پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 311458 تاریخ : 1396/09/27-11:13:01
,13,17,
تامین انار شب یلدا

تامین انار شب یلدا

هر کیلو انار درجه یک 70 هزارریال

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تولید انار امسال را 800 هزار تن عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش تولید به دلیل سرمازدگی، انار مورد نیاز کشور تامین است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ ابوالقاسم حسن پور افزود: 90 هزار هکتار باغ انار در کشور وجود دارد که 65 هزار هکتار آن بارور است.

وی استان های عمده تولیدکننده انار کشور را فارس، یزد، ساوه، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، کردستان، چهارمحال بختیاری، خوزستان برشمرد.
این مسئول اعلام کرد سرمازدگی به کاهش 10 تا 15 درصدی تولید انار در شهرهای ساوه و اصفهان و استان های خراسان جنوبی و رضوی منجر شده است.
وی اضافه کرد: البته استان فارس 32 درصد تولید انار کشور را برعهده دارد.
 
حسن پور ادامه داد: به نظر می رسد 200 هزارتن از انار تولیدی کشور، به مصرف صنایع فرآوری می رسد و کمتر از 300 هزارتن وارد بازار شده است. همچنین بیش از 300 هزارتن دیگر نیز برای مصرف شب یلدا و تا پایان زمستان عرضه می شود.
وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم انار درجه یک برای شب یلدا 39 هزار تا 41 هزار ریال و در خرده فروشی ها 50 هزار تا 70 هزار ریال قیمتگذاری شده و نرخ های بیش از این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.
حسن پور گفت: تشدید نظارت های دستگاه های نظارتی می تواند قیمت ها را در بازار شب یلدا کنترل کند.
این مسئول گفت: انار ایران به دلیل داشتن مزه و رنگ و آنتوسیانین ها یکی از باکیفیت ترین انارهای دنیاست و امسال نیز صادرات این محصول را داشته ایم.
وی اعلام کرد هنوز آمار دقیقی درباره صادرات انار نداریم و به محض جمع بندی، درباره آن اطلاع رسانی می شود.
در دنیا سالیانه سه میلیون تن انار تولید و عرضه می شود که ایران با متوسط تولید سالیانه یک میلیون تن از این نظر رتبه نخست دنیا را در اختیار دارد.
پارسال بیش از یک میلیون تن انار در کشور تولید شد که بیش از 900 هزارتن آن به مصرف تازه خوری و فرآوری رسید. همچنین نزدیک 100 هزار تن انار تازه خوری و فرآوری شده به کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و روسیه صادر شد.
ایران یکی از مهمترین مراکز ژرم پلاسم انار در جهان است و مقر کلکسیون ذخایر ژنتیکی آن استان یزد است که در این کلکسیون 780 ژنوتیپ و رقم مختلف انار موجود می باشد که برخی از ارقام بیشتر به صورت تجاری کشت شده و محبوبیت بیشتری دارد، که از این گروه می توان به انار ملس ساوه، شیشه کپ فردوس، خزربردسکن، رباب نی ریز، نادری بادرود، ملس یزدی، قجاق قم، اردستانی مه ولات و بجستانی گناباد اشاره کرد که حدود 35 درصد باغات انار ایران و بیش از 90 درصد صادرات انار کشور را شامل می شوند.
شهرستان های ساوه، یزد، شیراز و مازندران به‌ ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انار در کشور به شمار می روند. در شهرستان گلوگاه مازندران، گونه‌های وحشی انار به صورت ارگانیک به عمل می‌آید و آمار ها نشان از برداشت آن در 350 هکتار دارد.
میوه انار با دانه های قرمز و سفید رنگ به شکل های تازه خوری، آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار مصرف می‌شود. همچنین از پوست انار به رنگ های قرمز و سیاه برای رنگ‌های سنتی و دباغی کردن پوست استفاده می شود و انار سیاه و گل انار مصارف درمانی دارد.
انار سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین سی و پتاسیم است که کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، کلسترول خون و جلوگیری از آسیب سلول‌ها را موجب می شود و به سلامت لثه‌ها نیز کمک می کند.
براساس آخرین گزارش ها، هرکیلوگرم انار در بازار 48 هزار تا 100 هزار ریال بسته به نوع و کیفیت به فروش می رسد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران