پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463190 تاریخ : 1398/02/04-13:42:20
,8,
برنامه های بورس کالا در سال 98

برنامه های بورس کالا در سال 98

مدیر عامل بورس کالا به بیان برنامه های بورس کالا در سال جاری پرداخت.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، حامدسلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا امروز چهارشنبه در نشست خبری خود در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با بیان اینکه در سال 97 جمع بازارهای بورس کالا به 178 هزار میلیارد تومان رسید افزود: جایگاه اول به لحاظ ارزش معاملات در بورس های کشور، به بورس کالا اختصاص یافت و 39درصد ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: در سال 97 رشد 77 درصدی ارزش بازار فیزیکی و 25 درصدی ارزش قراردادهای مشتقه را شاهد بودیم، سال گذشته بالغ بر 1200 تن زعفران در بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت، حال آنکه تولید کل زعفران کشور 400 تن بوده است که این نشان از اهرمی بودن معاملات است.

سطلانی نژاد اظهار کرد: در بازار محصولات پتروشیمی رشد 103 درصدی در مقدار 15 درصدی را در سال گذشته شاهد بودیم؛ همچنین در حوزه محصولات فرآورده های نفتی رشد 109 درصدی را داشته ایم.

وی ادامه داد: حوزه محصولات ساختی و معدنی در سال 97 نسبت به سال 96، با افزایش 60 درصدی همراه بود.

مدیر عامل بورس کالا افزود: در بازار سلف موازی استاندارد ارزش رقم معاملات آن در سال 97 حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده و این بازاری است که برای تولید و پیش فروش  محصولات در بازار استفاده می شود و امیدواریم که در بازار 98 که سال رونق تولید هست، بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه سپرده کالایی ارزش معاملات سال 97 به 1800 میلیارد تومان رسید افزود: در حوزه صندوق های سرمایه گذاری نیز به عنوان صندوق های نوظهور کالایی بازار سرمایه، شاهد رشد چشمگیر بوده و رقم 3800 میلیارد تومانی برای ارزش معاملات به ثبت رسیده است.

طبق گفته سلطانی نژاد در سال 97، سه صندوق کالایی تشکیل شده که بر این اساس، تعداد صندوق های کالایی به چهار صندوق فعال در بورس کالا رسیده است.

وی با اشاره به برنامه های سال 98 گفت: بازار زیره و شمش طلا راه اندازی خواهد شد. همچنین 95 انبار در سراسر کشور پذیرش خواهد شد که موجب گستره جغرافیایی بورس کالا می شود. همچنین بازار قراردادهای آتی نیز توسعه می یابد.

مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: ابزار اختیار معامله اکنون بر روی دو نوع کالای سکه و زعفران فعال است، برنامه این است که روی سایر دارایی ها نیز قراردادهای آتی توسعه یافته و به طور کلی توسعه ابزار مبتنی بر کالا و اوراق خرید دِین را در دستور کار خواهیم داشت تا به بازار عمق بیشتری ببخشیم.

وی اظهار کرد: معاملات مناقصه در اینده ای نزدیک راه اندازی خواهد شد، همچنین قراردادهای آتی یک روزه نیز راه‌اندازی می شود تا به کمک تنظیم بازار کالا بیایند ضمن اینکه معاملات حق المتیاز همچون حق الامتیاز خطوط ریلی و استهلاک خودرو نیز راه‌اندازی خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 358
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران