پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488070 تاریخ : 1398/04/31-11:47:35
,8,
تامین مالی 300 میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

به همت تامین سرمایه نوین انجام می شود؛

تامین مالی 300 میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو، از تامین مالی این شرکت با روش انتشار اوراق رهنی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، ابوالفضل اسماعیل زاده با اشاره به میزان تامین مالی انجام شده این خودروساز از طریق بازار سرمایه گفت: شرکت ایران خودرو بعد از 1390 به میزان 10 هزار و 78 میلیارد ریال از طریق دو ابزار تامین مالی از بازار سرمایه تامین منابع کرده است.

وی افزود: فارغ از بحث تامین مالی، طراحی ابزارهای نوین و تقابل جدی با بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین وجه در تولید در دستور کار شرکت قرار دارد.

اسماعیل زاده اظهار داشت: اولین ابزار تامین مالی نوین استفاده شده توسط شرکت ایران خودرو اوراق مرابحه بوده که به حجم 7000 میلیارد ریال با نرخ سود 18 درصد سالانه و با سررسید چهار ساله منتشر شد و این بار ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی، حجمی معادل 3078 میلیارد ریال با نرخ سود 16 درصد سالانه و با سررسید 2 ساله منتشر کرده است. 

چرا اوراق رهنی؟

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که اوراق رهنی چه سازو کاری دارد و دلیل استفاده از این ابزار تامین مالی چیست، گفت: در انتشار اوراق رهنی، شرکت هایی که دارای مطالبات رهنی از مشتریان خود هستند می توانند با واگذاری مطالبات رهنی خود به نهاد واسط تامین مالی کنند.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو توضیح داد: در این اوراق، ایران خودرو از طریق واگذاری 50 هزار و 457 قرارداد از تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود به شرکت واسط مالی مهر یکم، مطالبات خود را تبدیل به وجه نقد کرده و وجوه حاصل از انتشار در راستای تأمین سرمایه در گردش استفاده خواهد شد. از جمله دلایل استفاده از این روش تامین مالی، اوراق بهادار سازی مطالبات رهنی در راستای تامین مالی است.

اسماعیل زاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که تامین مالی از طریق این اوراق چه اثری بر ساختار مالی ایران خودرو خواهد داشت؟ گفت: این روش تأمین مالی، از یک سو اصلاح ساختار و از سوی دیگر متنوع سازی منابع تأمین مالی و کاهش ریسک ناشی از تمرکز بر تسهیلات بانکی و پیش دریافت توسط مشتریان را برای شرکت ایران خودرو به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به دلایل انتخاب این ابزار تامین مالی از میان سایر ابزارهای موجود و رایج گفت: ایران خودرو به عنوان شرکتی که در حوز? ایجاد اشتغال، نوآوری و تولید ملی مسوولیت دارد، طبیعتا در راستای حفظ و گسترش فعالیت های جاری خود نیازمند تامین منابع از طرق مختلف است. بنابراین به عنوان یکی از بنگاه های تولیدی پیشرو در استفاده از روش های نوین به توصی? شرکت تامین سرمایه نوین و با درنظر داشتن حجم مطالبات رهنی خود به انتخاب اوراق رهنی جهت تامین مالی اقدام کرد که این موضوع علاوه بر تامین منابع، مزایای دیگری را نیز برای ایران خودرو به همراه داشته است.

تامین سرمایه در گردش ، موضوع مهم خودروسازان

اسماعیل زاده درباره مزایای استفاده از این نوع روش تامین مالی توضیح داد: ایران خودرو با توجه به دارا بودن الزامات اولیه جهت استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه همچون صکوک اجاره، مرابحه و ....، از امکان استفاده از روش های جدید و نو نیز برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: بدیهی است از آنجا که در حال حاضر تامین سرمایه در گردش از جمله موضوعات مهم شرکت های خودروساز است، لذا استفاده از تمامی پتانسیل ها و امکانات می تواند زمینه برای افزایش حجم تامین مالی از طرق مختلف و متنوع و به تبع آن حفظ و گسترش فعالیت های شرکت را به همراه داشته باشد. همچنین از دیگر مزایای این روش تبدیل مطالبات رهنی آینده به وجه نقد مورد استفاده در جریان تولید است  که شرکت ایران خودرو از این روش بهره می برد.

اسماعیل زاده در برابر این سوال که سرمایه گذاران علاقه مند به خرید این اوراق چگونه می توانند برای خرید اقدام کنند و در این صورت با چه ریسک هایی مواجهه خواهند شد، اظهار داشت: سرمایه گذاران می توانند از طریق مراجعه به کلی? شرکت های کارگزاری عضو بورس تهران برای خرید اقدام کنند. ساختار این اوراق هم به گونه ای طراحی شده است که تمامی ریسک های مربوط به سرمایه گذاران پوشش داده شده است.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو گفت: بانک سپه به عنوان بانک ضامن، ضمانت اصل و سود اوراق را عهده دار بوده و تضمین نقدشوندگی اوراق نیز توسط تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانان اوراق انجام شده است. همچنین ایران خودرو به عنوان عامل وصول، مسوولیت وصول کلی? اقساط مربوط به تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود را عهده دار بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران