پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314385 تاریخ : 1396/11/02-14:21:56
,17,
بررسی تراکنشهای بانکی، گامی در جهت آبادانی کشور

بررسی تراکنشهای بانکی، گامی در جهت آبادانی کشور

بند ( الف ) ماده ( 59 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صراحتا عنوان کرده که شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، به سازمان امور مالیاتی محول می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، این مورد در ماده 219 قانون مالیاتها قید شده و بر همین اساس، سازمان امور مالیاتی کشور امر تشخیص و دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی قانون مالیات را انجام داده و براساس اختیارات قانونی که به این سازمان تفویض شده است راهکارهای لازم را برای شناسایی و کشف منابع درآمدی مودیان مالیاتی به کار می گیرد.

در همین راستا، در ماده 229 قانون مالیاتهای مستقیم صراحتا ذکر شده که ادارات امور مالیاتی می توانند برای رسیدگی به اظهارنامه یا تشخیص هرگونه درآمد مودی به کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مربوطه مراجعه و رسیدگی نمایند و مودی مکلف به ارائه و تسلیم آنها می باشد .
این مواد قانونی و موارد مشابه دیگر که در قانون مالیاتها ذکر شده است اختیارات قانونی را در اختیار سازمان مالیاتی به عنوان دستگاه متولی وصول و دریافت مالیات قرار داده است و بر همین اساس می باشد که مسئولین با به کار گیری راهکارهای مختلف جهت بررسی و شناسایی منابع درآمدی مودیان مالیاتی اقدام لازم را انجام می دهند.
رسیدگی و بررسی تراکنشهای بانکی مودیان به عنوان یکی از راههای آگاهی از منبع و میزان درآمد مودیان تلقی می شود و با عنایت به موارد قانونی فوق الاشاره، رسیدگی به این تراکنشها در دستور کار ادارات مالیاتی قرار گرفته است.
هدف اصلی از اینکار شفاف سازی و شناسایی بخشی از اقتصاد پنهان و به اصطلاح زیر زمینی است. زیرا کسانی که جزء مودیان خوش حساب بوده و در موعد مقرر نسبت به ارائه اطلاعات صحیح شغلی و اظهارنامه خود اقدام می کنند هیچ قصدی در کتمان اطلاعات درآمد خود نداشته و از بررسی تراکنشهای بانکی نیز نارضایتی نخواهد داشت.
در واقع هدف اصلی و تنهاترین هدف دستگاه مالیاتی، برآورد میزان دقیق درآمدهایی است که تعمدا از نگاه سیستم مالیاتی به دور مانده است و به این ترتیب، مالیات واقعی که حقوق حقه دولت می باشد به خزانه واریز نمی شود.
متاسفانه در این بین افرادی که فقط به دنبال سود خود هستند اقدام دستگاه مالیاتی را زیر سوال برده و نسبت به آن اعتراض می کنند. دغدغه این افراد، منافع شخصی خود بوده و به دنبال سودجویی و استفاده از امکانات کشور به نفع خودشان هستند و به حقوق مردم هیچ اعتنایی نکرده و موجب تضییع حقوق افراد جامعه می شوند.
بدیهی است که رسیدگی به تراکنشهای بانکی، خوشایند این افراد نبوده و سعی دارند دستاویزی عبث وبیهوده برای خارج شدن از این فشارها پیدا کنند.
بی تردید بررسی تراکنشهای بانکی در جهت شفاف سازی فعالیتهای اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش میزان رقابت در فضای کسب و کار می باشد و همین امر موجب افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد شد.
با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی در جهت آبادانی کشور و تاسیس و تجهیز زیرساختهای عمرانی کشور هزینه شده و صرف رفاه همه مردم می گردد لذا کسانی که با ترفندهای گوناگون سعی در پنهان کاری و کتمان میزان واقعی درآمد خود دارند از بررسیهای تراکنشهای بانکی نگران و آشفته هستند و این کار سازمان مالیاتی را مغایر با قوانین دانسته و نسبت به آن اعتراض دارند.




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران