پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444383 تاریخ : 1397/10/08-18:28:48
,23,17,
بودجه 98 با دلار 5700 تومانی چگونه بسته شده است؟

خانه ملت لایحه بودجه را بررسی کرد؛

بودجه 98 با دلار 5700 تومانی چگونه بسته شده است؟

لایحه بودجه 98 توسط رئیس کابینه تقدیم صحنه علنی مجلس شد، این لایحه با داشتن نرخ تسعیر ارز متغییر ، رشد حقوق و دستمزد ، افزایش مالیات و دوسقفی بسته شدن بودجه نقشه مالی دولت برای سال آینده محسوب می شود.

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بررسی ها نشان می‌دهد سرانه منابع عمومی بودجه در سال آینده نسبت به سال جاری 4 درصد رشد پیدا کرده است و به دلیل کاهش سهم صندوق توسعه ملی و افزایش نرخ تسعیر ارز پیش‌بینی می‌شود که سهم درآمدهای نفتی به بیش از یک سوم منابع عمومی برسد ،این بدان معناست که  بودجه وابستگی خود را به نفت همچنان حفظ کرده است.

در کنار این موضوع دولت انتظار دارد مالیات نیز با رشد 8درصدی نسبت به سال جاری وصول شود ،در بخش مخارج ها نیز سعی شده تا حقوق و دستمزدها متناسب با تورم رشد کند، با این حال ثابت ماندن تقریبی هزینه‌های عمرانی نشان می‌دهد که دولت تلاش ،خود را کرده است تا منابع درآمدی بیشتر بر هزینه های جاری متمرکز شود.

منابع بودجه بالغ بر 1703.2هزار میلیارد تومان بسته شده است.

لایحه بودجه 98 از حیث منابع بودجه بالغ بر 1703.2هزار میلیارد تومان بسته شده  و مهمترین ویژگی های آن را باید  جهت گیری‌های بودجه و همگرایی ظرفیت‌های کشور در حوزه کالا و خدمات عمومی و همچنین انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری  دانست.

همچنین نگاهی به وضعیت بودجه ارائه شده دولت نشان می دهد، توانمندسازی افزایش بهره‌وری شرکت‌های دولتی بانک ها و موسسات وابسته به دولت و همچنین تجهیز منابع عمومی غیرنفتی و ساماندهی طرح‌های تملک دارایی ها از مهمترین ویژگی‌های بودجه است  به عبارت ساده‌تر بودجه سال 98 مبتنی بر عملکرد بسته شده است .

با این حال تقویت انضباط بودجه ای و رشد 20 درصدی مالیات با توجه به نرخ تورم از برجستگی های دیگر بودجه است ، به نظر می رسد می‌رسد با افزایش تورم بتوان از محل ارزش افزوده  ، مالیات مناسبی وصول کرد و به این ترتیب دولت برای افزایش درآمدهای خود از محل مالیات راهکار مناسبی را اتخاذ کرده است.

در بودجه سال جاری،منابع حاصل ازفروش  نفت و فرآورده های نفتی نظیر میعانات گازی و نفت خام معادل 101هزار میلیارد تومان  بسته شده بود اما در سال 98 این رقم با 41 هزار میلیارد افزایش به142.5 میلیارد دلار رسیده است .

به طور کلی منابع بودجه از دو محل قابل استحصال است ، نخست درآمدهای بودجه عمومی و سپس درآمد شرکت های دولتی وبانک ها و موسسات غیر انتفاعی است. منتهی بودجه عمومی از محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه ها و موسسات مالی به دست آمده و درآمد حاصل از مالیات نیز از گمرک و فروش نفت و همچنین انتشار اوراق مالی  محاسبه می شود.

در قانون بودجه 98 منابع کل بودجه معادل 1223.1 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین حجم بودجه به میزان 39.2درصد انبساط یافته که بیشترین آن ها در درآمد شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی و بانک‌هاست و کمترین انبساط صورت گرفته را باید در محل منابع عمومی دولت دانست.

بودجه 98 انقباضی است

محمدحسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اشاره به لایحه بودجه98 می گوید :میزان منابع مورد نیاز از منابع نفتی بین 75 تا 80 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نشان دهنده ی روند کاهشی وابستگی بودجه به نفت است با این حال افزایش درآمدهای دولت از محل نفت با کاهش سهم صندوق توسعه ملی جبران شده است که نشان دهنده تغییر و تحولات بودجه سال 98 خواهد بود .

حسینی با اشاره به برجستگی های بودجه سال 98می افزاید:هرچند بودجه 98 را باید بودجه انقباضی نامگذاری کرد ،اما دولت تلاش کرده است تا با توجه به افزایش نرخ تورم و فشار مالی که در سال جاری به اقشار متوسط وارد آمد افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد را در لایحه پیش‌بینی کند .

وی تأکید می کند: به منظور کارآمدی افزایش 20درصدی در رشد حقوق کارمندان باید تورم نیز در مهار دولت قرار گیرد.

حسینی همچنین  دو سقفی بسته شدن بودجه چه هدفی را دنبال می کند می گوید: سقف اول منابع عمومی 407 ممیز7هزار میلیارد تومان و سقف دوم 40 هزار میلیارد تومان بالاتر در نظر گرفته شده و در ماده واحده لایحه بودجه 98 به دولت اجازه داده شده تا از محل وصول مازاد منابع عمومی نسبت به ارقام مصوب و برداشت مجاز از صندوق توسعه ملی تا سقف 40 هزار میلیارد تومان را ارتقا دهد .

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ماده106  برنامه ششم توسعه دولت مکلف است، به منظور افزایش توان دفاعی و تامین امنیت ملی حداقل 5 درصد از منابع عمومی را به تقویت بنیه دفاعی اختصاص دهد ،لذا به نظر می‌رسد دولت با تعیین بودجه دو سقف  بنا دارد، در صورت وصول منابع عمومی2020 هزار میلیارد تومان با تفاهم سازمان برنامه و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح به این حوزه اختصاص دهد.

بودجه دوسقفی یعنی پیش بینی تحریم

محمد مهدی مفتح مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین با اشاره به بودجه ارائه شده رئیس جمهور برای سال آینده می گوید: دولت بودجه سال 98 را در دو سقف اعتباری تنظیم کرده است، که سقف اول آن با 407هزار میلیارد تومان بسته شده و در صورتی که برخی از درآمدها نظیر از فروش نفت حاصل شود این سقف می‌تواند به447 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند .

وی خاطر نشان کرد: در بودجه اعتبارات جاری نسبت به سال کنونی9درصد رشد داشته است و همچنین اعتبارات عمرانی نیز 62 هزار میلیارد تومان دیده شده که معادل قانون بودجه سال جاری است ؛و اعتبارات تملک دارایی مالی 25 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سالجاری 18 درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد :تلاش دولت برای دوستی در نظر گرفتن بودجه 98 به معنای در نظر گرفتن مشکلات تحریم است به این معنا که اگر درآمدها افزایش پیدا کند اعتبارات ملی از320 هزار میلیارد به و سیصد و پنجاه و یک هزار میلیارد رسیده و اعتبارات عمرانی نیز با هزار و هشت میلیارد تومان افزایش به 63.8میلیارد تومان خواهد رسید و البته  تملک مالی دارایی از 25 هزار میلیارد تومان به 32.7هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به وضعیت مالیات در سال آینده  تصریح می کند: هرچند درآمدهای مالیاتی 126.7هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که  نسبت به سال 97چیزی حدود 11 درصد افزایش دارد اما به معنای پرداخت مالیات بیشتر نیست بلکه پایه مالیاتی رشد پیدا کرده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 341
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران