پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 450021 تاریخ : 1397/12/07-16:19:41
,16,
بیانیه پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در محک

بیانیه پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در محک

مؤسسه محک در این کنفرانس به موضوعاتی همچون دیدگاه‌های آکادمیک، دیدگاه‌های محیط کسب و کار، دیدگاه‌های استانداردها، توسعه پایدار و تجارب عملی در جامعه مدنی پرداخت و امسال نیز با برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی با محور «مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استاندارهای گزارش‌دهی» آن را کامل نمود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» در برنامه استراتژیک 1390-1386 که در سال 1385 تدوین گردیده است تصریح می‌کند: 

«امر مشارکت اجتماعی و انجام کار خیر در سنت‌ها، آداب قومی و همچنین در اعتقادات دینی ما ریشه دارد. در کنار دولت‌ها، پایه‌های ابتدایی و اولیه سازمان‌های خیریه غیردولتی در ایران به صورت مشارکت مردمی در دستگیری از مستمندان، تأسیس پرورشگاه، درمانگاه، مدرسه و... به دست نیکوکاران و معتمدان محلی شکل گرفته است. امروز نیز کمک‌های اهدایی مردم به محک در قالب نذورات، تداوم همان اندیشه و اعتقاد در طول تاریخ این سرزمین است. در کنار آن در دنیای صنعتی امروز مباحثی همچون «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» مطرح است که محورهای نوین جلب مشارکت عمومی هستند و لازم است سازمان‌های غیردولتی با شناخت این محورها، از منابع ناشی از آنها بهره‌مند گردند.»

از سوی دیگر در بیانیه ماموریت محک آمده است: «محک نه تنها به سرطان کودکان می پردازد بلکه اندیشه والای کمک به همنوع را ترویج می‌نماید

این دو بخش از اولین برنامه راهبردی محک، این سازمان را در مسیر ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و تشویق جامعه به ویژه بنگاه‌های اقتصادی به بهره‌برداری از این مفهوم قرار داد. روزی که این مسیر ترویج و توسعه آغاز شد، اقدامات اندکی در حوزه‌های عملی و کاربردی این مفهوم دیده می‌شد و تنها اقدامات محدود نظری برای شناساندن مفهوم صورت گرفته بود. 

مؤسسه محک این مسیر را با برگزاری نمایشگاه پوستر با موضوع «سرطان کودک و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» و با همراهی انجمن صنفی طراحان گرافیک در سال 1389 آغاز نمود و پس از آن به صورت دوسالانه چهار کنفرانس مسئولیت اجتماعی را در سال‌های 1389 تا 1395 برگزار کرد. مؤسسه محک در این کنفرانس‌ها به موضوعاتی همچون دیدگاه‌های آکادمیک، دیدگاه‌های محیط کسب و کار، دیدگاه‌های استانداردها، توسعه پایدار و تجارب عملی در جامعه مدنی پرداخته است. امسال نیز با برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی با محور «مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استاندارهای گزارش‌دهی» آن را کامل نمود. 

در این پنج همایش ده‌ها نفر از استادان دانشگاه، صاحب نظران حوزه کسب و کار و مدیران بنگاه‌های اقتصادی و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مرتبط از زوایای مختلف به توضیح و توصیف مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها پرداختند. 

 

نگاهی به مدل‌های کسب و کار به ما نشان می‌دهد که امروز فعالیت‌های ساخت یافته نظری و عملی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها شکل گرفته است. عمده‌ترین این موارد عبارتند از:

 

• کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در اتاق بازرگانی ایران و تهران

• کمیسیون مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در اتاق‌های بازرگانی برخی شهرها

• برگزاری کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها از سوی اتاق‌های مشترک بازرگانی  همانند اتاق بازرگانی ایران و سوئیس

• برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در سازمان مدیریت صنعتی ایران و طراحی ساختار گزارش‌دهی پایا در این سازمان 

• تعریف استاندارد ارزیابی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و رتبه‌بندی آنها در انجمن مدیریت ایران 

• تعریف ده‌ها پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای اجتماعی 

• انجام ده‌ها پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها به ویژه در مدرسه‌های کسب و کار و دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد

• برگزاری ده‌ها همایش در سطح ملی در حوزه مسئولیت اجتماعی و حضور متخصصان بین‌المللی در آن‌ها

• اهدای نشان مسئولیت اجتماعی و جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران

• شکل‌گیری دغدغه مسئولیت اجتماعی در گفتگوی حاکم بر رسانه‌های تخصصی 

• راه اندازی پلتفورمی برای ثبت نیازهای سازمان‌های مردم‌نهاد توسط مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف انجام مسئولیت اجتماعی حوزه دانشگاه از طریق رفع نیازهای پژوهشی

این موارد حاکی از آن است که اینک ما با مفهومی ساخت یافته مواجه هستیم و سازمان‌های زیادی درگیر فازهای عملیات این مفهوم، در چرخه بهبود مستمر هستند:

• دانشگاه‌ها و مراکز علمی فاز طراحی را هدایت می‌کنند.

• نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد طرح‌ها و پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را عملیاتی و پیاده‌سازی می‌کنند.

• سازمان‌های ممیزی که به پایش، اجرا، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌پردازند و اصلاحات حاصل از این ارزیابی‌ها، به بهبود طراحی و اجرا در آینده منجر خواهد شد. 

 

شرایط موجود دلالت بر آن دارد که تداوم اقدامات ترویجی در این حوزه، ثمربخش بوده و مفهوم مسئولیت اجتماعی جاری گردیده است و بازیگران مختلف این عرصه کارهای درستی را به شکل درست در این حوزه آغاز نموده‌اند و حتما ادامه خواهند داد.

این دستاورد ارزشمند را به همه فعالان این عرصه تبریک گفته و از تمام صاحب‌نظران، اساتید، مدیران بنگاه‌های اقتصادی، رؤسای اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط قدردانی نموده و همراهی آن‌ها در این مسیر را سپاس می‌گوییم.

از این رو مؤسسه خیریه محک پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به عنوان آخرین گام مأموریت خود در این حوزه تلقی نموده و مسیر دوازده ساله ترویج و توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را موفقیت آمیز و خاتمه یافته تلقی می‌کند. 

در پایان این دوره مؤسسه خیریه محک در قالب دومین برنامه استراتژیک، به تعریف برنامه مسئولیت اجتماعی خود پرداخته و خود را ملزم به گزارش‌دهی بر مبنای استانداردهای جهانی دانسته و اولین گزارش بر اساس استاندارد گزارش‌دهی GRI  را ارائه می‌کند.

مؤسسه خیریه محک همواره در کنار انجام مأموریت اصلی خود که حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنان در سه حوزه خیریه، درمان و تحقیقات علمی است به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه می‌پردازد چراکه ارکان محک به این نقش اعتقاد دارند. بر همین اساس، محک از این پس و در قالب برنامه‌های راهبردی سوم و چهارم، به توسعه دو مفهوم بنیادین شفافیت و پاسخگویی به عنوان اساسی‌ترین ارزش‌های مؤسسه خیریه محک و مهم‌ترین وظایف سازمان‌های مردم‌نهاد در قبال جامعه می‌پردازد و امید است در افق 1405 و با پایان یافتن چهارمین برنامه استراتژیک، این دو ارزش بنیادین به شکلی ساخت یافته، عملیاتی و قابل پایش باشند. 

از یک سو، بیش از ده سال حضور داوطلبانه محک در ممیزی‌های کلاس جهانی مانند استاندارد NGO Benchmarking شرکت بازرسی بین‌المللی SGS و همچنین استاندارد پروژه‌های توسعه پایدار انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه IPMA که منجر به اخذ رتبه اول SGS در جهان و دریافت نشان طلای IPMA شد و از سوی دیگر با اتکا به ظرفیت‌های عظیم جامعه مدنی کشور عزیزمان که پیمودن حتی یک قدم از مسیر طولانی محک بدون حضور آنها میسر نبود، مؤسسه خیریه محک را به دستیابی هدف پیش رو، در افق 1405، امیدوار می‌سازد.

 

تهران- مؤسسه خیریه محک

اسفند 1397 شمسی

فوریه 2019 میلادی

 

 

اخبار مرتبط


 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران