ... با مالیات محقق می‌شود و به‌ عنوان منبع مهم در تخصیص منابع، ایجاد اشتغال، تعادل و ثبات قیمت‌ها، توازن حساب‌های ملی و بین‌المللی و بالاخره توزیع درآمدها میان طبقات و بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه مورد استفاده قرار ‌می گیرد. به این‌ ترتیب مالیات یکی از عوامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور است و به مثابه ابزاری برای تحریک تولید و برنامه‌های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص منابع است.
در اکثر کشورها، بخش عمده ای از منابع دولت، از طریق اخذ مالیات تأمین می گردد; ضمن اینکه سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت بوده و تعیین میزان آن ارتباط مستقیمی با سطح توسعه و ساختار فرهنگی و اقتصادی آنها دارد. آگاه کردن مردم نسبت به اهمیت پرداخت مالیات و آثار زیان بار عدم پرداخت آن در اقتصاد از مهمترین اقدامات سازمان امور مالیاتی در جهت شفاف سازی اقتصادی می باشد. از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی در جهت آگاهی مردم نسبت به پرداخت مالیات میتوان به تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه اشاره کرد. بر این اساس فرد در جامعه می پذیرد که به ازای حقوق شخصی که از او کم می شود ، خدمات رفاهی ازقبیل مدرسه ، بیمارستان ،… دریافت می کند. روشن است که مالیات به سبب جایگاهش در افزایش توان انجام وظایف حکومتی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی و معیشت عمومی جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است. مالیات ریشه بسیاری از خدمات اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت وبا مالیات محقق می‌شود و همچنین در مصارفی ازجمله تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، ایجاد فضاهای تفریحی، ترمیم خیابان‌ها و معابر شهری و توسعه زیر ساخت های شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد. اطلاع رسانی صحیح و به هنگام از نحوه مصارف حاصل از درآمدهای مالیاتی و همچنین تبیین و تشریح کارکردها و آثار پرداخت مالیات در اقتصاد موجب همکاری و مشارکت بیشتر در پرداخت مالیات می گردد.
اطلاع رسانی صحیح و به هنگام ، شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به واسطه پرداخت مالیات در کشور صورت می گیرد و هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت.آشنایی مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه ها و هزینه های عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آنها و فرزندانشان است، آن وقت تمایل و رغبت مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود. بدیهی است این دریافت مالیات و تحویل خدمات رفاهی را دولت عهده دار است ، زیرا دولت ها نقش ها و وظایفی دارند که یکی از آنها نقش نمایندگی در کنار نقش حاکمیتی است یعنی دولت به عنوان نماینده آحاد جامعه در تولید و تحصیل منابع و توزیع عادلانه آن ، موظف و متعهد است که این مسوولیت را بر اساس عدالت و انصاف انجام دهد. روشن است که مالیات به سبب جایگاهش در افزایش توان انجام وظایف حکومتی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی و معیشت عمومی جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است. مالیات ریشه بسیاری از خدمات اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت و ... با مالیات محقق می‌شود.
مالیات در نظام های اقتصادی مترقی و کارآ ‌نقش و جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است چرا که دولت ها به پشتوانه مالیات برنامه ریزی ها و سیاست های کلان اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت را به مدد آن به سرانجام می رسانند.

بی تردید بخش عمده ای از بودجه سالیانه کشور به اتکای سهم مالیات قابلیت عملیاتی شدن و اجرا پیدا می کند. در این میان مالیات بسان چشمه ای همیشه جوشان اهمیت و نمود واقعی خود را در تمام عرصه های کشور نمایان می کند. از طرفی اعتقاد به پاسخگویی در خصوص نحوه مصرف مالیات نشان دهنده این مساله است که هر چه مالیات گسترده تر، فراگیر تر و بیشتر باشد، نشان دهنده رونق اقتصادی و فعالیت و تولید ثروت در جامعه است و نیز اعتماد جامعه به دولت بیشتر می شود و این اعتماد مردم به حکومت سبب می شود تا مردم با خیال راحت تر مالیات خود را بپردازند و احساس کنند که این مالیات در جهت بهبود وضعیت زندگی آنان به کار گرفته می شود.
از سوی دیگر تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه هم احساس مسئولیت را در دولت بیشتر می کند و هم ایجاب می کند که دولت پاسخگویی مستدل و بیشتر به مردم داشته باشد تا به اهداف مورد نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطح جامعه نائل شود. بی شک با تبیین آثار مالیات در جامعه و نقش بی بدیل آن در بالندگی و توسعه همه جانبه ایران اسلامی، رشد شتابان سهم مالیات در جامعه صد چندان خواهد شد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 503
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران