پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 177505 تاریخ : 1394/11/14-09:59:46
,17,10027,
بیمه های اروپایی مشتاق حضور در ایران هستند

رئیس کل بیمه مرکزی:

بیمه های اروپایی مشتاق حضور در ایران هستند

رئیس کل بیمه مرکزی از اشتیاق بیمه های اروپایی برای حضور در بازار ایران خبر داد و گفت: در فضای جدید پسا برجام، امکان همکاری بیمه های ایرانی با بیمه های خارجی و توزیع ریسک با طرف های خارجی فراهم شده است.

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اقتصادی و دارایی(شادا) ، محمد ابراهیم امین در نشست خبری افزود: بیمه های ایرانی در مدت برقراری تحریم ها یکجانبه غرب علیه ایران، تجربیات خوبی اندوخته اند و اکنون در دوران پس از اجرای برجام، می توانیم از دانش روز بیمه در جهان، حضور در بازارهای بین المللی بیمه و امکان کسب رتبه های بین المللی برای بیمه های ایرانی استفاده کنیم و همچنین ریسک های بزرگ را که در دوران تحریم برخلاف منطق بیمه فقط در داخل کشور داشتیم با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به رفت و آمد هیات ها و نمایندگان بیمه های مختلف و بزرگ جهان بویژه بیمه های اروپایی در چند ماه اخیر به کشورمان افزود: با اعلام آمادگی بیمه گران اروپایی برای حضور در صنعت بیمه ایران و به رغم تنگناهایی که دولت آمریکا برای اروپای هایی که به ایران سفر کرده اند، روز گذشته مدیران بزرگترین شرکتهای بیمه اروپایی در ایران حضور یافتند و شرایط جدید سیاسی و اقتصادی صنعت بیمه ایران را بررسی کردند.

امین افزود: این شرکت ها برای مشارکت در ریسک های بزرگ کشور اعلام آمادگی کرده اند و ما نیز به آنها توضیح دادیم که فضای فعلی با فضای قبل از تحریم ها به کلی متفاوت است و بیمه های ایرانی تجارب زیادی در مدیریت ریسک های کشور کسب کرده اند و ابراز امیدواری کردیم که ارتباطات یکسویه نباشد و ایران نیز بتواند بزودی در بازارهای بین المللی ارائه دهنده خدمات بیمه ای باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: کارشناسان ما نیازمند آموزش مدیریت ریسک های بزرگ و کسب تجریه از حوادثی مانند زلزله ها و سونامی ژاپن هستند و به همین منظور دوره های آموزش زیادی برای کارشناسان بیمه برگزار کرده ایم و دوره های بیشتری هم با مشارکت کارشناسان بیمه های مطرح جهان خواهیم داشت.

امین با اشاره به اینکه منطق بیمه توزیع ریسک در سطح جهانی است گفت: در حوزه بیمه های اتکایی بی نیاز از توان و دانش بیمه های خارجی نیستیم چراکه حداکثر ذخایر بیمه های ایرانی 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است درحالی که میزان خسارت در سوانح بزگ نظیر سقوط هواپیما و سیل و زمین لرزه در حد میلیارد دلار است و در دوران تحریم لطف خدا شامل حال ما بود که خسارت بزرگی رخ نداد.

وی در باره امکان حضور بیمه های خارجی در ایران گفت: گرچه از نظر قانونی منعی برای حضور بیمه های خارجی در ایران وجود ندارد اما تاکنون درخواستی برای تاسیس نمایندگی و شعبه در ایران به دست ما نرسیده است و تنها چند بیمه درخواست تاسیس دفاتر ارتباطی در ایران کرده اند ضمن اینکه حضور خارجی ها در صنعت بیمه ایران نیازی به ایجاد شعبه در کشور ندارد.

وی افزود: اگر بیمه های خارجی بخواهند در ایران شعبه ایجاد کنند منع قانونی وجود ندارد و به آنها اجازه فعالیت در صنعت بیمه در چارچوب ضوابط و مقررات ایران داده می شود.

امین همچنین از برگزاری چهار دوره آموزش برای کارشناسان صنعت بیمه ازجانب کارشناسان بیمه های فرانسه و انگلیس برای کارشناسان ایرانی در پژوهشکده بیمه خبر داد و افزود: علاوه بر این دوره ها، دوره های آموزشی جدید با موضوعات روز بیمه بزودی برگزار می شود.

معالجه مجروحان تصادفات رایگان است

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: درحالیکه طبق قانون، معالجه و درمان مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی در همه بیمارستانها رایگان است، همه روزه شکایات زیادی به بیمه ها از دریافت هزینه های درمانی در بیمارستان ها به بیمه ها دریافت می شود.

محمد ابراهیم امین در نشست خبری افزود: طبق قانون، بیمه ها مبالغی بابت تصادفات به دستگاه هایی نظیر نیروی انتظامی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می کنند و بابت آن، به خسارت دیدگان تصادفات باید امکاناتی داده شود و از جمله هزینه درمان و حتی معالجه آنها باید رایگان باشد با این وجود بسیاری از بیمارستان ها از مجروحان تصادفات به بهانه هایی نظیر بدهی بیمه ها به بیمارستانها هزینه دریافت می کنند که این موضوع غیر قانونی است ضمن اینکه مبلغ بدهی بیمه ها به بیمارستانها خیلی رقم زیادی نیست.

وی افزود: در این سالهایی که قانون جدید ابلاغ شده است تاکنون 5 هزار میلیارد تومان به دستگاههای ذیربط و ازجمله نیروی انتظامی و وزارت بهداشت عوارض داده ایم که تاکنون هیچ گزارش دقیقی از نحوه هزینه کرد آن دریافت نکرده ایم.

امین افزود: متاسفانه سالانه300 هزار تصادف جرحی در کشور بوقوع می پیوندد.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با بیان گزارش از عملکرد بیمه ها در سال گذشته گفت: سال قبل صنعت بیمه 24 هزار دیه فوتی پرداخت کرد که بخشی از آن مربوط به سالهای قبل بود و همچنین 300 هزار دیه جرحی پرداخت شد.

وی افزود: سال گذشته بیش از 19 میلیون و 500 هزار پرونده خسارت بررسی شد و در 9 ماه نخست امسال هم 17 میلیون و 700 هزار پرونده خسارت بررسی کردیم که خوشبختانه تنها هزار و 15 مورد به شکایت مردمی از نحوه پرداخت خسارت منجر شد.

امین افزود: در 9 ماه نخست امسال، 16 هزار و 500 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کردیم که رشدی 12 درصدی داشت و در همین مدت، 35 میلیون بیمه نامه صادر کردیم که رشدی 10 درصدی داشت و 17 میلیون و 700 هزار پرونده خسارت بررسی شد که 34 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه شرکت های بیمه عمدتا سود ده نیستند گفت: ورودی بیمه تقریبا معادل خروجی آن است و خیلی سودی وجود ندارد و در بخش بیمه ثالث هم می توان گفت: این بخش کاملا ضرر ده است چراکه به ازای هر 100 تومان حق بیمه که دریافت شده است 103 تومان شامل اصل خسارت، کارمزد و عوارض و هزینه های شرکتهای بیمه پرداخته ایم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص تعیین حق دیه در سال آینده گفت: حق دیه موضوعی شرعی است که از طرف رهبری معظم انقلاب به رئیس قوه قضائیه تفویض شده و بیمه نقشی در تعیین حق دیه ندارد اما در قانون جدید بیمه تاکید شده است که نرخ جدید باید حداکثر تا 15 اسفند هرسال ابلاغ شود.

وی همچنین در خصوص ویژگی های قانون جدید بیمه هم که بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: در این قانون چند دستاورد جدید کسب شده است و از جمله اینکه به شرکتهای بیمه اجازه داده شده است در ارزیابی ریسک ، سوابق تخلف و نمره منفی رانندگان را منظور کنند و کسانیکه قانونمند باشند حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: همچنین در این قانون، جبران تمام پیامدهای حوادث رانندگی برعهده بیمه ها و صندوق تامین خسارت های بدنی خواهد بود و دیگر کسی بدلیل تصادفات سهوی به زندان نخواهد رفت همچنین همه نهادهای موثر در رسیدگی به حوادث، در قبال خسارت دیدگان مسئولیت هایی دارند.

امین افزود: در این قانون، بیمه مرکزی قادر به برخورد با تخلفات شرکت های بیمه ای است تا حوادثی نظیر تخلفات بیمه توسعه بوجود نیاید ضمن اینکه در این قانون اجازه دامپینگ و نرخ شکنی و تخفیف بیش از 2.5 درصد به بیمه شدگان داده نشده و فقط بیمه ایران قادر به ارائه بیمه شخص ثالث است و بقیه بیمه ها برای ارائه بیمه شخص ثالث باید از بیمه مرکزی مجوز لازم را کسب کنند.

وی تصریح کرد: همچنین قانون جدید ملزم کرده تا سامانه ای ایجاد شود که همه اطلاعات مربوط به دادگاه ها، بیمه، پلیس، اورژانس و ... در آن سامانه تجمیع شود تا از بروز تقلبات بعضا میلیاردی جلوگیری شود.

امین افزود: در صورت ابلاغ قانون جدید بیمه، حق بیمه شخص ثالث در اختیار دولت خواهد بود و دولت می تواند با توجه به سه ویژگی ایمنی خودرو، سوابق تخلفات راننده، و نیز توجه و نگاه اجتماعی به دارندگان خودروهای ارزان قیمت، این نرخ را تعیین و ابلاغ کند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص مطالبات معوق صنعت بیمه گفت: بیشترین مطالبات بیمه ها مربوط به بدهی دستگاه های دولتی است و بزرگترین بدهکاران، دستگاه های دولتی هستند که بیمه ای را خریده اند و بخش خصوصی سهم عمده ای در مطالبات بیمه ها ندارد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران