پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 434124 تاریخ : 1397/10/02-15:43:56
,8,
بسترسازی فرهنگی، پیش نیاز قراردادهای آتی

بسترسازی فرهنگی، پیش نیاز قراردادهای آتی

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، لازمه استفاده بهینه از ابزارهای مشتقه را فرهنگ سازی و بازار پذیری آن دانست و گفت: ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی زمانی ج واقعی خود را در بازار پیدا می کنند که از حجم مبادلات کافی برخوردار باشند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شهاب الدین شمس اظهار داشت: در حال حاضر در مشتقات به جز برخی نمونه های خاص -مانند فیوچرز زعفران- حجم مبادلات قابل قبولی با توجه به ظرفیت های بازار نداریم و این مساله نیاز به آسیب شناسی دارد.

وی یکی از کارکردهای اصلی ابزار مشتقه را مدیریت ریسک خواند و گفت: هم اکنون با طراحی و ارایه قراردادهای آتی سهام می توان سبدهایی داشت که با توجه به ترکیب دارایی و آتی بسته شده باشند و تکنیک های بیشتری از مدیریت ریسک در پرتفوی لحاظ شده باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از مدل های قیمت گذاری مدل های مبتنی بر آربیتراژ هستند و قیمت ها را بر این اساس استخراج می کنند که در فقدان فرصت های آربیتراژی و فرصت هایی که شما بتوانید در آن ترکیبی از سهم و آتی را داشته باشید، آن قیمت گذاری اعتبار ندارد.

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس افزود: به طور کلی در بازارهای بزرگ بین المللی بیش از 80 درصد معاملات، در اوراق مشتقه انجام می گیرد، البته معامله گران، به اوراق مشتقه ای اقبال نشان می دهند که روی دارایی های پایه طراحی شده است.

شمس با اشاره به سابقه ابزارهای مشتقه مرتبط با سهام در بازار سرمایه گفت: به طور کلی، خلا نبود ابزارهای مشتقه مرتبط با سهام در بازار سرمایه ما محسوس بود. ابزارهای مشتقه با آتی هایی که روی طلا طراحی شد، کلید خوردند که آن هم کارکردی در مورد سهام نداشت. بعد از آن هم در بازارهای کالایی علی الخصوص روی سکه طلا توسعه پیدا کرد و بعد از طراحی آپشن ها وارد حیطه سهام شد و تداوم پیدا کرد.

وی با مهم توصیف کردن کارکرد دوگانه اوراق مشتقه خاطرنشان کرد: شاید توجه افراد، بیشتر به آن بخش از ابزاری باشد که جهت استفاده از فرصت های موجود در حیطه سرمایه گذاری با اهرم کاربرد دارد. ولی از این مساله نباید غافل ماند که یکی از کارکردهای اصلی ابزار مشتقه مدیریت ریسک است.

به گفته شمس، معمولا ما سبدهایی را که تشکیل می دهیم، مبتنی بر خود دارایی است و امکان چندانی وجود نداشته که بتوانیم با روی آوردن به مشتق های مبتنی بر سهام، مدیریت ریسک کنیم؛ یعنی پرتفویی ببندیم که از این نظر هم به طرز مناسبی پوشش داده شده باشد.

وی با بیان اینکه ابزارهای جدید برای توفیق در بازار الزاما نیاز به بسترسازی فرهنگی دارند، افزود: ابزارهای جدید می توانند محمل مناسبی برای مجموعه مدیران پولی مالی بازار باشد تا سبدهایی با ریسک های برنامه ریزی شده تر داشته باشند.

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس در پایان ابراز امیدواری کرد که فرهنگ سازی این ابزار به طور مناسبی صورت بگیرد، حجم معاملات آن معنادار شود و صندوق ها و سبدها بتوانند روی آن بسیار فعال تر کار کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران