به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، این بندر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته است به گونه ای که ساخت و بهرهبرداری از اسکلههای ویژه پذیرش کشتیهای اقیانوسپیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال 1300 شمسی شروع شده و این فعالیتها در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید. در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن 20 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور بهحساب میآمد؛ به طوری که در سال 1356 چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد میشد.
اما پس از وقوع جنگ تحمیلی، بخش زیادی از زیرساختها و تاسیسات این بندر خسارت دید؛ اما پس از جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه زیرساختهای قبل از جنگ اعم از اسکلهها، انبارها و محوطهها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد، این بندر در حوزه های مختلف شاهد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا و همچنین سرمایه گذاری در بخش های مختلف بوده است. در خصوص مقایسه ظرفیت ها و زیر ساخت های بندر خرمشهر با قبل از انقلاب به طور کلی می توان گفت تمام زیرساخت های بندر خرمشهر که قبل از جنگ تحمیلی و انقلاب وجود داشته است کاملا بازسازی شده و علاوه بر آن امکانات و ظرفیت های جدیدی افزوده شده است.
یکی از شاخص ترین این امکانات، ایجاد اسکله های کانتینری و تجهیز آن به تجهیزات مدرن و احداث محوطه های نگهداری کانتینر و تجهیز آن به نحوی که به صراحت می توان ادعا کرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد کارکرد کانتینری بوده و درحال حاضر با داشتن ترمینال کانتینر استاندارد دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری حداقل دویست و پنجاه هزار TEU در سال است. یکی دیگر از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه بندر خرمشهر، احداث پایانه مدرن مسافری دریایی که ظرفیت جابجایی 2 هزار مسافر در روز را دارد.
این پایانه مجهز، با داشتن دو پست اسکله، ظرفیت پهلو دهی همزمان دوکشتی کاتاماران را داراست.پایانه مسافری دریایی خلیجفارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرنترین ترمینالهای دریایی کشور و منطقه نقش عمدهای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه دارد. اگر چه ظرفیت اسمی این پایانه جابهجایی روزانه دو هزار نفر است، اما در حال حاضر تنها یک مقصد خرمشهر- کویت و بالعکس در این بندر فعال است. از سوی دیگر امکان مسافرت دریایی به مقصد عتبات عالیات از طریق پایانه خلیجفارس بندرخرمشهر فراهم شده است.برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساختهای لازم در کشور مقصد نیاز است.
بندرخرمشهر همچنین با بهرهگیری از امکانات ویژه و نیز تعرفههای ارزان قیمت، مناسبترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب میشود. با توجه به توسعه و افزایش اسکله ها و زیرساخت های این مجتمع بندری، در حال حاضر در صورت لایروبی اروند روند و جمع آوری مغروقه ها و امکان پذیری ورود شناورهای با تماس بالا، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری 10میلیون تن در سال را داراست.
نوراله اسعدی
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر
سازمان بنادر ودریانوردی