پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 468152 تاریخ : 1398/04/23-15:27:18
,14,
برند شهری اصفهان چگونه شکل گرفت؟

در سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران تشریح شد

برند شهری اصفهان چگونه شکل گرفت؟

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با مرور تجربه شکل‌گیری برند اصفهان و آگاهی از مزایای اقتصادی و اجتماعی آن، پیشنهاد کردند برند شهری تهران نیز با محوریت و نقش‌آفرینی اتاق تهران طراحی و اجرا شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,  اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران در سومین گردهمایی خود، ضرورت طراحی برند گردشگری‌ پایتخت را با‌ نگاهی به طراحی برند اصفهان مورد بررسی قرار دادند.‌ رضا گنجوی مدیر پروژه برند شهری اصفهان‌ در سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران حضور یافت تاروند طراحی برند گردشگری اصفهان و همچنین برند ملی کشور را تشریح کند. پس از ارائه این گزارش بود که اعضای‌ این کمیسیون بر آن شدند تا پیشنهاد طراحی برند تهران را تقدیم‌ هیات رییسه اتاق کنند.

گنجوی سخنان خود را با اشاره به تجربه برخی کشور‌ها از جمله ترکیه و آمستردام در برندسازی ملی آغاز کرد و با اشاره به تصویب پروژه برند ملی (National Brand) در کشور ترکیه و تشکیل «شورای عالی برند» به ریاست رئیس‌جمهور این کشور و صدور دو فرمان از سوی او مبنی بر تقویت برند ملی در داخل و تقویت برند ملی در خارج گفت: برند ملی هر کشور شامل شش رکن حاکمیت و دولت، مردم، گردشگری، صادرات، فرهنگ و میراث و سرمایه‌گذاری و مهاجرت است.

 او افزود: ارزش برند ملی هر کشور‌ با بهره‌گیری از فرمول‌ حاصل‌ضرب تولید ناخالص داخلی (GDP) در شاخص ارزش ویژه برند  (Brand Equity)‌محاسبه می‌شود که ایران در سال 2018‌ رتبه 44 را کسب کرد. در واقع از آنجا که شاخص ارزش ویژه برند برای ایران ضعیف است، به تبع آن برند ملی کشور نیز تضعیف شده است. حال آنکه بهبود رتبه برند ملی کشور با تقویت این شاخص به جای تمرکز بر تولید ناخالص داخلی قابل دستیابی است.

گنجوی در ادامه به دستاوردهای کشور ترکیه در معرفی سه برند مجزا برای گردشگری (Turkey Home)، صادرات (Turquality) و سرمایه‌گذاری (Turkey Discover the Potential) ذیل برند ملی تعریف شده برای این کشور اشاره کرد و گفت: برند ملی نباید به یک شعار یا نشان برای معرفی آن کشور محدود شود و باید به کالا، خدمات و محصولات متمایز آن کشور نیز تعمیم پیداکند.

 برند شهری اصفهان چگونه شکل گرفت؟

مدیر پروژه برند شهری اصفهان در ادامه به چگونگی طراحی برند این استان پرداخت و گفت: اصفهان از گذشته، نشان و شعار معروف اصفهان نصف جهان را داشته است، برند اصفهان مخصوص همه مردم این شهر است نه فقط مخصوص یک قشر خاص اما برند گردشگری اصفهان مخصوص کالاها، خدمات و محصولات فاخر آن است که هویت رقابتی اصفهان را می‌سازند نه هویت شهری.

 او با اشاره به تلاش بسیار گسترده برای یافتن عناصر بصری و محتوایی برای طراحی نشان و نیز انتخاب شعار برای برند اصفهان و نهایتاً توافق بر سر شعار «اصفهان، قصه‌ای نهان» (Esfahan, Untold Story)‌ افزود: برند گردشگری اصفهان پس از پنج سال کار کارشناسی و تحقیقاتی توسط کمیته‌های داخلی و خارجی و با استفاده  از نقش طاووس و درخت زندگی طراحی شده و الهام گرفته از برخی مفاهیم میراثی و معنوی این شهر است.

گنجوی با تاکید بر ضرورت تفکیک گردشگران فرهنگی از گردشگران تاریخی و لزوم داستان‌سرایی در خصوص جاذبه‌های گردشگری به جای معرفی‌ صرف آن‌ها افزود: بیش از 700 جلسه برای رسیدن به جمع‌بندی نهایی و تولید محتوا برگزار شد. در واقع با بهره‌گیری از نظر کارشناسان بین‌المللی به این نتیجه رسیدیم که برند شهر اصفهان باید بر مبنای قصه‌هایی در مورد آثار تاریخی اصفهان طراحی شود. بر این اساس، طی فراخوانی برای جمع‌آوری ایده شعار برند شهری، بیش از 280‌ قصه آماده شد.

او با بیان اینکه برند طراحی شده فعلی برگرفته از قصه طاووسی است که طی ساعات مشخصی از روز و با تابش خورشید زیر گنبد‌ مسجد‌ شیخ لطف‌الله نقش می‌بندد، گفت: هنگام صبح پرتوهای نور بر کاشی‌های مزین به سوره انفطار می‌تابند انفطار به معنای گشاینده است و خداوند در هر دو آیه اول این سوره می‌فرماید «هنگامی که آسمان باز و گشاده شود و ستاره‌ها پراکنده شوند تاریکی کنار می‌رود» که این با طلوع خورشید هم‌خوانی دارد. ظهر نیز پرتوی نور خورشید بر روی سوره شمس می‌تابدکه خداوند در این سوره می‌فرماید «و الشمس و ضحی‌ها» یعنی وقتی که خورشید نورافشانی می‌کند. هنگام شب پرتو نور مهتاب روی سوره واللیل می‌تابد و در این سوره خدا می‌فرماید«قسم به شب هنگامی که همه جا را تاریکی فرا می‌گیرد.» با بیان داستان این طاووس، گردشگران بسیاری برای عکاسی از آن مشتاق شده‌اند.

او با بیان اینکه پروژه طراحی برند شهری اصفهان با مدیریت اتاق بازرگانی اصفهان و با همکاری استانداری، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اداره کل صدا و سیمای استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شده است، توضیح داد: در این پروژه از همکاری و مشارکت شرکت MC Group در پیشبرد معرفی برند اصفهان در سطح بین‌المللی نیز بهره گرفته شده است.

 گنجوی در ادامه به این نکته اشاره کرد که برند شهری باید‌ فراتر از‌ یک‌ نشان باشد تا‌ یک اقتصاد حول آن شکل بگیرد و این برند‌ قرار است، اقتصاد‌ شهر‌ اصفهان را‌ متحول کند. او گفت: خروجی این پروژه تبدیل به یک «مدل اقتصادی» شده است که توجه سازمان‌های دولتی و حکومتی دخیل در امر گردشگری را جلب کرده است و نهایتا مقرر شده که «برند اصفهان» به پروژه «برند صادراتی» تعمیم پیدا کند و همچنین برای اولین بار در کشور، بودجه قابل توجهی از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صدا و سیما برای اجرای یک طرح عملیاتی در حوزه گردشگری (برند اصفهان) تخصیص پیدا کرده است.

او‌ در ادامه توضیحات خود از اجرای‌ پروژه دیگری تحت عنوان طراحی برند صادراتی ملی با توجه به تجربه حاصل از برند اصفهان خبر داد و گفت که شش‌ وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امورخارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرای آن را پیگیری می‌کنند.

پس از ارائه این توضیحات، اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به تحسین این پروژه پرداختند. مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون، از وجود اراده و انگیزه کافی برای انجام این پروژه برای شهر تهران و با محوریت اتاق بازرگانی تهران سخن گفت. بر این اساس، مقرر شد حاضران، نظرات خود را در خصوص انجام پروژه مشابه برند اصفهان برای تهران اعلام کنند تا این پیشنهاد به هیات رییسه اتاق تهران ارسال و پیگیری شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 494
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران