پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508640 تاریخ : 1398/12/10-13:29:33
,12,17,
تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان

کرونا ویروس در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و در پی آمار بالای مبتلایان و مرگ و میرها ناشی از این ویروس باعث ایجاد رعب و وحشت در دنیا شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، کرونا ویروس یا کووید_19 دومین اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد طوری که بازار سهام چین تا حد زیادی سقوط کرد و بسیاری از شرکت های مطرح کسب وکار خود را به حالت تعلیق در آوردند.

تاثیر مخرب کرونا ویروس تنها دامن اقتصاد چین را نگرفت و با گسترش وسیع این ویروس در سطح دنیا، بسیاری از سهام شرکت ها، بازار نفت و طلا نیز تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند طوری که در روزهای اخیر سهام بازارهای مالی اروپا تا سطح اصلاح قیمت فنی سقوط کرد.

همچنین وحشت از کرونا ویروس بازار سهام آمریکا را هم تحت تأثیر خود قرار داد. طوری که شاخص های مهم وال استریت از ابتدا گسترش این ویروس سقوط خود را آغاز کرد که براساس آخرین گزارش ها وضعیت بازارهای مالی آمریکا نگران کننده اعلام شد و طبق آخرین خبرها، داده های بازارهای اینترنتی و آنلاین نشان می دهد که روز جمعه به دنبال سقوط سنگین وال استریت در روز پنجشنبه، که شاخص های سهام آمریکا را به محدوده اصلاح قیمت فنی خود وارد کرد، سقوط سنگین دیگری در انتظار بازارهای این کشور است.

گفتنی است؛ بورس آمریکا در دو روز 1700 میلیارد دلار یعنی هفده برابر کل بورس ایران از ارزش بازارش کاسته شده است.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته 45 هزار و 640 واحد افزایش داشت؛ که در مقایسه با آمار هفته گذشته خود ده درصد افزایش یافت.

به عقیده برخی از کارشناسان دلیل اینکه بورس ایران هنوز به کرونا واکنش نشان نداده این است که شاخص استراتژیک بورس ایران در این ماه ها قیمت دلار بوده است و با افزایش سریع نرخ دلار، شاخص بورس هم به سرعت به جهت تعدیل با دلار افزایش می یابد. همچنین بورس تنها با بیست درصد سهام شناور نزد مردم است و هشتاد درصد سهام نزد سهامداران و مالکین شبه دولتی است که تا حد زیادی امکان تغییر روند بازار و مقاومت در برابر ریزش براساس سیاست ها و دخالت دولت در آن فراهم است.

امروز اما بالاخره کرونا به بورس ایران رسید، شاخص کل تاکنون بیش از 19 هزار واحد ریزش کرده است؛ ریزشی که کارشناسان دلیل اصلی آن را کرونا می دانند. به عقیده کارشناسان هر چه ترس از بیماری و تبعات آن بیشتر شود بازار واکنش بیشتری نشان خواهد داد. از سوی دیگر مباحثی مبنی بر قرنطینه کردن تهران یا شهرهای دیگر و همچنین تعطیلی بانک ها مطرح است. بطور کلی در مورد وضعیت آینده ابهام وجود دارد.

ایران پس از چین دومین کشور به لحاظ گسترش، درگیری، مرگ و میر ناشی از کرونا را در دنیا دارد. ابتدای اسفند ماه بود که از سوی مقامات رسمی کشور دو مورد مبتلا به کرونا ویروس در شهر قم تایید شد و پس از آن این آمار در سطح کشور افزایش یافت. با توجه به اینکه اسفند ماه اوج فعالیت کسب وکارها در ایران است، کرونا موجب آسیب جدی به پیکره آن ها شد و برگزاری نمایشگاه های بهاره شب عید در سطح کشور کنسل شد و بازار شب عید از رونق افتاد.

صنعت توریسم از جمله عرصه هایی است که گسترش کرونا ویروس تاثیر مستقیمی برآن داشته است، براساس آخرین گزارش ها صنعت توریسم در آسیا به علت شیوع کرونا نزدیک به 115 میلیارد دلار زیان کرده است.

با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی در ایران نزدیک است و همچنین دامنه گسترش این ویروس معلوم نیست تا کجا ادامه میابد، انتظار می رود شهرهای توریستی در نوروز 99 نسبت به سال های گذشته از لحاظ بازدید کننده آماری بسیار پایین داشته باشند که خود آسیب جدی ای بر پیکره این صنعت در ایران است.

سیده فرزانه هندی/.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران