پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 348794 تاریخ : 1397/02/24-15:37:57
,4,5,12,
بررسی آیین نامه جدید اتحادیه اروپا، برای منبع تحریم شرکت ها علیه ایران در پی تصمیم خروج آمریکا از برجام

گزارش

بررسی آیین نامه جدید اتحادیه اروپا، برای منبع تحریم شرکت ها علیه ایران در پی تصمیم خروج آمریکا از برجام

در پی تصمیم یک جانبه آمریکا در خصوص خروج از برجام، مشتریان نفت ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بانک و صنعت، در پی تصمیم یک جانبه آمریکا در خصوص خروج از برجام، مشتریان نفت ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا سه شنبه شب در تاریخ 18 اردبیهشت 97 اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و به شرکت‌های خارجی فرصت 6 ماهه داد تا به قراردادهایشان با ایران خاتمه دهند.

 ایران بعد از عربستان سعودی و عراق سومین صادر کننده بزرگ نفت است.

 

چین از خروج آمریکا از برجام حمایت نمی کند

بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران به ترتیب چین و هند هستند، چین بعنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان نیاز بالایی به نفت دارد، از این رو چین که درگیر جنگ تجاری با آمریکا است هفته گذشته اعلام کرده بود از خروج آمریکا از برجام حمایت نمی‌کند.

هند که نیز دومین مشتری نفت ایران است، در آخرین دور تحریم‌ها از معافیت برخوردار شد و اجازه یافت نفت ایران را به میزان محدودتری وارد کرده و جای دلار، با روپیه تسویه کند.

این احتمال وجود دارد که هند دوباره از آمریکا بخواهد این کشور را از تحریم‌هایی که در نظر گرفته معاف نماید یا اینکه هند از راه های دیگر به خرید نفت ایران ادامه دهد.

کشورهای ژاپن و کره جنوبی که از دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران هستند و از این رو هم از متحدان آمریکا در شرق آسیا هستند، به همین جهت تحت فشار برای رعایت تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا قرار خواهند گرفت، به این ترتیب میزان خرید نفت از سوی این کشورها کاهش مییابد.

 

در سه ماهه پایانی سال میزان صادرات نفت ایران به اروپا 38 درصد بوده است

فروش نفت ایران پس از برجام به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسید. حدود 4درصد از نفت جهان را ایران تامین می‌کند و سهم ایران از صادرات نفت خام به اروپا روزانه 450 هزار بشکه می‌باشد. در سه ماهه پایانی سال میزان صادرات نفت ایران به اروپا 38 درصد بوده است.

با وجود اینکه آمریکا کنترل قابل توجهی بر سیستم مالی جهان دارد، در صورتی که معاملات نفتی به دلار انجام شود، آمریکا کار سختی ندارد، اما اگر با دیگر ارزها این معاملات انجام شود نیاز به همکاری با دیگر کشورها خواهد داشت.

از طرفی اتحادیه اروپا خواستار بقای این توافق است و بنظر می‌رسد که آمریکا نتواند روی همکاری با کشورهای اروپایی حساب کند. اتحادیه اروپا در حال بررسی آیین‌نامه‌ای است که شرکت‌ها را از پایبندی به تحریم‌ها علیه ایران منع کند.

تحلیل گران بر این باورند که ترامپ روی خریداران نفت ایران نمی‌تواند حساب زیادی باز کند؛ زیرا تصمیم یک جانبه وی خلاف خواسته جهانی است و بتواند حداکثر حدود 300 تا 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران بکاهد، در صورتی که زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، میزان صادرات نفت ایران حدود 1 تا 5/1 میلیون بشکه کاهش داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران