پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447994 تاریخ : 1397/11/14-12:27:53
,21,
بررسی تاثیرات بازدارندگی و اصلاحی گزارش های تفریغ بودجه

حسینی تشریح کرد:

بررسی تاثیرات بازدارندگی و اصلاحی گزارش های تفریغ بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد که گزارش های تفریغ بودجه دیوان محاسبات چه تاثیر بازدارندگی و اصلاحی در قانون بودجه سنواتی دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، با اشاره به این انتقاد که گزارش های نظارتی مجلس چه گزارش تفریغ بودجه چه تحقیق و تفحص ها بی اثر است، گفت: شاید این انتقاد به این دلیل باشد که احکام و نتایج این احکام جایی منتشر نمی شود چرا که قانون گذار اجازه انتشار این نکات را نداده است، اکثرا رای های دیوان محاسبات وجود دارد، این رای باعث شده بودجه های قابل توجهی به حساب خزانه کل کشور برگشت داده شود، حتی در پرونده متخلف توبیخ کتبی و انفصال از خدمات دولتی درج شده است.

حصول قابل توجه درآمد های حقوقی و قضایی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس به نتایج احکام دیوان محاسبات اشاره کرد و ادامه داد: نتایج احکام دیوان محاسبات این است که تبصره هایی که اجرا نشده در بودجه سنوات آتی تکرار نمی شود و از سوی دیگر با  کسی که تخلف کرده برخورد و منابع به خزانه برگردانده می شود.

نمایند مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: اگر به میزان درآمدهای ردیف متفرقه بودجه توجه کنید متوجه می شوید عملکرد این تبصره چندین برابر مبلغ پیش بینی شده است، این منابع برای سال مالی قبل بوده و امسال وصول می شود که در ردیف متفرقه طبقه بندی می شود.

رای های دیوان محاسبات باعث وصول درآمد ها شده است

وی افزود: یکی از درآمدهایی که هر ساله رقم بالایی دارد درآمد های حقوقی و قضایی است، دیوان محاسبات سهم بسیار بالایی دراین بخش دارد و هر سال  عملکرد آن از رقم پیش بینی شده بالاتر است، در واقع رای های دیوان محاسبات باعث وصول درآمد ها یا برگشت منابعی که در زمان خود تخلف کرده و مغایر ای قانون عمل شده، می شود، اما شاید اثرات این احکام ملموس یا درجایی خاص طبقه بندی نمی شود.

حسینی  با بیان اینکه با حکم دیوان محاسبات درآمد پیش بینی شده برای شرکت ها حاصل می شود و مالیات و سود سهام بیشتری را پرداخت می کنند، گفت: باید طبق قانون هر منبعی به جایگاه خودش هزینه یا به خزانه کل کشور واریز تا در مصارف تعریف شده خرج شود.

این نماینده مجلس در خصوص عدم رسانه ای شدن احکام دیوان محاسبات توضیح داد: طبق قانون تنها جایی که دیوان محاسبات اجازه انتشار بررسی های خود را دارد گزارش تفریغ بودجه سنواتی است، از سوی دیگر در هیچ کشوری یا حداقل در کشور ما رای هایی که توسط حوزه های قضایی صادر شده افشا نمی شود چرا که می تواند ذهنیت منفی به جامعه القا کند.

عدم تکرار برخی احکامی که اجرایی نشده است

وی با تاکید براینکه تردیدی بر اجرای احکام دیوان محاسبات وجود ندارد، اظهار داشت: با این حال ممکن است میزان واخواهی گزارش ها با رای هایی که صادر می شود متفاوت باشد چرا که در روند رسیدگی به تخلفات گزارش خوانده با ارائه اسناد قانونی تبرئه می شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص عدم تکرار برخی احکامی که اجرایی نشده است، گفت: بیشترین تاثیر گزارش های دیوان محاسبات در اصلاح تبصره های قانون بودجه سنواتی است، بیشترین عدم رعایت قانون در بحث بودجه احصا درآمدهای پیش بینی شده است که در بررسی ها مشخص شده یا دستگاه مذکور توان وصول این منابع را در طول سال نداشته یا در قانون دستگاهی متولی اصلی چنین درآمدی معرفی نشده است.

حسینی در مثالی توضیح داد: در سنوات گذشته از محل تولید نوشابه های داخی و وارداتی عوارضی دریافت می شد اما در پایان سال وصولی صورت نمی گرفت، پس از بررسی ها مشخص شد که متولی برای این امر وجود ندارد تا به سراغ کارخانه رفته و عوارضی دریافت کند. برای اینکه این حکم قابلیت اجرا پیدا کند مقرر شد سازمان امور مالیاتی متولی دریافت عوارض از نوشابه های گازدار شود تا پیش بینی های قانونی محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به سایر اصلاحات قانونی به دنبال گزارش نظارتی دیوان محاسبات گفت: همچنین برای شفاف شدن بودجه شرکت های دولتی حدود 6 حکم انضباطی براساس نگاه مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات در نظر گرفته شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 247
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران