پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509467 تاریخ : 1398/12/21-16:50:28
,2,
تأثیر پیام در قبض و بسط جامعه انسانی

تأثیر پیام در قبض و بسط جامعه انسانی

سعید معادی مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون در رابطه با تأثیر پیام در قبض و بسط جامعه انسانی یادداشتی نوشت.

بانک و صنعت، همواره تولید محتوا و پیام، توأم با پیام‌رسانی و اطلاع‌رسانی در عین سادگی و راحت بودن یا به‌عبارت‌دیگر سهل و ممتنع به نظر رسیدن، یکی از مشکل‌ترین و دشوارترین و یکی از سخت‌ترین مقوله‌ها در حوزه ارتباطات انسانی و اجتماعی محسوب می‌گردد. تأثیر مولفه‌های مختلف در شکل‌گیری یک پیام خواه به‌صورت بداهه و بدون تشریفات و یا از قبل فکر شده و مهندسی‌شده با اهداف مشخص و معلوم باشد، نتایج مختلف و متفاوتی را با خود به دنبال دارد به‌نحوی‌که علیرغم انتظار، با عکس‌العمل‌های مختلف و یا بازخوردهای پیش‌بینی‌نشده از سوی مخاطب مواجه می‌شویم. چون حقیقت امر این است که هم انسان موجود پیچیده‌ای است و هم موضوع و مقوله ارتباط هرروز پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود، اما آنچه مهم است اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر پیام را در هر سطح و شکل و در هر ابعاد و گستره و در هر فضای ارتباطی اعم از ارتباط شخصی و درونی تا ارتباط بین فردی و گروهی و در یک جامعه کوچک نظیر خانواده و یا اجتماع و جامعه بزرگ و با بهره‌گیری از هر رسانه را نادیده بگیرد و یا نقض نماید، زیرا پیام درهرصورت از خود اثر و رد پا بر روح و روان و ذهن و جان افراد به‌جا می‌گذارد. مهم این است که گاهی اثر و ردپای پیام از حیث تأثیر بسیار ضعیف و کم‌رنگ و یا بی‌رنگ می‌باشد که به‌مثابه رد پای انسان بر روی صحرای شن در کمترین زمان محو می‌گردد و یا اینقدر می‌تواند موثر واقع شود و عمیق باشد که تا سالیان سال اثر یک پیام به‌مثابه زخم و جراحت روی صورت در اولین نگاه خودنمائی کند، به‌طوری‌که فرد هر بار که خود را در آیینه می‌بیند، نمی‌تواند از دیدن آن چشم بپوشد و نسبت به آن کم‌محلی و بی‌توجهی کند، خواه‌وناخواه اثرش پابرجاست و بخشی از زندگی او محسوب می‌شود. بنابراین اگر پیام منطقی، درست و عقلائی و با محتوای مناسب و سنجیده تنظیم گردد و به‌وقت و به‌موقع و با رعایت مقتضیات و دارا بودن ویژگی مناسب و متناسب و منطبق با شرایط مخاطب اطلاع‌رسانی گردد می‌تواند اثر خود را در قالب واکنش مناسب و منطقی مخاطب ظهور و بروز دهد و به‌عنوان محرکی تأثیرگذار، باعث واکنش آگاهانه درونی و بیرونی فرد گردد و چه‌بسا که این واکنش‌ها از جنس قبض و گرفتگی حال متبلور شود و یا زمینه‌ساز بسط و گشایش احوال انسان باشد، هرچه هست، هر یک از واکنش‌ها که متناسب و مرتبط با محتوای پیام باشد در جای خود صحیح و درست تلقی می‌گردد. اما این نکته تنها می‌تواند شرط لازم موضوع تولید پیام و محتوا و پیام‌رسانی تلقی گردد. اما شرط کافی این است که پیام تولیدشده از حیث محتوا و مضمون مبتنی بر صداقت و درستی و شفافیت و یا از یک مرجع و اساس علمی و عالمانه برخوردار باشد و در این راستا اگر در فرایند تولید پیام و اطلاع‌رسانی، پایه و اساس یک پیام ‌بر موضع و موضوعی غیرواقع و خلاف حقیقت بنا گردد و یا به تقصیر و قصور مبالغه، اغراق و غلو خارج از منطق و عرف از حیث مثبت و منفی چاشنی موضوع شود بازهم معماری و مهندسی تولید پیام صورت گرفته و پیام تولیدی پس از اطلاع‌رسانی اثر خود را بر جا می‌گذارد به‌نحوی‌که اثر این پیام در قالب حالات و واکنش مخاطب از حیث تأثیربخشی به‌صورت قبض و بسط و گرفتگی و گشایش حال بروز پیدا می‌کند، حتی با فرض اینکه پیام مبتنی بر دروغ و یا تحریف، سانسور و بزرگ‌نمائی باشد بازهم واکنش واقعی و برون داد فرد، چه در چهره و به‌صورت ظاهر و یا در کلام به‌صورت واکنش لفظی و یا حالت درونی، محل اعتنا و قابل‌توجه و تأمل است زیرا هرچه یک پیام از بابت ساختار، محتوا، به‌صورت مهندسی‌شده، قوی و محکم و اثربخش تنظیم گردد، بیشتر بر مخاطب، شنونده و یا بیننده اثر می‌گذارد و او را دچار بروز یک رفتار هیجانی آنی و یا بیشتر او را به فکر و تأمل فرومی‌برد. بنابراین همواره نقش یک تولیدکننده پیام و محتوا با توجه به جایگاه و سطح ارتباط از حیث حقیقی و حقوقی بسیار مهم می‌باشد و به هر میزان که تولیدکننده پیام از ارزش شهرت بالاتری برخوردار و یا از ابزارهای پیام‌رسان مهم‌تر و با اثرگذاری بیشتری بهره‌مند باشد و یا اینکه بتواند با توجه به اقتضاء و شرایط اقدام به تولید یک مهم و ارزشمند نماید، نتیجه تأثیر و ماندگاری و عمق پیام بیشتر و بیشتر می‌شود و می‌تواند در این بده بستان‌های ارتباطی و پیام‌رسانی با یک پیام مناسب و سنجیده درست و با بهره‌گیری از مولفه‌های منطقی، حال یک فرد، خانواده، گروه، سازمان، جامعه و یا کشور را خوب و باعث بسط و گشایش حال شود همان‌گونه که عکس موضوع نیز صادق است و اگر چیدمان و تنظیم و بهره‌گیری از ظرف واژگانی و یا سایر نشانه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی طوری تنظیم گردد که خواسته و ناخواسته پیام از جنس منفی و تلخ و آزاردهنده را تولید و منتشر سازد تلخی را به کام، و حسرت و مأیوس شدن را پیشکش افراد و خانواده‌ها و جامعه می‌کند و خواسته و ناخواسته قبض و گرفتگی و رنجوری و بدحالی را بسته‌بندی و کادوپیچ شده به دیگران هدیه می‌دهد. متأسفانه حال امروز افراد، خانواده‌ها، گروه و سازمان‌های کوچک و بزرگ و جوامع ریزودرشت حال خوش و مناسبی نیست و در این کش‌وقوس و دشواری و مشکلات ناشی از بیماری ویروس کرونا و شیوع و ابتلا و تلفات جانی هم‌وطنان که در قالب خبرها و پیام‌های آموزشی، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری، کنترل، صیانت منعکس و منتشر می‌شود، به‌واسطه ناهماهنگی و عدم آمادگی متولیان ذیربط و فقدان یک استراتژی مشخص و مختص برای شرایط خاص و بحرانی توأم با دامن زدن فضای مجازی بیشتر و بیشتر حال مردم این سرزمین را خراب و بدحال و دچار گرفتگی روحی نموده است. اگر صادقانه بخواهیم به موضوع بپردازیم و روزهای سپری‌شده یک سال را در کتاب ذهن مرور کنیم و در پیش چشمان به نمایش بگذاریم، سالی بسیار سخت و طاقت‌فرسا برای مردم بوده است و یادآور این مصرع حافظ است که «هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم» و شاید بیش از همه آزار و اذیت‌های ناشی از پیام‌های ضدونقیض، پیام‌های غیرواقعی و دروغ‌پردازی، شایعه‌پراکنی و بزرگ‌نمائی‌های بی‌حدوحصر می‌باشد. همه می‌دانند که اتفاقی ناخوشایند و وحشتناک کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است و در این فضای بحرانی علیرغم ناهماهنگی و عدم آمادگی، بسیاری از افراد و دستگاه‌های اجرائی تلاش خود را معطوف تولید پیام و اطلاع دهی توأم با خدمات‌رسانی موردنیاز نموده‌اند و در این میان اقشار و گروه‌های مختلف و ذیربط از جامعه پزشکی و درمانی تا تولیدکننده‌های اقلام موردنیاز و خدمت رسانان سازمان‌های مختلف، شبانه‌روز خود را وقف این روزهای کشور و مردم این مرزوبوم نموده‌اند که این اقدامات توأم با بهره‌گیری از منابع تخصصی در تولید پیام و انعکاس و انتشار صحیح و به‌موقع، تاکنون اثر خود را در جامعه به‌جا گذاشته است. اگرچه همه این فعل‌وانفعالات و تلاش و خدمات هنوز کافی نیست و کشور نتوانسته از بحران عبور کند و کماکان در کش‌وقوس مشکلات و دشواری‌های ناشی از این ویروس و این بیماری در حال مبارزه و جنگیدن است ولیکن انتظار می‌رود در این روزهای سخت و صعب که آستانه تحمل جامعه بسیار پائین می‌باشد، برای خوب شدن حال جامعه و ایجاد بسط و گشایش در روح و روان مردم، از تولید هرگونه پیام غلط و اطلاع‌رسانی و باز انتشار مطالب بی‌هویت و بی سند که موجب قبض و گرفتگی و بدهای جامعه انسانی می‌شود به‌شدت پرهیز کنیم و بی‌مطالعه و بدون اشراف و آگاهی و تسلط به یک موضوع و یا یک پیام و یا یک خبر از نشر و انعکاس آن در فضای مجازی خودداری کنیم و نیک بدانیم که هر کس می‌تواند به‌اندازه قدر و سهم و ظرفیت خود، با تولید و یا انتشار یک پیام درست، صحیح و متقن و عالمانه، سفیر خوشحالی و گشودگی و بسط حال دیگران و بالعکس با ایجاد و انتشار و بازنشر یک پیام غلط و دروغین، عامل بدحالی و قبض و گرفتگی دیگران شود. یادمان باشد که این روزهای سخت و صعب می‌گذرد و واقعیت امر این است که جهان هستی همواره به یک‌شکل و به یک فرم و در یک حالت ثابت سپری نشده و نمی‌شود. تغییر و تحول و عدم ثبات توأم با شگفتی‌های نوظهور یکی از ویژگی‌های این نظام هستی است چنانکه از پس هرروز، شبی است و از پس امروز، فردایی. بهار معتدل با همه زیبایی و دل‌انگیزی پابرجا و برقرار نماند و نمی‌ماند و تابستان با گرمای طاقت‌فرسا، دیرپا نیست و پاییز نیز به‌عنوان نقاش چیره‌دست طبیعت هم نمی‌تواند تابلوهای بی‌بدیل الوان و چشم نوازش را به ماندگار نگه دارد، چراکه زمستان با سرمای شب دیجورش آن را به یغما می‌برد بی‌آنکه بداند عمر او هم کوتاه است و بهار دلکش در کمین است و عن‌قریب از راه می‌رسد. شاید راز و رمز این جهان هستی بر تغییر و تبدیل و تحول و عدم مانایی است و ازاین‌رو تحملش را به‌واسطه تغییرات پی‌درپی و عدم قطعیت راحت‌تر می‌سازد، چراکه اگر همه‌چیز ثابت و یکنواخت می‌بود و تکرار گریبان همگان را می‌گرفت هیچ‌چیز جهان هستی قابل‌تحمل نبود بلکه تغییر و تفاوت‌ها است که جهان هستی را با ویژگی خاص تحمل‌پذیر می‌نماید، همانگونه که سایر پدیده‌ها هم از همین قاعده و قانون تبعیت می‌کنند. اما یک حقیقت پابرجاست و آن اینکه آنهایی که در تعامل و ارتباط با دیگران و در تولید پیام و پیام‌رسانی خیر خواهند و بر مکتب و مشرب عشق در این عرصه، خیرخواهانه رفتار می‌کنند و بساط بسط و خوشحالی و گشایش روح و روان را تقدیم هم نوعانشان می‌کنند نتیجه و اثر کارشان پابرجا و ماندگار است و جهان از کارشان گلستان می‌شود چون نور شادی و شعف را در دل‌ها روشن می‌کنند به قول حافظ:

"هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما "

 و در مقابل آنکه در هر مرتبه و در هر شأن و به هر دلیل و قصدی عامل تولید محتوا و پیام‌های دروغین و غیرواقعی است و یا برحسب جهل و کج‌فهمی و حب و بغض شخصی و بیماری‌های روحی روانی محملی برای باز انتشار و بازنشر اخبار کذب و پیام‌های غلط و غیرعلمی است و مایه بدحالی، مأیوس شدن، قبض و انکسار و شکستی وجود هر فردی از جامعه می‌شود، آثار روسیاهی برای زغال وجودش پابرجا و ماندگار است زیرا این زمستان سخت و صعب به‌زودی رخت برمی‌بندد و بهار دلنشین زینت‌بخش دیدگان و روح و روان مردم سرزمینم خواهد شد.


سعید معادی/ مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 230
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران