پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448664 تاریخ : 1397/11/23-11:21:36
,8,
بورس اکنون در مرحله اصلاح و فرسایشی قرار گرفته است

بورس اکنون در مرحله اصلاح و فرسایشی قرار گرفته است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس اکنون در مرحله اصلاح و فرسایشی قرار گرفته است، گفت: حذف سود روزشمار بانکی به زیان بازار سهام بود و سبب خروج نقدینگی از سهام به سوی اوراق با درآمد ثابت و سودهای ماه شمار بانکی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شاخص بورس که در ماه های اخیر وارد روند اصلاحی و فرسایشی شده، هنوز مسیر حرکت خود را تعیین نکرده و همچنان بین کانال های 156 تا 160 هزار واحدی در نوسان است.

فعالان بازار سرمایه همواره پس از پایان مرحله اصلاح، منتظر حرکت پرشتاب شاخص بورس به سمت بالا یا پایین هستند؛ عوامل موثر اقتصادی و سیاسی و عملکرد شرکت ها تعیین خواهد کرد که نماگر بازار سرمایه به کدام سو حرکت کند اما اکنون شواهدی مبنی بر تغییر مسیر شاخص وجود ندارد.

در آخرین روز معاملات بازار سرمایه (یکشنبه) شاخص بورس با افت 67 پله ای در جایگاه 158 هزار و 467 واحدی قرار گرفت.

درباره چرایی فرسایشی شدن حرکت شاخص بورس به عوامل مختلفی اشاره شده که از مهمترین آنها می توان به کاهش نرخ ارز، نوسان بهای نفت، ابهام در چشم انداز صادرات شرکت ها، خروج نقدینگی از بازار سهام و عوامل تکنیکال (تحلیل فنی شاخص) اشاره کرد. 

 عوامل فرسایشی شدن حرکت شاخص

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار بر نوسان شاخص بورس اشاره کرد و گفت: سیاست های بانک مرکزی از جمله حذف سود روزشمار بانکی و تبدیل آن به سود ماه شمار، نتیجه معکوس بر بازار سهام داشته است.

وی اضافه کرد: این سیاست سبب شد تا پول هایی که گاهی اوقات برای نوسانگیری به بورس می آمدند خارج شوند، در واقع آنها اکنون به اوراق یا سود ماه شمار تبدیل شده اند.

صمدی ادامه داد: عامل تاثیرگذار بعدی تثبیت نرخ دلار در محدوده 10 تا 12 هزار تومان است که بانک مرکزی از این نرخ حمایت می‌کند و این موضوع، جذابیت سهام شرکت های مرتبط با دلار را کاهش داده است.

وی یادآورشد: بر این اساس چشم‌انداز مثبتی برای رشد نرخ دلار و افزایش جذابیت شرکت های صادرات محور وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عامل تاثیرگذار بعدی کاهش بهای نفت بوده است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد نرخ این کالا در محدوده 60 تا 65 دلار تثبیت شود که البته امکان دارد نوسان‌های نیز داشته باشد که البته به صورت فرسایشی و اندک خواهد بود.

صمدی، به تسویه اعتبارات برخی کارگزاری ها (وام های واگذار شده به مشتریان) در اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: هرچه به پایان سال و فصل تسویه اعتبارات نزدیک می شویم، آن دسته از کارگزاری هایی که زمان تسویه اعتبارات آنها در اسفند است خواستار تسویه این اعتبارات می شوند که نتیجه آن افزایش فشار فروش سهام در بورس است.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد افت ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه هستیم، اظهار داشت: برخی از حمایت های دستوری که از طرف شرکت‌های حقوقی بزرگ انجام می شود به طور موقت باعث رشد شاخص می‌شود اما باید توجه داشت که اینگونه اقدامات، در نهایت به زیان بازار سرمایه تمام می شود زیرا در روند اصلاحی بورس، این حمایت‌ها کارساز نیست و باعث اشتباه در تحلیل ها خواهد شد.

صمدی اضافه کرد: از نظر تکنیکال (تحلیل فنی شاخص) نیز بازار سرمایه در شرایط حساسی قرار دارد که در صورت افزایش فشار فروش و از بین رفتن نقاط حمایتی، احتمال کاهش بیشتر شاخص وجود دارد.

سونامی افزایش سرمایه شرکت ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به افزایش سرمایه شرکت ها اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته، شاهد سونامی افزایش سرمایه شرکت ها بوده ایم و شایعات زیادی درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت ها مطرح شده است.

صمدی اضافه کرد: واقعیت اینکه این افزایش سرمایه ها در آینده نزدیک سرعت رشد بازار سرمایه را خواهد گرفت، زیرا میزان سهام شرکت ها افزایش می یابد اما میزان سود شرکت ها ثابت می ماند که این موضوع چالش ساز خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: البته باید توجه داشت که در ماه های آینده، ابهام های جدی برای تحقق سود شرکت ها وجود خواهد داشت که روند کسب سود را زیر سوال می برد.

وی گفت: مشاهده می‌کنیم که در هفته های اخیر شرکت های بزرگ بورسی افزایش سرمایه داده اند اما پرسشی که در مواجهه با این موضوع مطرح می‌شود اینکه آیا بازار بورس، کشش این حجم از افزایش سرمایه ها را دارد یا خیر؟ آیا نقدینگی کافی در بورس برای پاسخگویی به این افزایش سرمایه ها وجود دارد؟ که متاسفانه پاسخ، منفی است.

 خروج نقدینگی از بورس

این کارشناس بازار سرمایه به خروج نقدینگی از بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به خروج این نقدینگی ها، حجم و ارزش معاملات کاهش یافته است؛ نقدینگی خارج شده به سراغ اوراق با درآمد ثابت و همچنین سودهای ماه شمار بانکی رفته است.

به گفته صمدی، اکنون ارزش شرکت های دلاری و صادرات محور با کاهش مواجه شده و سهامداران از آنها استقبال نمی‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تک سهم ها و شرکت های تورمی (تاثیر مثبت از تورم می گیرند) بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی می‌توان تا آخر امسال شرایط بازار سرمایه را فرسایشی و حتی رو به پایین پیش بینی کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه، به ریسک های سیاسی و بین المللی پیش روی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه کانال مالی اروپا راه اندازی شده اما هنوز ابهام های زیادی درباره شیوه فعالیت آن و همچنین سایر موضوع های مطرح میان طرفین وجود دارد که باید منتظر نتیجه آنها ماند.

صمدی ادامه داد: اکنون شرایط بازار به گونه ای شده است که حتی به اخبار مثبت و خوب نیز نمی تواند واکنش مثبت نشان دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 334
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران