پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515633 تاریخ : 1399/04/17-17:49:45
,5,
بومی سازی قطعات کلیدی توربین های گازی

در مناطق نفت خیز جنوب انجام شد:

بومی سازی قطعات کلیدی توربین های گازی

یک مقام مسئول گفت: بخش دیگر از قطعات کلیدی و حساس توربین ­های گازی توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در راستای حمایت از ساخت داخل و همکاری شرکت­ های دانش بنیان داخلی بومی سازی شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت نفت، سعید امینی زاده، مدیر تدارکات و امور کالای این شرکت گفت: دیسک های پانزده گانه کمپرسور هوای توربین و بدنه اصلی نگهدارنده و هدایت کننده گازهای داغ تولیدی در محفظه های احتراق توربین از قطعات ساخته شده از سوی شرکت های داخلی است که تماماً از سوپر آلیاژهای مقاوم در مقابل حرارت و فشار و با دقت بالا ساخته شده اند.

وی افزود: قطعات ساخته شده نوعی از توربین های پرکاربرد در مناطق نفت خیز به شمار می آیند که با توانی افزون بر 14 مگاوات، نیروی محرکه پمپ های فرایندی و کمپرسورهای تزریق گاز را تأمین می کنند.

امینی زاده با بیان اینکه قیمت تمام شده دیسک های بومی سازی شده کمتر از یک سوم نمونه مشابه خارجی است، اظهار کرد: روی دیسک های پانزده گانه کمپرسور هوای رولزرویس پره های ناحیه سرد نصب می شوند که وظیفه تأمین هوای فشرده برای انجام عمل احتراق در محفظه های احتراق را به عهده دارد و قبلاً از سوی سازندگان داخلی بومی سازی شده بود. محفظه های شانزده گانه احتراق نیز روی بدنه توربین نصب شده و در واقع واسطه ناحیه سرد و گرم توربین است و جنس آن از سوپر آلیاژهای ویژه تحمل دماهای بالای 1800 درجه سانتی گراد است که با توجه به اتصالات متعدد از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی درباره صرفه جویی حاصل از این اقدام توضیح داد: قیمت هر دیسک 40 هزار دلار و بدنه یا کیسینگ آن نیز 250 هزار دلار است. بالغ بر 55 دستگاه از این نوع توربین در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد که سالانه دست کم یک پنجم آنها به تعویض دیسک نیاز دارند که با رویکرد حمایت حداکثری از ساخت داخل در وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 244
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران