پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310015 تاریخ : 1396/09/10-16:17:00
,17,23,
تاثیر مالیات بر ارزش افزوده در توسعه زیرساخت های شهری

یادداشت

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده در توسعه زیرساخت های شهری

بانک و صنعت، اگرچه در مقوله توسعه و رشد جوامع مختلف مولفه های گوناگونی ایفای نقش می کنند، اما توجه به عوامل اقتصادی و تلاش در راستای رشد و ارتقای شاخصه های مالی و پولی از جمله نکات کلیدی و پر رنگ در جهت توسعه کشورها به حساب می آیند. 

بر این اساس سعی و تلاش دولتمردان و رجال اقتصادی هر کشور در تسهیل فرآیندهای تولیدی و افزایش سرعت چرخ های اقتصادی از جمله عوامل بدیهی در پویایی نظام اقتصادی می باشد. در این میان مالیات به عنوان یکی از اصلی ترین اهرم های موجود در بخش های خرد و کلان اقتصاد نقش بسزایی در تسریع رشد اقتصاد داشته و امروزه کمتر کشوری است که آن را به عنوان ستون مستحکم اقتصادی قبول نداشته باشد.
زیر ساخت های یک کشور نقش اثرگذاری در رشد اقتصادی و توسعه آن کشور دارد. بدون شک توسعه زیرساخت های یک کشور عامل مهمی در ایجاد پویایی نظام اقتصادی و حتی رفاه افراد آن جامعه دارد. یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه، عدم توانایی در توسعه زیرساخت های اصلی و بویژه تأمین اعتبارات مالی پروژه های مذکور می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که توسعه همه جانبه هر کشوری در گرو توسعه زیرساخت های اقتصادی و صنعتی آن می باشد. از سوی دیگر نقش و تاثیر مالیات در توسعه اقتصاد کشور و انجام زیر ساخت ها پروژه های عمرانی وهمچنین آثار آن برهمگان واضح و روشن است. طرح هایی عمرانی همچون: بزرگراهها، خیابانها، جاده‌ها، و پل ها، حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و خطوط هوائی، منابع آبی، مدیریت شهری ، تولید جریان برق و مخابرات ، ارتباطات ، مدیریت سلامت جامعه، توسعه آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه یافته و گسترش خدمات در مناطق محروم مستلزم تامین منابع مالی عظیمی می باشد . 
از سوی دیگر و در سطح روستاها نیز اختصاص بخشی از درآمدهای واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری ها موجبات تحولات و تغییرات مثبتی در توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته شده است. اما در این میان اساسی ترین نکته در زمینه درآمدهای ناشی از محل مالیات بر ارزش افزوده آن است که عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر و یا منطقه ای صرفا جهت عمران و آبادانی همان منطقه مصروف می گردد که این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان و اهالی هر منطقه در تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد داشت.
درآمد های مالیاتی رابطه مستقیمی با بودجه کشور دارد وهر چقدر درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد ، نقش سازنده تری در فعالیت های اقتصادی و توسعه و عمران جامعه ایفا خواهد کرد . مالیات و پرداخت بموقع آن ضامن بسترسازی و رفع نیازهای اولیه برای توسعه زیرساخت های کشور و پیشبرد صحیح و بهینه امور کشور است. دولتمردان و قانونگذاران در همه کشورهای جهان، نقش پر رنگ و بسیار برجسته‏ای برای درآمدهای مالیاتی در این حوزه قائل شده‏اند. در ایران نیز تمهیداتی از این دست مورد نظر قانونگذاران قرار گرفته است، به طوری که با اختصاص بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏ها و دهیاری ها راه را برای تامین منابع پایدار مورد نیاز این حوزه هموار کرده‏اند. در حال حاضر که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران 9 درصد است، 3 درصد به شهرداری‏ها و دهیاری ها اختصاص یافته است که این منابع پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را در حوزه توسعه زیرساخت‏های شهری به همراه داشته است. به اذعان مسئولان سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‏های کشور در حال حاضر 54 درصد بودجه شهرداری‏ها در شهرهای کوچک از محل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تامین می‏شود. بر اساس این اظهارات، اختصاص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به این نهاد کمک کرده است تا در سال 93 بیش از 48 هزار دستگاه و ماشین آلات عمرانی و خدماتی برای شهرهای کوچک کمتر از 50 هزار نفر خریداری شود. مالیات بر ارزش افزوده نه تنها یاری‏گر شهرداری‏ها و شهرهای کوچک بوده است، بلکه در شهرهای بزرگ نیز نقش پر رنگی از خود بر جای گذاشته است. بررسی لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران نشان می‏دهد مالیات بر ارزش افزوده در میان 7 منبع بزرگ درآمدی شهرداری تهران در جایگاه دوم ایستاده است. سهم درآمدهای حاصل از این نوع مالیات در بودجه سال 93 شهرداری این کلانشهر 16 درصد بوده است که در لایحه بودجه سال 94 به 20 درصد افزایش یافته است. همه این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده پیامدهای سازنده و اثربخشی در زمینه توسعه زیرساخت‏های شهری به همراه داشته است. تامین چنین منبع درآمدی پایداری برای این حوزه باعث خواهد شد توسعه زیرساخت‏ها و خدمات شهری به شیوه‏ای پایدار و همیشگی دنبال شود و با بروز مشکلاتی از قبیل کسری بودجه و یا افت درآمدهای نفتی دچار نوسان و توقف نشود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران