پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 420971 تاریخ : 1397/08/18-14:21:00
,12,17,
بی نیازی کشور به واردات شکر

گزارش

بی نیازی کشور به واردات شکر

شکر بعنوان دومین کالای استراتژیک پس از گندم است که خودکفایی در آن، کشور را از واردات بی‌نیاز کرده است، که بر این اساس، رکورد سال گذشته باعث شد در سال جاری مجوزی برای واردات این محصول به کشور صادر نشود.

به گزارش بانک و صنعت ، واردات شکر در سال 95 در رتبه پانزدهم محصولات وارداتی قرار داشت و تنها 0.71 درصد از واردات کل کشور را به خود اختصاص داده بود. در سال گذشته رتبه ششم واردات محصول و کالا را به خود اختصاص داد و به بیشترین میزان واردات نسبت به چند سال پیاپی رسید. در سال 96 واردات شکر 4.89 درصد از واردات کل کشور رسید و طی 7 ماه 356 میلیون و 400 هزار دلار ارز از کشور خارج کرد و نسبت به سال 95، 52.5 درصد رشد داشت.

در سال گذشته تولید شکر 35 درصد افزایش و تولید آن حدود 2 میلیون تن رسید که طبق گفته یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، در این بخش کشور به خودکفایی رسیده است، این خودکفایی در کشور پس از 120 سال رقم خورده است.

رکورد تولید شکر هیچ وقت در کشور سابقه نداشته و بالاترین میزان تولید مربوط به سال 85 با یک میلیون و 274 هزار تن بوده، که این رقم تا سال 92 روند کاهشی یافته بود و به یک میلیون و صد هزار تن رسیده بود.

گفتنی است در سال 96 نیاز کشور به واردات شکر تنها 870 تن بوده است که در چهار ماهه سال جاری 86 هزار تن شکر وارد شده که طبق گفته دبیر انجمن قند و شکر ایران، این مقدار باقیمانده شکرهایی است که در بندر مانده و از سال قبل ترخیص نشده است و در نهایت امسال مجوزی برای واردات شکر صادر نشده است.

طبق پیش بینی‌ها در سال 97، تولیدات کشت بهاره بالغ بر یک میلیون و 20 هزار تن چغندر بوده است، همچنین کشت پاییزه دلیل اصلی این خودکفایی در تولید است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 437
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران