/2020/3/13981217105446.jpg
تاثیر مالیات بر رشد متوازن شهر و روستا
چه عواملی یک شهر خوب را میسازند؟ این سوال مهمی است; چون تا سال 2030 حدود 5 میلیارد نفر - یعنی 60 درصد جمعیت دنیا - در شهرها زندگی خواهند کرد و عامل سرعت گرفتن رشد اقتصادی دنیا خواهند بود (این رقم اکنون 6/3 میلیارد نفر است). اما برای مدیران شهری، اینها چالشهای سختی هستند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه در مقیاس بیسابقهای باید با روند شهریسازی مواجه شوند.
بانک و صنعت، کشورهای توسعهیافته هم که چشمانداز رشد ضعیفتری دارند، با زیرساختهای قدیمی و منابع بودجهای محدود درگیرند. همه این کشورها در تلاشند رقابتپذیری خود و در نتیجه رفاه ساکنان شهرها را تضمین کنند و همه آنها میدانند که اگر نتوانند روشهای پایدارتر و غنیتری برای توسعه اقتصادهای محلی و مدیریت شهری پیدا کنند برای شهروندان آینده، میراث زیست محیطی بدی به جای خواهد ماند.
آن دسته از مدیران شهری که گامهای مهمی در توسعه شهرهای خود برمیدارند، سه کار را به درستی انجام میدهند: به رشد هوشمند دست مییابند، با کمترین منابع مالی بیشترین کار را انجام میدهند و برای ایجاد تغییر حمایت جلب میکنند.
درحالیکه کلیه مدیران شهری به دنبال یافتن روشهایی برای ارتقای رفاه شهر خود هستند، چیزی که بیش از همه مشخص است، روش استراتژیک محوری است که برای رسیدن به هدف دنبال میکنند. اتخاذ یک رویکرد استراتژیک، تفکر مشتری محور، برنامه ریزی برای تغییر، چشم انداز منطقه ای، انعطاف پذیر ماندن، ادغام تفکر زیست محیطی، ایجاد زیرساختهای سبز و فرصت سازی برای همه از جمله مواردی است که برای ایجاد یه شهر خوب موثر اند. اما ایجاد نظام مالیه شهری پایدار و کارآ، از یک سو نیازمند دستیابی به منابع درآمدی متناسب با نیازهای شهر است و از سویی دیگر نیازمند شاختاری شفاف، پاسخگو و مسئولیت پذیر در زمینه هزینه کرد این منابع درآمدی.
مالیه شهری کارا، نخست نیازمند واگذاری و انتقال قانونی هزینه کرد و قدرت وضع مالیات به شیوه ای مناسب و سپس نیازمند ساختاری از نهادهای سیاسی شهر و قوانین حکمرانی است تا این اطمینان ایجاد شود که این قدرت های واگذار شده به منظور بیشینه نمودن رفاه شهروندان و سودآوری هزینه می شود. تامین مالی خدمات محلی شهرها در کشورهای مختلف به طرق مختلف از جمله انواع مالیات ها و عوارض صورت می گیرد که از آن جمله عبارتند از:
- خدمات سکونتی شامل آموزش ابتدایی در دوره 12ساله: تامین مالی از طریق املاک مسکونی محله یا مالیات بر درآمد یا هزینه پرداخت استفاده از خدمات به وسیله شهروندان،
- خدمات سکونتی شامل پلیس/آتش نشانی: تامین مالی از طریق املاک مسکونی محل یا مالیات بر درآمد
- خدمات سکونتی شامل جمع آوری پسماند، پارک ها، تفریحات و کتابخانه ها: تامین مالی از طریق املاک مسکونی محله یا مالیات بر درآمد
- خدمات سکونتی شامل آموزش عالی، آب/برق، سلامت عمومی: تامین مالی از طریق مالیات اضافی شهر بر املاک مسکونی یا مالیات بر درآمد به اضافه هزینه های استفاده پرداختی توسط شهروندان
- زیرساخت های سکونتی شامل کتابخانه پژوهشی/ موزه ها/ تالارهای کنسرت/ ورزشگاه ها: تامین مالی از طریق وام های دریافتی توسط شهر، ارقام اضافی دریافتی نسبت به مالیات معمول تجاری و مسکونی و همچنین هزینه های استفاده پرداختی توسط شهروندان
در کشور ما نیز مالیات بر ارزش افزوده مکانیزم تامین مالی برای توسعه زیرساخت ها و تامین هزینه های شهرها، روستاها و دهیاری ها است. طبق قانون 3درصد از درآمدهای حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به همین منظور اختصاص داده می شود تا به منظور رفاه حال شهروندان مورد استفاده قرار گیرد. در این میان برای عملی کردن اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداریها نقش اساسی و مهمی را دنبال میکنند. همانطور که میدانیم آموزش و فرهنگسازی میتواند باعث اثربخشی و کارایی بهتر گردد. شهرداریها میتوانند با آموزش شهروندان، در ارتباط آنها با توسعه و آبادانی شهرها و نقش و جایگاه مالیات بر ارزش افزوده بر بهبود وضعیت اقتصاد شهر، باعث جلب اعتماد شهروندان شده و مقدمات لازم نسبت به پرداخت به موقع این مالیات را فراهم نمایند. امید است با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مسیر شهرداریها برای کسب درآمدهای پایدار هموارتر گردد و روزنههای امید برای این نهاد عمومی به منظور کسب درآمد پایدار به وجود آید.
سازمان امور مالیاتی