پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 512565 تاریخ : 1399/02/21-16:32:53
,8,
بورس تنها بازار میزبان پول های خرد و کوچک کشور

گفتگو

بورس تنها بازار میزبان پول های خرد و کوچک کشور

روز گذشته شاخص بورس در اتفاقی تاریخی وارد کانال یک میلیون واحدی شد همچنین امروز نیز شاخص در مدار رشد باقی ماند و شاخص کل با 23 هزار و 75 واحد رشد، رقم یک میلیون و 43 واحد را ثبت کرد.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت ، ابتدا درخصوص رشد بازار بورس اظهار کرد: بورس تنها بازار میزبان پول های خرد و کوچک کشور است؛ امروز قیمت یک سکه تمام بهار آزادی غریب به 7 میلیون تومان است ، یعنی یک فردی با کل پس انداز و سرمایه خود که دو میلیون تا پنج میلون تومان است، می تواند آن را وارد بازار سرمایه کند.

وی عامل دیگر رشد بازار سرمایه را دید حاکمیتی به موضوع دانست و افزود: تمامی نهادهای حاکم اعم از رهبری و نهادهای دولتی روی بورس تبلیغات انجام می دهند و درخصوص آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام دولتی مثل شستا و... صحبت می کنند. این عوامل باعث می شود که امید داشته باشیم که این روند ادامه دار باشد.

شرایط بازار نگران کننده است

هودی در ادامه گفت: اینکه گفته می شود شرایط بازار نگران کننده است، تایید می کنم. چرا که بازار بورس بصورت مداوم و متناوب رشد کرده و کف سازی نکرده است، همچین شاخص از ابتدا سال تاکنون بیش از 90 درصد بازدهی داشته و این عواملی است که اگر روزی شاخص ریزش کند به لحاظ تکنیکالی کفی ندارد، امکان اینکه شاخص ریزش کند وجود دارد اما این نکته را نباید فراموش کرد که فشار نقدینگی جدیدی وارد بازار شده که باعث شده این اخلاف ریزش با تاخیر مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که از یک کوه بالا می رویم یک فرودی دارد، شاخص بازار بورس به همین نحو است وقتی که سهام های بزرگ هرروز صف خرید هستند قاعدتا باید برای آن باید یک منفی و اصلاحی هم متصور بود اما این اصلاح و منفی شاید روندی طولانی تر داشته باشد.

مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران همچنین خاطر نشان کرد: روند مثبت شاخص بورس بصورت بلند مدت و میان مدت ادامه دار خواهد بود.

عدم فرهنگ سازی سهام های دولتی در امور بازار

هودی در پاسخ به این پرسش که به عقیده معاون ارزی اسبق بانک مرکزی که یک ماه پس از عرضه سهام دولت، بورس سقوط می کند، اظهار کرد: دو مدل سهام در بازار عرضه می شود که یکی صندوق های ETF دولتی است و دیگری سهام عدالت است که اگر منظور سهام عدالت است فروش آن بصورت پله ای انجام می شود. بنده هم به این موضوع معتقدم چراکه در سهام های دولتی در امور بازار فرهنگ سازی نشده است، تعداد فعالین بازار سرمایه به لحاظ جمعیت کم است و می خواهیم پذیرای 50 میلیون کد سهام داری باشیم که شامل نصف جمعیت کشور می شود.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود افرادی که غم نان دارند به یکباره یک میلیون سهام عدالتشان تبدیل به ده میلیون شود و یک خانوده چهار نفره چهل میلیون سهام عدالت در حسابشان داشته باشند. چون می خواهند بصورت پله ای بفروش برسانند. فشار فروش در بازار ایجاد نخواهد شد چون از قبل اعلام شده که این سهم بصورت مقطعی فروش می رود. قطعا یک نگرانی وجود دارد و این نهاد حاکمیتی بازار یعنی نهاد ناظر و نظارت که سازمان بورس و شورای عالی بورس هستند باید با تعیین قوانین و مقررات، آموزش و فرهنگ سازی را بصورت جدی به سهام داران ارائه دهند و سهام داران را از رفتارهای هیجانی دور کنند.

همه مردم سهام دار باشند

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر این اتفاق بی افتد اتفاق بسیار خوبی است کههمه مردم ما تقریبا سهام دار باشند و از دو طرف هم سود دارد چرا که آرامش سیاسی و اقتصادی وارد جامعه می شود. اما اگر فرهنگ سازی صورت نگیرد با گفته کارشناس مورد نظر موافق هستم.

هودی: تازه واردان سرمایه گذاری خود را از طریق صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری مختلط سهامی انجام دهند.

مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی برای تازه واردان به بازار سرمایه دارد، گفت: بازار سرمایه داری چندین ابزار است و تازه واردان سرمایه گذاری خود را از طریق صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری مختلط سهامی برای ورود استفاده کنند که سرمایه شان امن بماند. اگر خودشان مستقیم خرید و فروش کنند درصورتی که دانش کافی را نداشته باشند، رسما با بخت و اقبال معامله می کنند و این معاملات را می توان قمار نامید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 315
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران