پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466500 تاریخ : 1398/03/28-18:05:51
,8,
بررسی ریسک های وارده بر صنعت کارگزاری/بازار مثبت در ماه های مرداد و شهریور

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

بررسی ریسک های وارده بر صنعت کارگزاری/بازار مثبت در ماه های مرداد و شهریور

سابق بر این بازار پایه دارای مکانیزمی بود که به نظر می رسید این ساز و کار تناسب چندانی با کنترل ریسک بازار نداشته باشد و ارتباطی نیز با بازار اول و دوم فرابورس برقرار نمی کرد. لذا، سازمان و فرابورس دنبال ساز و کار جدیدی بودند تا این ریسک را مدیریت کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعتبه نقل از بازار سرمایه، فرزام ابوعلی، رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص اقدامات اخیر این نهاد در خصوص بازار پایه عنوان داشت: سازمان بورس و فرابورس به دنبال راهکاری بودند تا بتوانند ریسک های ایجاد شده توسط بازار پایه را کنترل کرده و ارتباط از دست رفته میان این بازار با بازار اول و دوم فرابورس را به دست آورند. لذا، تغییر در دستورالعمل مزبور بهترین راه حل بود. اما پس از این که بازتاب آن در میان فعالان بازار مشاهده شد و تغییر در این دستورالعمل تبدیل به یک ریسک جدید شد، مقامات تصمیم گرفتند تا با نظرسنجی از سرمایه گذاران و فعالان بازار نسبت به اجرای این دستورالعمل تصمیم گیری کنند.

ابوعلی در ادامه بیان داشت: یک جلسه در کانون کارگزاران و جلسه ای دیگر در سازمان بورس برگزار شد و همفکری ها در این خصوص صورت گرفت و بنا شد دو کانون، کارگزاران و نهادهای مالی مسئول اخذ انتقادات و پیشنهادات در این خصوص و ارسال آن به شورای عالی بورس شوند تا در این خصوص تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص بحث معافیت های مالیاتی که در بازار سرمایه دغدغه هایی را ایجاد کرده است افزود: معافیت های مالیاتی مشمول شرکت های ماده 141 قانون تجارت می شوند. یعنی این که زمانی شرکت می تواند از این محل افزایش سرمایه دهد که آن شرکت، مشمول ماده 141 شود و زیان آن بیش از 50 درصد سرمایه شرکت باشد. به این ترتیب، اگر شرکتی مشمول ماده 141 قانون تجارت نشود طبق قانون مجاز به افزایش سرمایه از این طریق نخواهد بود و باید از سمت حقوق صاحبان سهام و یا بخش مازاد تجدید ارزیابی افزایش سرمایه خود را اعمال کند.

ابوعلی در ادامه در خصوص روند بازار در روزهای تابستان اعلام داشت: بازار در ماه های اخیر به روند صعودی قابل توجهی رسیده است و هم اکنون در مرز 240 هزار واحد است. به نظر می رسد به این ترتیب، سرمایه گذاران جدیدی جذب بازار سرمایه شوند و تمایل داشته باشند تا دارایی خود را وارد بازار کنند. اگر مقایسه ای بنیادی و تاریخی نسبت به سال های گذشته داشته باشیم به خصوص زمانی که افزایش نرخ ارز نیز در بازار جاری بود، می توان به این نکته رسید که هنوز شاخص برای افزایش و رشد به سقف نرسیده است و می توان در انتظار رشد های چشمگیر دیگر و رکورد شکنی های جدید این متغیر بود.

وی در خصوص ورود سهامداران تازه وارد به بازار گفت: سهامدارانی که در این برهه زمانی بازار سرمایه را مقصد سرمایه گذاری خود می دانند باید به این نکته توجه کنند که وارد سهام شرکت های بزرگی شوند که گردش سهام بالایی دارد و وضعیت بنیادی مناسبی را نیز دارد. اما از سوی دیگر، استفاده از صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای معاملاتی مثل سبدگردان ها و مراجعه به شرکت های مشاور و پردازش مالی می تواند بهترین انتخاب برای اهالی تازه وارد بازار باشد.

ابوعلی ادامه داد: اما اگر این سهامداران جدید با مباحث مالی آشنایی دارند باید در ابتدا برای انتخاب سهم به سایت کدال مراجعه کنند و گزارش های مالی شرکت ها را بررسی کنند تا در خصوص وضعیت بنیادی و گردش مالی آنها اطمینان خاطر داشته باشند. طبیعتا شرکت هایی که ارزش بنیادی مناسب تری دارند و ریسک پایین تری متوجه آنهاست برای سرمایه گذاری مناسب هستند. اما در نهایت بهترین کار استفاده از تجربه و دانش  سبدگردان ها و مشاوران سرمایه گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ایجاد موج نوسانی در بازار سهام خاطرنشان ساخت: شرکت ها باید اطلاعات خود را به صورت شفاف به بازار سرمایه اعلام کنند تا روند شفافیت در بازار سرمایه حفظ شود و افراد با اطلاع دقیق از عملکرد شرکت ها وارد بازار شوند. اما ممکن است دراین میان برخی تغییرات در دستورالعمل ها و مصوبات موجب ایجاد امواج نوسانی در بازار شود که طول عمر کوتاهی دارد و به تدریج ریسک این مصوبات کمرنگ شده و منحل می شود. بحثی که در این میان مطرح است استفاده از سامانه مدیریت ریسک است که کارگزاران می توانند با استفاده از این سامانه ریسک خود را کنترل کنند.

وی در خصوص این سامانه افزود:زمانی این سامانه مدیریت ریسک، اثرگذار است که هزینه زیادی از بابت مسائل دیگر به کارگزار وارد نشود. اگر این سامانه قرار است که ریسک را کنترل کرده و مدیریت کند باید هر لحظه بتواند اعتبارات را شارژ کند و از نظر فنی نیز دچار اختلال نباشد.

رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در ادامه با اشاره به ریسک های مترتب بر بازار سرمایه بیان داشت: نگرانی سهامداران از بحث تحریم ها و نقل و انتقال گردش وجوه شرکت های بین المللی در بازار وجود داشت که گزارش های منتشر شده در کدال خلاف این مسئله را ثابت کرد و سهامداران را نسبت به این مسئله آگاه کرد که این شرکت ها با وجود تحریم، هنوز هم صادرات محصولات خود را دارا هستند .

وی در ادامه در خصوص همزمانی صعود بازار با فصل مجامع بیان داشت: روند برگزاری مجامع تا به الان بسیار خوب بوده و تقسیم سود خوبی هم داشتند به این ترتیب اگر این مجامع به طوری برگزار شود که انتظارات سهامداران را برآورده کند می توان شاهد بازاری فعال تر  در مرداد و شهریور بود.  

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران در پایان خصوص مخاطرات صنعت کارگزاری بیان داشت: صنعت کارگزاری در کشور ما ساز و کاری متفاوت با دیگر کشورها داراست. در این میان می توان گفت یکی از مباحثی که با دستورالعمل جدید، در کنترل ریسک بهتر عمل کرد، دستورالعمل خرید اعتباری بود که چند ماه پیش ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این میان به نظر می رسد پاشنه آشیل این صنعت، بحث خرید های اعتباری است. به این ترتیب وقتی بازار منفی می شود و به حالت رکودی وارد می شود ، اثرات افزایش ریسکی که از ناحیه اعتبارات به کارگزاران تحمیل می شود از مخاطراتی است که دست به گریبان این صنعت است و توصیه می شود کنترل بیشتری در این میان صورت بگیرد.

این مقام مسئول در خصوص ارتقاء بحث نرم افزاری نیز بیان داشت: سیستم هایی که کارگزاران با آن معامله می کنند نیاز به تقویت دارد تا به این ترتیب ریسک اختلال های نرم افزاری و سخت افزاری در این میان حل شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران