پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267971 تاریخ : 1395/12/22-13:09:23
,23,
بیمه توخالی بدرد نمیخورد!

بیمه توخالی بدرد نمیخورد!

این جمله گفته یک شهروند عادی که از عملکرد شرکت بیمه ای ضربه خورده باشد نیست !؟

بانک و صنعت، این جمله گفته شهروند و مدیری است که بیشترین ممارست و مدت زمان عمر شغلی و حرفه ای خویش را درصنعت بیمه گذرانده است .

بیان این جمله و جملات مشابه آن نشان میدهد که در صنعت بیمه شرکت های بیمه متفاوت شامل «توپر» و «تو خالی» وجود دارند !!!!!

وقتی به طرح های کسب و کار شرکت های بیمه در شرف تاسیس و اخذ مجوز نگاه میکنیم ,همه چیز زیباست!!!! ، ایده آل و نوید بخش!!!! بیانگر موفقیت شرکت بیمه ارایه کننده در آتیه !؟

به طوریکه برخی از مواقع مدیر عامل یک شرکت بیمه تازه تاسیس پس از چند ماه از شروع کار مدعی رسیدن به رتبه های بالا در بازار بیمه را مینماید !؟

روند تاسیس شرکت های بیمه در ایران طی چندسال گذشته تقریبا به این منوال بوده که «نویسنده و تدوین کنندگان» طرح های کسب و کار و گروه اولیه تاسیس و راه اندازی شرکت های بیمه در ابتدا از سوی ایده پردازان و سهامداران اصلی دعوت به همکاری میشوند و آنها بر حسب دانش و تجربه خویش طرح کسب و کار ها را بر اساس شناخت نسبی از فعالیت اقتصادی سهامداران اصلی مینویسند و در بیمه مرکزی نیز دفاع و مجوز را دریافت میکنند. مدیران اولیه نیز در این مرحله بر اساس دوستی و آشنایی تیم موسس معرفی و پس از دریافت پروانه مشغول به کار میشوند.

در این مرحله گروه تاسیس از شرکت بیمه جدا میشوند و بدین ترتیب عملا نقشه راه بودن طرح کسب و کار منتفی خواهد شد و البته که از اولین گام هم مشخص است که طرحهای کسب کار فقط برای گرفتن مجوز بصورت صوری تهیه و ارایه میشوند و اجرایی نیستند.

اما بعلل مختلف، بعداز مدتی بین مالکین شرکت های بیمه تازه تاسیس و مدیران بیمه ای  مشغول بکار شده اختلاف نظر پیدا میشود و تغییرات مکرر در سطح مدیران عامل ، معاونت های فنی و مدیران فنی بطور مکرر رخ میدهد و در واقع شرکت های بیمه این چنینی هیچ ثبات مدیریتی و اجرای برنامه بازاریابی راهبردی و با ثبات ندارند.

مطالعه و بررسی روند فعالیت شرکت های بیمه خصوصی نشان میدهد که تعداد کمتری از این شرکت ها در این مدت از ثبات برنامه بازاریابی و کادر مدیریتی در یک دوره چند ساله برخوردار بوده اند و بیشتر دچار تغییر و تحول و گذران روزمرگی بدون برنامه ریزی استراتژیک هستند. البته آن شرکت های بیمه ای  هم که چند سال ثبات کادر مدیریتی داشته اند این امر  نیز دال بر موفقیت یا داشتن برنامه راهبردی بازاریابی نزد آنها نیست بلکه این ثبات ناشی از روابط و لابی های کادر فنی و سهامداران عمده تلقی باید نمود و موضوع ثبات مدیریتی داشتن آنها هم دال بر برخوردن بودن از بینش علمی بهتر یا روش های اجرایی برتر نیست بلکه آنها محصولات موجود را به بازار و بیمه گذاران موجود با تمسک به توان شبکه فروش استمرار میدهند و در رفتار و روند اجرایی آنها نیز هیچ گونه نو آوری دیده نمیشود.

تقریبا هیچ محصول جدید .

هیچ روش بازاریابی و خدمات دهی جدید و هیچ برنامه مشتری مداری در سطح بازار بیمه  بطور کلی دیده نشده است .

در مجموع محصولات و روش های بازاریابی در بخش خصوصی و دولتی بیمه یکسان است و در برخی از مواقع حتی بخش دولتی از نظر خدمات دهی مناسب تر از بخش خصوصی رفتار میکند.

اگر میزان سرمایه شرکت های بیمه ملاک تو خالی و تو خالی نبودن است که تعیین میزان سرمایه دراختیار دولت است.

و درمبحث میزان ذخایر ریاضی و فنی نیز حد توانگری مشخص کننده پذیرش ریسک است .

اگر داشتن تیم مدیریتی و کارشناسی قوی در یک شرکت بیمه و برنامه ریزی و اجرای توانمند بیمه گری ملاک باشد از این حیث در واقع تفاوتهای اساسی بین شرکت های بیمه وجود دارد.

به وضوح قوی تر و ضعیف تر بودن شرکت های بیمه از حیث داشتن و نداشتن مدیریت ومنابع انسانی توانمند قابل مشاهده است.!

اکنون که یکی از با مفهوم ترین و جدید ترین واژه در ادبیات بیمه گری و تفکیک شرکت های بیمه «بیمه تو خالی» بیان شده ، وظیفه قانونی بیمه مرکزی ایران و عکس العمل به موقع وی برای ممانعت از گرفتار شدن بیمه گذاران و ذینفعان در نزد شرکت های بیمه «توخالی» چیست؟ و به کدامین روش این گونه شرکت ها را به عامه بیمه گذاران معرفی میکنند؟

در همین دو سه سال گذشته زمان بروز بحران مالی و مدیریتی برای یک شرکت بیمه و گرفتار شدن بیمه گذاران زیان دیده آن ,یکی از مدیران ارشد صنعت بیمه گفته بود که تشخیص توانمندی و ناتوانی شرکت های بیمه برای خریدن ویا نخریدن بیمه نامه بر عهده بیمه گذاران است !!!!!؟؟؟؟؟

فقط هیچکس به ایشان پاسخ نداد که پس وظیفه مقام ناظر و نگهبان سلامت بازار بیمه و مدافع حقوق بیمه گذاران در این میان چیست؟

از اساتید فن و از مدیران آگاه و مسلط و مسئول صنعت بیمه انتظار میرود مصادیق «توخالی» و «تو پر» بودن شرکت های بیمه را بطور مبسوط تشریح نمایند تا به خویشان و دوستان بگوییم بیمه نامه های مورد نیاز خود را از شرکت های بیمه «تو خالی» خریداری ننمایند.!!!!!

شاید همین واژه نو در صنعت بیمه که فی البداهه بیان شده ، آغاز رتبه بندی شرکت های بیمه با توجه به عواملی فراسوی حد توانگری شود.!؟

 

حاجی اشرفی 

کارشناس ریسک و بیمه



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 232
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران