پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495895 تاریخ : 1398/10/11-13:15:13
,8,
بررسی روند شاخص تا رکورد 384 هزار واحدی / برای حفظ نقدینگی چه اقداماتی لازم است؟

یک تحلیلگر مالی مطرح کرد:

بررسی روند شاخص تا رکورد 384 هزار واحدی / برای حفظ نقدینگی چه اقداماتی لازم است؟

مهدی افضلیان: «اگر برای نقدینگی وارد شده در بازار، شاهد عرضه‌های اولیه بیشتری باشیم و نیز شرایط تسهیل‌کننده‌ای را برای شرکت‌ها در نظر بگیریم، کمک خوبی در جهت حفظ نقدینگی در بازار انجام خواهد شد.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، مهدی افضلیان در بررسی روند گزارش‌های عملکردی شرکت‌های بورسی اظهار کرد: گزارش‌های سه ماه اخیر یعنی مهر، آبان و آذر از کیفیت مناسبی برخوردار بودند؛ البته با کاهش نرخ محسوسی هم در این مدت مواجه نبودیم.

وی اضافه کرد: طی این دوره از نظر فروش تقریبا شرکت‌ها به اندازه میانگین‌های گذشته خود، تولید و فروش‌ مناسبی داشتند و براین اساس با رکود مواجه نشدند. در واقع، مبلغ فروش شرکت‌ها که حاصل ضرب مقدار در نرخ فروش است، برای هر محصول نسبت به ماه های قبل از روند مناسبی برخوردار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات نرخ دلار گفت: در این شرایط با توجه به نوسانات نرخ دلار و افزایش اندک نرخ کالاهای عرضه شده در بورس کالا، برای شرکت‌های بزرگتر بازار که بخشی از محصولاتشان را در بورس ‌کالا می‌فروشند، شاهد شرایط بهتری بودیم.

وی افزود: علت ثبات شاخص کل در محدوده 330 هزار واحدی به دلیل مقاومت شاخص کل به این محدوده و کسب انرژی مجدد برای حرکت دوباره بود. در این شرایط، سرمایه‌گذاران خُرد بازار عمدتا صبر کردند تا این محدوده تعیین تکلیف شود تا بعد از آن اگر نقدینگی داشته باشند، وارد بازار کنند یا نقدینگی که در صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت دارند را خارج کرده و دوباره وارد بازار سهام شود.

حرکت نقدینگی پارک شده به سمت بورس

این تحلیلگر مالی ادامه داد: به همین دلیل ارزش معاملات در محدوده‌های 330 هزار واحد بین 1000 میلیارد تومان تا 1300 میلیارد تومان بوده و مدتی ادامه داشت؛ ولی بعد از آن زمان که شاخص موفق به شکست شد، تقریبا ارزش معاملات بازار به سمت میانگین 2000 واحد رسید؛ این موضوع نشان‌ می دهد جریان نقدینگی که پارک شده بود، کم کم به سمت بازار سرمایه حرکت کند؛ به طوری که میانگین ارزش معاملات به 2000 تا 2500 میلیارد تومان برسد.

افضلیان افزود: ارزش معاملات کنونی بورس چیزی حدود 2000 تا 2500 میلیارد تومان است که نشان می‌دهد با ثبات نسبی در وضعیت کنونی بازار سرمایه رو به رو هستیم.

شکست محدوده 330 هزار واحدی و نمادهای شاخص‌ساز

وی تصریح کرد: محدوده 380 هزار واحدی شاخص کل بعد از شکست محدوده 330 هزار واحدی و رشدهایی که داشته است، می‌تواند با توجه به جریان نقدینگی که در بازار وجود دارد، عددی منطقی باشد، از طرفی می‌توان گفت این روزها، یعنی بعد از شکست محدوده 330 هزار واحدی شاخص، عمدتا نمادهای بزرگ بازار هستند که شاخص‌ساز هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌هایی که ارزش بازار بالایی دارند، حجم معاملاتشان بهبود پیدا کرده است و قیمت‌هایشان در حال افزایش است؛ این موضوع به خودیِ خود سبب می‌شود اثرگذاری که این شرکت‌ها بر بازار دارند بر روی شاخص کل بیشتر باشد. این حالت می‌تواند یک نقطه قوت برای بازار سرمایه به حساب بیاید؛ به این معنی که بازار تقریبا به سمت شرکت‌هایی پیش می‌رود که در سه تا شش ماه پیش P/Eهایی نزدیک چهار واحد داشتند و اکنون به محدوده‌های پنج و نیم الی شش واحد نزدیک می شود؛ البته این روند دغدغه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند، چون ریزش خاصی را شاهد نخواهید بود.  

افزایش P/E بازارسرمایه از دلایل اقبال عمومی به بازار

افضلیان در خصوص گزارش‌های آتی عملکرد شرکت‌ها تصریح کرد: باید دید با توجه به گزارش‌هایی که در آینده منتشر می‌شود، انتظار بالا رفتن بیشتر برای شرکت‌ها وجود دارد یا ندارد. به نظر در کنار ارزش ذاتی شرکت‌ها، بحث ورود نقدینگی بازار سرمایه هم وجود دارد؛ به این معنی که صرفا نمی‌توان گفت سهام شرکتی صرفا به دلیل ارزش آن معامله می‌شود، بلکه یک جریان نقدینگی هست که به این ارزش کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم یکی از دلایل افزایش P/E بازار سرمایه به سبب اقبال عمومی به این بازار است.

وی در تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه در چند سال اخیر تاکید کرد: این روزها نگاه عوام به بازار سرمایه تغییر کرده است، این موضوع را می‌توان با توجه به تعداد کُدهای معاملاتی که روزانه از سمت کارگزاری‌ها دریافت می‌شود مشاهده کرد؛ این نشان می‌دهد ما کم‌کم به سمت اقبال عمومی در بازارسرمایه پیش می‌رویم.  

تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به بورس

این تحلیلگر مالی بیان کرد: به مرور زمان مردم متوجه شدند که بازاری هم به نام بازارسرمایه وجود دارد که در کنار بازارهای دیگر می‌توانند فعالیت کند؛ این روند با توجه به فرهنگ‌سازی‌هایی که از سمت کارگزاری‌ها، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس اتفاق افتاده است، کم‌کم به خودش رنگ گرفته است به طوری که این انتظار وجود دارد اگر همین ساز و کارها ادامه پیدا کند، ما می‌توانیم کمتر از یک سال دیگر تعداد افرادی که کد بورسی گرفته و عرضه اولیه می‌خرند، شاید تا یک میلیون و پانصد هزار کد معاملاتی افزایش پیدا کند.  

افضلیان افزود: در حال حاضر حدود 900 هزار کد، عرضه اولیه خریداری می‌کنند. هرچقدر این اقبال عمومی به بازار سرمایه بیشتر شود، به همان شکل نگاه به بازار سرمایه به جنس سرمایه‌گذاری بهتر شده و همین موضوع می‌تواند شک و تردیدی که نسبت به رشد بازار وجود دارد را به مرور زمان کمتر کند.

وی در خصوص اثر رفتاری سرمایه‌گذاران گفت: چند سال پیش سرمایه‌گذاران اظهار می‌کردند که عده محدودی از فعال بازار وجود دارند که بر اساس تفکراتشان بازار را جهت می‌دهند، ولی چون اکنون کدهای معاملاتی فعال و اقبال عمومی به بازار سرمایه بیشتر شده است، می توان گفت اثر رفتاری سرمایه‌گذاران در رشد و ریزش شاخص کل کمتر شده است.

فرهنگ‌سازی بازارسرمایه نیازی همیشگی

افضلیان ادامه داد: این موضوع می‌تواند در میان مدت و بلند مدت به بهبود بازار سرمایه کمک کند؛ البته همه موضوعات در کنار این مساله است که ساز و کار معینی برای بخش فرهنگ‌سازی بازار سرمایه، آشنا کردن مردم با بازار سرمایه وجود داشته باشد.

این تحلیلگر مالی توصیه کرد: زمانی بازارسرمایه تجربه رشد دارد که افزایش آن صرفا براساس ارزش نبوده بلکه بنابر تقویت جریان نقدینگی در بازار هم باشد؛ در این راستا، نهادهایی مانند سازمان بورس باید اقداماتی مانند افزایش عرضه‌های اولیه داشته باشد؛ به این معنی که مرحله به مرحله و بنابر یک زمان‌بندی مشخص، عرضه‌های اولیه که بزرگتر هستند را وارد بازار کند تا بخشی از نقدینگی که در بازار وجود دارد، با یک نوسان منفی از بین نرود، بلکه به سمت شرکت‌هایی که عرضه اولیه می‌شوند هدایت و جذب شوند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران