پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 521804 تاریخ : 1399/08/03-10:00:21
,17,
بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی با شعار

بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی با شعار "ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها در نظام اماری نوین"

مراسم روز آمار و برنامه ریزی سال 1399 روز پنجشنبه، اول آبان ماه ، تحت تاثیر شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش بانک و صنعت، مراسم روز آمار و برنامه ریزی سال 1399 ، روز پنجشنبه تحت تاثیر شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا به صورت محدود با حضور دکتر حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران، دکتر پور محمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر روشن فکر ، نماینده یاسوج در مجلس و نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی، دکتر امید علی پارسا ، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دکتر علائی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایرکشور و جمع محدودی از معاونان و مدیران مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و نظام آماری کشور برگزار شد . در ابتدای این مراسم پیام آقای دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی، قرائت شد.

ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها در نظام آماری نوین

دکتر حسین زاده در ابتدای این مراسم، ضمن تبریک روز آمار و برنامه ریزی و تقدیر و تشکر از فعالان و کنشگران حوزه برنامه ریزی و آمارگیران و دست اندرکاران آماری که در شرایط کرونا کار دشوار تهیه ،تولید و انتشار آمارها را به عهده دارند، به این تکته اشاره کرد که بسیاری از کشورها در تهیه و انتشار آمارهای رسمی خود به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات و موانع فراوانی شده اند ولی خوشبختانه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در انتشار شاخص های آماری بر اساس تقویم انتشاراتی هیچ گونه خللی وارد نشده است.

رییس مرکز با اشاره به شعار امسال روز آمار و برنامه ریزی با عنوان " ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها در نظام آماری نوین" و اینکه در آستانه ورود به قرن 15 هجری موضوع حکمرانی داده و انقلاب داده بیش از هر زمان دیگری مطرح است افزود: حکمرانی داده بدون توجه به حکمرانی مبتنی بر شواهد و داده محور امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی سامانه های اطلاعاتی و اتصال آنها به یکدیگر، گفت : این مساله به عنوان نظام تبادل داده ای که یکی از مصادیق سرشماری های ثبتی مبنا در کشور می باشد در حال حاضر در کشور مطرح است . وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات و گرایش های مسلط نظام های آماری در دنیا در بحث نوین سازی نظام های آماری تهیه و تولید آمارهای رسمی از طریق استفاده از شیوه های ثبتی مبنا و استفاده از منابع داده ای جدید نظیر مه دادهها، داده های آزاد و امثال آن است.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه برای اجرای سرشماری های ثبتی مبنا در کشور مصوبه ای قانونی داریم، که بر اساس آن مقرر شده است، اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 اجرا شود تصریح کرد: این سرشماری از مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه ها، صرفه جویی در منابع،کاهش بار پاسخگویی، بهنگام بودن داده ها و اطلاعات آماری و خروجی های متنوع برخوردار است که دقیقاً با اصل بهره وری یعنی ارایه آمارهای با کیفیت تر،بهنگام تر در تواتر زمانی و در مناطق جغرافیایی کوچک تر و پوشش آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای تطابق کامل دارد.

رییس مرکز آمار اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا به ریاست سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دستگاه های اجرایی، مرکز آمار بتواند داده های ثبتی جمعیت را در پایگاه های مرکز آمار دریافت نماید تا جریان تبادل و انتقال ریز داده ها تسهیل شود تا درنهایت این جریان داده برای بهینه کردن دولت الکترونیک و حمکرانی داده ها مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری ارزش افزوده و پتانسیل های جدیدی در کشور تولید کند.

وی با ذکر این نکته که در دوره های پیشین سرشماری عشایر کوچنده بصورت سنتی و کلاسیک تنها بصورت حضوری انجام می شد افزود : با حمایت سازمان امور عشایر و همت همکاران بدون اجرای سرشماری حضوری نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر امروز رونمایی می شود. این رویداد یک و الگوی خوبی از انجام سرشماری ثبتی مبنا در یک مقیاس کوپک است.

مرکز آمار عقل منفصل سازمان برنامه و بودجه کشور به شمار می رود

در ادامه دکتر پور محمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بوجه کشور با اشاره به این که از زمان تصدی دکتر حسین زاده به عنوان رئیس مرکز آمار ایران، نگاه به آمار و اطلاعات در کشور به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر دنبال شده و جایگاه آن در کشور ارتقاء پیدا کرده است،گفت: در دوره تصدی ایشان سازوکار ثبتی مبنا شدن و ثمره ارزشمند آن، بعنی ثبت پایه جمعیت عشایر کشوررقم خورد که از این بابت شاکر همکارانمان در مرکز آمار و هم سپاسگذار تلاش دوستانمان در سازمان عشایر برای زمینه سازی ایجاد سامانه آمار و اطلاعات عشایر کشور هستیم.

وی با ذکر اهمیت و سابقه طولانی آمار در فرهنگ و ادبیات تاریخی و اشعار گذشته کشور ، تفکر آماری را ریشه در فرهنگ ایرانی دانست و گفت: در عرفان ایرانی هم روح اندازه گیری وجود دارد که مشخصه دنیای مادی را اعداد و اضداد ،اندازه و آمار و ارقام می داند.

وی با اشاره به وجود بزرگان آماری و نخبه ایرانی در فرهنگ گذشته کشور ما نظیر خیام،خوارزمی و مریم میرزا خانی گفت: کلمه آمار ریشه کاملا فارسی دارد که نشان می دهد دانش ریاضی و آمار در تار و پود فرهنگ دیرینه ما عجین شده است.

پورمحمدی با بیان اینکه تفاوت علم قدیم و علم جدید در این است که علم قدیم به کلیات و ماهیت و علم جدید به جزییات و مصادیق می پردازد افزود: دانش آمار با رویکرد نوین خود، انسان و بشر را با تمامی خصوصیات جمعیتی اش نظیر زن یا مرد بودن، کودک یا بزرگسال بودن و بصورت مکانی و بین المللی بررسی می کند حتی روح و روان و رفتار انسان را هم با روش های آماری قابلیت مطالعه و بررسی پیدا کرده است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بوجه کشور با اشاره به اینکه میلیاردها داده و دیتا درباره انسان وجود دارد که از طریق اندازه گیری های آماری و بواسطه علم آمار بخشی از این اطلاعات قابل استخراج می شود.گفت: روح اندازه گیری و پرداختن به جزییات از زمان رنسانس به بعد مطرح شد که هر کسی بر اندازه گیری مسلط بشود قدرتمند می شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه شناخت طبیعت جز از راه داده و آمار امکانپذیر نیست ، شناسایی روند های کوتاه مدت و طولانی مدت و پیش بینی های اقتصادی و مالی و پیش بینی میزان سرمایه گذاری و بررسی ویژگی های جمعیتی مناطق را با روش های آماری قابل ارزیابی و بررسی ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه اگر کشوری بخواهد به توسعه اقتصادی و اجتماعی برسد باید برنامه ریزی مبتنی بر آمار و داده داشته باشد تصریح کرد: با آمارها می توان به برنامه ریزی قدرتمند و امکان تسلط بر طبیعت و چیره شدن بر مشکلات و نابسامانی های کنونی و آینده دست یافت.

پورمحمدی در پایان با بیان اینکه مرکز آمار به عنوان یکی از بازوهای سازمان مدیریت و عقل منفصل سازمان برنامه و بودجه قادر است به این سازمان جهت و خط بدهد خاطر نشان کرد: حسب اهمیت آمار و اطلاعات در عصر داده ها و ارتباطات ، آنچه که نیاز این سازمان است از لحاظ حقوقی، مالی و مقرراتی انجام بشود با استفاده ازاجرای سرشماری ثبتی مبنا با محوریت مرکز آمار قصد داریم تمامی اطلاعات اقتصادی کشور را تجمیع کنیم.

در 4 سال گذشته، بر اساس گزارش دست اندکاران امور عشایر، محرومیت ها و کمبودهای عشایر تا حدود زیادی بر طرف شده است

نماینده یاسوج در مجلس و نایب رئیس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی که از حاضرین در این مراسم بود، با بیان این که عشایر مورد تفاخر کشور بوده و در عین حال از محروم ترین و مظلوم ترین اقشار جامعه هستند، گفت: از این که اولین سرشماری ثبتی مبنای کشور برای جامعه عشایری برنامه ریزی شده است، بسیار خوشحالم و از طرف فراکسیون عشایر از برنامه ریزان و دست اندکاران این امر تشکر می نمایم.

دکتر روشن فکر در ادامه افزود: در دنیای مدیریت و برنامه ریزی، آمار صحیح جزو عناصری است که کارآیی و اثر بخشی سازمان را بهتر می کند و هر چقدر که سازمانی آمار های صحیح و دقیق داشته باشد، برنامه ریزی صحیح تری در آن سازمان وجود خواهد داشت و در مورد عشایر نیز هرچه آمار دقیق تری در اختیار قوه مقننه قرار گیرد، مسلما رسالت و اهداف فراکسیون عشایر بیشتر محقق خواهد شد.

وی افزود: ما این توقع را داریم که همچنان که سرشماری ثبتی مبنا از جامعه عشایری شروع شده است، از نظر بودجه و اعتبار نیز، این قشر از جامعه که به تعبیر امام (ره) ذخایرانقلاب هستند، بیشتر در نظر گرفته شوند، چرا که مسئولین نظام باید قدردان آن ها بوده و به دنبال آن باشند که هر چه بیشتر محرومیت عشایر کاهش یابد.

دکتر روشن فکر ادامه داد: خوشبخانه در 4 سال گذشته، بر اساس گزارش دست اندرکاران امور عشایر، محرومیت ها و کمبود های عشایر تا حدود زیادی بر طرف شده است.

25 درصد از نیاز گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود

قائم مقام سازمان امور عشایرکشور در ادامه این مراسم، با تاکید بر این که جامعه عشایر کشور، نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی و خود کفایی کشور ایفا می کنند، افزود: 25 درصد از گوشت قرمز کشور، توسط عشایر تولید می شود. به عبارت دیگر نیاز کشور به طور سالانه، حدود 900 هزار تن است که 25 درصد آن که حدود 200 هزار تن می باشد، توسط عشایر و با استراتژی کوچ تولید می شود. یعنی یک نفر از عشایر، گوشت مورد نیاز 16 نفر از جمعیت کشور را تولید می کند.

آقای علائی مقدم ادامه داد : از سال 1396 ، جلسات متعددی در رابطه با سرشماری ثبتی مبنا برای جامعه عشایر با مسوولین ذی ربط برگزار شده و در نهایت به انعقاد تفاهم نامه با مرکز آمار ایران برای اجرای آن، منتج شده است و امروز شاهد آن هستیم که یکی از کم بضاعت ترین اقشار کشور، در یکی مهمترین پروژه های علمی و فناوری کشور همکاری کرده اند.

وی ضمن ابراز خوشحالی از به روز شدن اطلاعات عشایر با اجرای سرشماری ثبتی مبنا، افزود: آخرین اطلاعات عشایر مربوط به سال 1388 بود و امروز خوشحالیم که با اجرای سرشماری ثبتی مبنا ، این آمارها به روز می شود و خوشحال خواهیم شد که در راستی آزمایی و پایش این آمار ها نیز با با مرکز آمار ایران همکاری داشته باشیم.

وی افزود: نتایج ثبت جمعیتی عشایر نشان دهد که تعداد خانوار ها در عشایر افزایش داشته است که این امر نشان دهنده افرایش شاخص های برخورداری عشایر و همچنین تحولات اداری و ارائه تسهیلات کم بهره به عشایر بوده است.

گفتنی است در پایان جلسه با حضور مدعوین، از ثبت پایه جمعیت عشایر کشور که از روش ثبتی مبنا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی سایر دستگاه ها و با مشارکت مرکز آمار ایران و سازمان امور عشایر انجام شد رو نمایی گردید و نیز نسخه جدید درگاه ملی آمار رو نمایی شد. همچنین برترین های حوزه آمار در این مراسم معرفی شدند.

خلاصه نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور در فایل پیوست موجود است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران