پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446631 تاریخ : 1397/11/01-15:44:16
,8,
بورس؛ شفاف ترین بازار عملیاتی با کمترین اختلاف مالیاتی

در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران ارشد سازمان بورس مطرح شد؛

بورس؛ شفاف ترین بازار عملیاتی با کمترین اختلاف مالیاتی

دیدار صمیمانه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارشد بازار سرمایه شب گذشته در محل بورس کالای ایران برگزار شد .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در این جلسه، ابتدا دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح عملکرد 30 ماهه بازار سرمایه اظهار داشت: کاهش هزینه های معاملاتی، کاهش زمان رسیدگی به شکایات از 46 روز در سال 94 به 10 روز در سال 95؛ بازنگری 7 دستورالعمل‌ مرتبط با توقف و بازگشایی نماد در راستای کاهش تعداد و زمان توقف نمادها شامل معاملات، پذیرش و افشاء در جهت اصلاح فرآیند توقف و بازگشایی نمادها و کاهش زمان توقف نمادها از جمله اقدامات انجام شده در این مدت بوده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:  ارزش معاملات در کل بازار اوراق بهادار در دوره 30 ماهه یاد شده، 65 درصد نسبت به دوره 30 ماهه مشابه قبل رشد داشته است. در بورس‌های کالایی نیز ارزش معاملات در این مدت به 3454 هزار میلیارد ریال رسید که نشان دهنده 167 درصد رشد است. در مجموع کل بازارها ارزش معاملات در دوره 30 ماهه یادشده، 108 درصد افزایش داشته است.

محمدی همچنین گفت: ارزش سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور در 5 مرداد 95 حدود 12.3 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم در 25 دی 97 و با 11 درصد رشد به 13.7 هزار میلیارد ریال رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، با بیان اینکه ارزش مجموع تامین مالی صورت گرفته از محل انتشار و عرضه اولیه اوراق بهادار طی 30 ماه اخیر، 1,775,598 میلیارد ریال است، گفت: این رقم در مقایسه  با ابتدای دوره،  97 درصد رشد داشته است.

پیش نویس اصلاح قانون بازار سرمایه

در این دیدار همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خانه ملت، بازار سرمایه و دولت با تعاملی بیش از گذشته به دغدغه‌ های متولیان بازار سرمایه پاسخ خواهند داد و در این راستا اگر پیش نویس متن اصلاح یا ایجاد قانون جدید در حوزه بازار سرمایه کشور از سوی مدیران ارشد این بازار پیشنهاد شود، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز  آمادگی دارد کار را در قالب طرح پیش  ببرد.

وی همچنین  از تعیین تکلیف سهام عدالت در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در جلسه ای که به تازگی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی موضوع سهام عدالت به جمع بندی و نتیجه نهایی برسد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت تصمیم دارد سالانه چهار هزار میلیارد تومان از محل سهام عدالت سود توزیع کند که البته اگر این رقم در بازار سرمایه تجمیع شود، طرح های اقتصادی بزرگی را در کشور می توان عملیاتی کرد.

وی افزود: در سهام عدالت برآورد ما این است که حدود سه میلیون تومان ارزش هر برگه است و می توان به هر خانواده چهار نفره حدود 12 میلیون تومان، دارایی منتقل کرد.

بازار سرمایه بالاتر از بازارهای موازی

محمد حسن نژاد، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: در وضعیت فعلی اقتصاد، بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی بهترین است.

وی با بیان اینکه آربیتراژ در بازارها موجب می شود که تولید مورد توجه قرار نگیرد، ابراز داشت: امسال در کمیسیون تلفیق به موضوع عرضه نفت در بورس کالا توجه ویژه ای شده است و برای پیمانکارانی هم که از دولت طلب دارند، در کنار اسناد خزانه، حواله نفت خام و گاز پیش بینی شده که البته ساز و کار دقیق آن باید تعریف شود.

محمود بهمنی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این جلسه اظهار داشت: وقت آن رسیده است که اقتصاد کشور از بانک محوری به بازار محوری تغییر یابد.

به گفته بهمنی، با عرضه اوراق ارزی در بازار سرمایه کشور می توان نیازهای امروز ارزی کشور را پوشش داد.

در این دیدار همچنین مدیران ارکان بازار سرمایه  گزارشی از عملکرد بورس های کشور و نهادهای  بورسی ارائه کردند و بخشی از محدودیت ها، مشکلات و مطالبات بازار سرمایه را با اعضای  کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند.

مدیرعامل بورس انرژی: بازار سرمایه بزرگترین سرمایه کشور

سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی هم در این جلسه با بیان اینکه بازار سرمایه کشور یک اکوسیستم کامل است، اظهار داشت: تصمیم  گیرندگان و سیاست گذاران می توانند بنای رشد آتی کشور را مبتنی بر این بازار شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه از بزرگترین سرمایه های کشور است، گفت: همه باید تلاش کنیم که به خوبی از بازار سرمایه  صیانت کرده و بیش از پیش از ظرفیت های آن در اقتصاد کشور استفاده کنیم.

حسینی در ادامه از آمادگی کامل بورس انرژی برای عرضه بنزین خبر داد و افزود: هم اکنون انواع فرآورده های نفتی را به 13 کشور صادر می کنیم و پتانسیل بین المللی شدن در بورس انرژی کاملا فراهم است.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: امروز  همچنین عرضه  اولین  فرآورده را  متشکل از یک محموله 10 هزار تنی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز کردیم.

در دیدار صمیمانه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  و مدیران ارشد بازار سرمایه همچنین علی صحرائی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار  عنوان کرد: بازار سرمایه کاملا شفاف به فعالیت های خود ادامه می دهد و هم اکنون  22 تالار استانی نقطه تماس مستقیم این بازار با مردم را تشکیل می دهند.

صحرایی افزود: تقاضای ما به عنوان بورس تهران از  دولت و مجلس این است که هزینه اوراق اختیار تبعی که ابزاری کاملا واقعی است مورد قابل قبول مالیاتی قرار گیرد .

مدیرعامل فرابورس: بورس؛ شفاف ترین بازار عملیاتی با کمترین اختلاف مالیاتی

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران هم در این دیدار صمیمی به کارکرد ابزارها در بازار سرمایه و مزایای آن برای دولت ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اسناد خزانه اسلامی تنها اوراق بازار بدهی با ضمانت دولتی است، ابزاری بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و دولت نیز با اعتماد به سازوکار بازار سرمایه، علاقه‌مند به ادامه روند تسویه بدهی‌هایش از طریق فرابورس است.

وی همچنین بر موضوع عدالت مالیاتی تاکید کرد و افزود: ما در بازار سرمایه در میان همه بازارها شفاف ترین بازار عملیاتی هستیم که کمترین اختلاف مالیاتی را داریم؛ در صورتی که متاسفانه بسیاری از شرکت های بیرونی مالیات پرداخت نمی کنند.

مدیرعامل سمات: سجام؛ بستر الکترونیکی شناسایی سهامداران

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) هم گفت: این شرکت برای نخستین بار بستر الکترونیکی شناسایی سهامداران را به نام سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) راه اندازی کرده است تا همه افراد از یک درگاه واحد وارد باشگاه بزرگ بازار سرمایه شوند و بتوانند از خدمات این بازار استفاده کنند.

 وی افزود: با راه اندازی سامانه سجام برای اولین بار در بازارهای کشور امکان شناسایی مشترک مشتریان به صورت الکترونیکی که مبتنی بر حذف کاغذ است فراهم شده است . همچنین پس از 50 سال طرحی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه داده ایم که بر اساس آن نظام تسویه بازار تغییر یابد و تحلیل در برابر پرداخت انجام شود.

فهیمی ادامه داد: شرکت های نرم افزاری می توانند با در اختیار داشتن داده های خام، محصولات قابل فروشی را برای نهادهای مالی و سرمایه گذاران تولید کنند تا خدمات مطلوب تری به فعالان بازار سرمایه ارائه شود.

در این دیدار همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه هنوز برخی صنایع و گروه های کالایی محصولات خود را در بورس عرضه نمی کنند، پیشنهاد کرد، برنامه منظمی برای عرضه محصولات در بورس ارایه شود تا شاهد تعادل هر چه بیشتر بازارها باشیم.

سلطانی نژاد در پیشنهادی دیگر به توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا با حضور بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده سکه طلا که در بورس پیگیری می شود، کمک کرده تا سکه در بورس حضور فیزیکی داشته باشد و معاملات کاغذی مبتنی بر این کالا به پشتوانه سکه طلا و با شفافیت انجام شود. مزیت این معاملات به گونه ای است که اگر معاملات سکه طلا شفاف شود، آمارهای واقعی از معاملات آن در دسترس خواهد بود و انجام این معاملات در بورس کالا از ناهنجاری هایی همچون احتمال آب کردن سکه و یا قاچاق آن که ممکن است بروز کند، جلوگیری به عمل می آورد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران