پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466456 تاریخ : 1398/03/28-13:31:55
,17,
تبدیل ایران به شاهراه تبادل کالا، بی‌نیازی از پول نفت

مودودی در ششمین شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد :

تبدیل ایران به شاهراه تبادل کالا، بی‌نیازی از پول نفت

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی، گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالا‌های کشور‌های همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی با اشاره به موقعیت مهم و راهبردی ایران در منطقه و جهان به عنوان دومین کشور دارای بیشترین تعداد همسایه گفت: اگر ایران شاهراه تبادل کالا‌های کشور‌های همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود.

وی افزود: کشور‌های همسایه ایران سالانه 1 میلیارد و 118 میلیون دلار انواع کالا و خدمات وارد می‌کنند اگر تنها 10 درصد این کالا‌ها و خدمات فنی مهندسی از ایران تامین می‌شد می‌توانستیم سالانه بیش از 120 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشور‌های همسایه داشته ‌باشیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، افزایش سهم صادرات غیرنفتی در 40 سال گذشته را از حدود 4 درصد به بیش از 50 درصد اعلام کرد که بر این اساس ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

مودودی در تشریح آمار تجارت خارجی در دوماهه نخست سال جاری اظهار داشت: صادرات غیر نفتی ایران در دو ماه نخست امسال، ? 8 میلیارد و 400 میلیون دلار بود که در فرودین به دلیل مسائل ناشی از سیل و تعطیلات طولانی مدت نوروزی، با کاهش روبرو شد اما صادرات در مقایسه با رقم 7/7 میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته بیش از 8 درصد رشد را تجربه کرده است.

وی در خصوص سهم ایران در بازار عراق و افغانستان گفت: سهم عراق و افغانستان از بازار صادرات غیر نفتی ایران 12 میلیارد دلار است و در حال حاضر سهم صادرات فولادی از کل صادرات غیر نفتی ایران 3/7 میلیارد دلار، میعانات گازی 5 میلیارد دلار و صادرات دانش بنیان و محصولات‌های تکنولوژی 2 میلیارد دلار است.

مودودی افزود: این در حالیست که سهم صنایع کوچک نیز به 2 میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود، اما با این وجود، اگر سهم عراق و افغانستان و محصولات پتروشیمی و فولاد از سبد صادراتی کشور را در نظر نگیریم، سهم صادرات غیر نفتی چندان بزرگی باقی نمی‌ماند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: سهم 15 کشور همسایه از صادرات غیر نفتی ایران 24 میلیارد دلار است که 56 درصد کل صادرات ما را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به وجود بیش از 3 هزار و 895 قلم کالای دارای کد 8 رقمی صادرات در جهان گفت: در کشور ما تنها 345 قلم کالای با ارزش10 میلیون دلار صادرات وجود دارد و فقط 13 قلم کالای صادراتی با ارزش نیم تا یک میلیارد دلار داریم و اقلام صادراتی با ارزش بالای یک میلیارد دلار فقط 7 قلم کالاست و برای رشد صادرات غیر نفتی، باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و افزایش کیفیت تولید و ارتقای مولفه‌های رقابت پذیری محصولات ایرانی، اقلام دارای امکان صادرات را تنوع بیشتری بخشیم.

اعضای شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی، نبود سازوکار مناسب و روشن و شفاف برای صادرکنندگان، تعدد دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مربوط به صادرات و واردات و تولید، تعدد دستگاه‌های نظارتی، جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف دولتی، بی توجهی سیاستگذاران به نظرات تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بی توجهی به صنایع منبع محور و دانش بنیان، فناوری قدیمی و کم توجهی به مگا پروژه‌های اقتصادی از جمله مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی به عنوان موانع توسعه صادرات غیر نفتی برشمردند.

گفتنی است، در این نشست ضمن پیگیری مصوبات جلسات قبلی، بر پیگیری زمینه‌های توسعه صادرات و حل مسایل پولی و بانکی از جمله نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در رایزنی با مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تاکید شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران