پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448718 تاریخ : 1397/11/23-15:59:07
,5,10033,
بهره‌گیری از سیلاب برای مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان

تهدیدی که به فرصت تبدیل می‌شود؛

بهره‌گیری از سیلاب برای مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از برنامه‌ریزی و هدایت سیلاب به کانون‌های ریزگرد در دشت‌های اطراف ماهشهر و رامشیر و همچنین افزایش حجم آب تالاب‌های شادگان و هورالعظیم خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا لشکری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از 2 ماه گذشته تاکنون افزود: سیلاب‌های اخیر استان مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در جهت افزایش ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌ها، افزایش حجم آب تالاب شادگان و هورالعظیم و مهار کانون‌های ریزگرد مدیریت و کنترل شده است.

وی با بیان اینکه در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس و دشت‌های بین شهرستان‌های رامشیر و ماهشهر 2 کانون فعال ریزگرد وجود دارد، اظهار کرد: از یک ماه پیش پس از هماهنگی با محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان، حدود 9 مترمکعب بر ثانیه آب از حوضه کارون و ایستگاه پمپاژ جنوب شهر اهواز به یکی از کانون‌های ریزگرد اطراف ماهشهر منتقل شده و قرار است این میزان آب انتقالی تا 10 مترمکعب بر ثانیه افزایش یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین از برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت حوضه کوپال و ایستگاه‌های پمپاژ شمال‌شرق استان با هماهنگی مدیریت بحران استان و سازمان محیط زیست در مهار کانون‌های ریزگرد خبر داد و افزود: در حال بررسی طرح هدایت آب از ایستگاه‌های پمپاژ شمال‌شرق استان به رودخانه فصلی کوپال و سپس دشت جنوب غرب رامشیر هستیم تا بتوانیم با انتقال 8 مترمکعب آب بر ثانیه دومین کانون ریزگرد استان را نیز مهار کنیم.
لشکری با اشاره به بهره‌گیری از سیلاب خوزستان در احیای تالاب بین‌المللی شادگان تصریح کرد: از یک‌ماه گذشته تاکنون حدود 40 مترمکعب بر ثانیه، آب به تالاب شادگان منتقل و موجب تقویت ذخیره آب این تالاب شده است.
وی با بیان اینکه با برنامه‌های اعلام شده، میزان سطح آب تالاب قابل افزایش خواهد بود، افزود: آب موردنیاز تالاب شادگان از حوضه جراحی تامین می‌شود، اما به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت کارون و دبی ناشی از سیلاب، آب رودخانه کارون نیز به این تالاب منتقل شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: از سه ایستگاه پمپاژ توسعه نیشکر روی رودخانه کارون از یک ماه پیش تاکنون در مجموع حدود 30 متر مکعب بر ثانیه، آب در حال انتقال به تالاب شادگان بوده و از دو هفته پیش نیز حدود 10 متر مکعب بر ثانیه، از ایستگاه پمپاژ طرح پرورش ماهی آزادگان به آب انتقالی تالاب افزوده شده است.
لشکری اضافه کرد: از دو هفته پیش با مصوبه شورای مدیریت بحران استان، جریان هدایت آب از مخازن یک و دو به مخازن سه، چهار و پنج هورالعظیم در نقطه صفر مرزی نیز آغاز شده است.
وی افزود: هم‌اکنون حدود 80 درصد سطح تالاب هورالعظیم پر شده و در صورت همکاری شرکت نفت با برنامه‌های اعلام شده، این میزان افزایش خواهد یافت.
لشکری تصریح کرد: موضوع سیلاب‌ استان خوزستان به‌عنوان یکی از مباحث چالشی طی یک ماه گذشته باعث نگرانی‌هایی در بین مردم و مسئولان شده بود، که با مدیریت صحیح، نه تنها این پدیده طبیعی کنترل شد، بلکه در جهت مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان به‌کار گرفته شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 401
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران