پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308216 تاریخ : 1396/08/15-17:04:34
,16,
تاثیر شیر برای دفع آلودگی هوا باور غلط نیست! / توصیه های اورژانسی به زائران پیاده روی اربعین

تاثیر شیر برای دفع آلودگی هوا باور غلط نیست! / توصیه های اورژانسی به زائران پیاده روی اربعین

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: افراد در روزهای آلوده مصرف انواع لبنیات را بالا ببرند، مردم دقت داشته باشند از شیر کم چرب استفاده کنند چرا که کلسیم موجود در نوع کم چرب آن بیشتر بوده و کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین در بدن جلوگیری می کند. بیماران ریوی به هیچ عنوان از مواد غذایی پرچرب استفاده نکنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر مهدی نجمی بیان کرد:امروزه با صنعتی شدن زندگی و تولید گاز‌ها و ذرات آلوده و معلق موجود در هوا، سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، حال آلاینده‌های موجود در هوا هنگامی که وارد بدن شده واکنش‌هایی را با سلول‌های بدن انجام می‌دهند که عوامل مخربی، چون رادیکال‌های آزاد را در پی دارد. رادیکال‌ها سلول‌های بدن را تخریب کرده و باعث تضعیف سیستم ایمنی نیز می‌شوند.

 وی در ادامه افزود: آلودگی هوا برای تمامی افراد جامعه مضر است، اما در میان چند گروه بیشترین میزان مواجه با آسیب را به خود اختصاص داده اند. کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی جزء گروه‌های پرخطر نیز محسوب می‌شوند بنابراین هر توصیه‌ای که به عموم مردم می‌شود در رابطه با گروه‌های پر خطر نیز به شدت جدی‌تر است.

 این متخصص متذکر شد: اگر مردم بخصوص افراد سالمند و بیماران قلبی می‌توانند شهر را ترک کنند بهترین راهکار برای اجتناب از مضرات آلودگی هواست. اما با توجه به این موضوع که خیلی از افراد نمی‌توانند به دلایل مختلف این اقدام را انجام دهند توصیه می‌شود، تا جایی که می‌توانند در سطح شهر تردد نداشته باشند بویژه در مراکزی که میزان آلودگی بالاتراست، برای مثال در تهران هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر می‌شویم میزان آلودگی به حداکثر خود می‌رسد.

 نجمی هشدار داد: مردم حتما از ماسک‌های فیلتردار برای تردد در سطح شهر استفاده کنند و دقت داشته باشند ماسک‌های ساده و کاغذی به هیچ عنوان کارامد نیستند و باید از ماسک‌های دارای فیلتر استفاده نمایند، البته اثر محافظتی پیشگیرانه ماسک‌های فیلتر دار نیز نسبی است. در روز‌هایی که آلودگی هوا در مرز هشدار قرار دارد مردم دقت داشته باشند از انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی زیاد در هوای آزاد خودداری کنند چرا که هنگامی که ورزش می‌کنیم و یا فعالیت بالایی داریم سرعت تنفس بدن افزایش پیدا میکند بنابراین هوای آلوده بیشتر را وارد سیستم تنفسی می‌کنیم.

 رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت توصیه کرد: مردم در‌ها و پنجره‌های خانه را بسته نگه دارند. افراد هنگامی که وارد خانه می‌شوند حتما استحمام کرده و اگر آلودگی بسیار شدید بود باید روزی 3 مرتبه بینی خود را با سرم و یا آب شستشو دهند تا جذب آلاینده‌ها در مخاط بینی به حداقل برسد. شستشوی روزانه چشم‌ها را فراموش نکنند چرا که آلودگی به سادگی از مخاط چشم وارد بدن می‌شود. حتما قبل از غذا خوردن دهان خود را با آب بشورید تا آلاینده‌ها از داخل سطح دهان نیز پاکسازی شود.

 به گفته وی، نگه داری گل و گیاه در منازل، در کاهش آلودگی هوای داخل خانه نیز موثر است.

 نجمی در رابطه با تغذیه مردم در روز‌های آلوده به جام جم آنلاین گفت: یکی از ترکیبات مهمی که می‌تواند در عملکرد رادیکال‌های آزاد موثر باشد و جلوی عمل آن‌ها گرفته تا باعث تخریب سلول‌های بدن نشوند، ترکیبات آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد مضر را از بین می‌برند لذا ما توصیه می‌کنیم در این روز‌ها از مواد غذایی بیشتر استفاده کنند که دارای آنتی اکسیدان بالایی است.

 به گفته این متخصص، میوه و سبزیجات تازه غنی از آنتی اکسیدان هستند.

 رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: ویتامین C,E سرشار از آنتی اکسیدان هستند و در میوه و سبزی بسیار یافت می‌شوند ازجمله منابعی که دارای ویتامین C. است می‌توان به پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، کلم بروکلی، فلفل سبز، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، توت فرنگی و کیوی اشاره کرد. همچنین برای ویتامین E. نیز می‌تواند از روغن سویا، آفتابگردان، زیتون و روغن ماهی استفاده کرد.

 نجمی نقش ویتامین A. را در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و گفت:: مواد غذایی که دارای بالاترین بتاکارتن هستند می‌توان به هویج، کلم بروکلی، اسفناج و گوجه فرنگی اشاره کرد. بتاکارتن‌ها در بدن تبدیل به ویتامین A. می‌شوند لذا به مردم توصیه می‌شود در این روز‌های آلوده از این دسته از خوراکی‌ها ذکر شده بیشتر استفاده کنند.

 وی در واکنش به اظهار نظر یک متخصص مبنی بر اینکه نوشیدن شیر در جلوگیری از آسیب‌های آلودگی هوا یک باور غلط است خاطرنشان کرد: افراد در روز‌های آلوده مصرف انواع لبنیات را بالا ببرند، مردم دقت داشته باشند از شیر کم چرب استفاده کنند چرا که کلسیم موجود در نوع کم چرب آن بیشتر بوده و کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین در بدن جلوگیری می‌کند. بیماران ریوی به هیچ عنوان از مواد غذایی پرچرب استفاده نکنند.

 به گفته این متخصص، در روز‌هایی که آلودگی هوا وجود دارد مردم باید مصرف مایعات بخصص آب را افزایش دهند، چرا که مصرف مایعات بیشتر برابر است با تولید ادرار بیشتر و این موضوع به تنهایی به دفع آلودگی‌ها در بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات کاهش عوارض آلودگی را نیز در بدن کاهش می‌دهد. همچنین از مصرف مواد غذایی که دارای ارزش غذایی پایینی هستند مانند سوسیس، کالباس، چیپس و پفک به شدت پرهیز کنند.

 رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با همزمان شدن آلودگی هوا با پیاده روی اربعین به زوار نیز توصیه می‌شد، در طول پیاده حتما از ماسک‌های فیلتر دار استفاده کنند و اگر دارای بیماری زمینه‌ای هستند با پزشک خود مشورت کنند چرا که ممکن است نوع داروهایشان تغییر کند و یا در صورت وخامت بیماری حتی اجازه این کار را به آن‌ها ندهند. زائرانی که مشکل قلبی و ریوی دارند دقت داشته باشند حتما به موقع و منظم داروهایشان را مصرف کنند و اگر بیماران در طول پیاده روی متوجه تغییری در حال خود شدند در بین راه بی شک به پزشک اورژانس مراجعه کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 263
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران