پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446668 تاریخ : 1397/11/02-09:19:02
,17,10028,21,
برخی مشکلات جامعه ازضعف عملکرد مجلس است

پزشکیان:

برخی مشکلات جامعه ازضعف عملکرد مجلس است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برخی مشکلات جامعه را به علت ضعف مجلس دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مسعود پزشکیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مجلس شورای اسلامی به سمت بلوغ حرکت نمی کند و مجالس پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوی تر از مجلس کنونی بودند. وی گفت: اختیارات مجلس اختیارات بالایی است و نمایندگان باید از این اختیارات استفاده کنند اما به صورت شایسته از آن استفاده نمی کنیم.

پزشکیان با اشاره به تصاویر منتشر شده از نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از حادثه هفتم تیر و حضور برخی نمایندگان مجروح در آن جلسه افزود: صداقت، ایمان، باور، تصمیم و اراده در چهره آنان دیده می شود. وی گفت: در آن مجلس افرادی بودند که اکنون نیستند و از زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد بهترین های ما را شهید کردند. پزشکیان افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی کارهایی است که درباره ایجاد عدالت و توزیع برابر امکانات انجام شد اما هر جا تصمیم ما به اجرای عدالت نینجامیده است جرأت بیان? آن را نداریم.

وی با بیان اینکه خوی اشرافی گری مشکل ایجاد می کند گفت: از زمانی که دو نفر دنبال ما راه افتادند و محافظ دار شدیم فکر کردیم کسی هستیم و مشکل ایجاد شد اما اگر خودمان را نشان دهیم و در پی عدالت جامعه باشیم مردم از ما راضی هستند. پزشکیان افزود: هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی دور می شویم از عدالت نیز فاصله می گیریم و رفتار ما مردم را از ما راضی نگه می دارد. وی گفت: خیلی وقت ها به اسم انقلاب اسلامی بی عدالتی می کنیم و سفره های مختلفی برای خودمان پهن کرده ایم اما زمانی که به مردم می رسیم می گوییم نداریم و این مشکل ایجاد می کند. پزشکیان افزود: نباید مردم را جدا کنیم ابتدا باید در جامعه به کسی برسیم که ندارد.

وی گفت: بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند مدیریت جهادی کنید اما باید پرسید مدیران جهادی کجا هستند؟! پزشکیان افزود: تعدد قوانین مشکل مجلس است و به عنوان نمونه قانونی برای برنامه توسعه می نویسیم که 25 درصد آن اجرا می شود اما آن را کنار می گذاریم و قانون دیگری می نویسیم. وی گفت: تا زمانی که نماینده تنهاست و باید خانه به خانه رأی بگیرد و سلایق مختلف بر این اساس وارد مجلس می شود این مشکل وجود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان پیش از ورود به مجلس شورای اسلامی باید دیدگاه روشنی به مسائل و کنار مجلس باید بدنه های علمی وجود داشته باشد که نمایندگان بر اساس کار کارشناسی و علمی این بدنه ها تصمیم گیری کنند.

پزشکیان گفت: البته برخی به نام کارشناس وجود دارند که کارشناس نیستند. وی افزود: اگر قوانین را پیگیری می کردیم اکنون مسئله رشوه، رانت، قاچاق، فرار از مالیات و غیره حل می شد زیرا برای هر کدام از آنها قانون داریم اما اجرا نکردیم.

نایب رئیس مجلس گفت: یکی از دلایل اینکه این قوانین پیگیری نشده این است که نمایندگانی که این قانون ها را نوشتند در دوره بعد رأی نیاوردند و نمایندگان جدید از این قوانین اطلاعی ندارند و در پی قوانین جدیدی هستند.

پزشکیان افزود: ابزار نظارت بر قوانین نداریم و نبودن همخوانی بین منابع و اختیارهایی که می دهیم مشکل ایجاد کرده است. وی درباره موضوع نظارت بر نمایندگان مجلس گفت: چاقو دسته خود را نمی برد و نظارت نماینده بر نماینده بی تأثیر است.

پزشکیان افزود: باید افراد یا اشخاصی بر نمایندگان نظارت داشته باشند که بی طرف و منفعتی نداشته باشند اما این ساختار وجود ندارد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه مجلس در جمهوری اسلامی نماد مردمی بودن نظام است گفت: مجلس ابتدای انقلاب اسلامی قدرتمند بود اما هرچه جلوتر می رویم مجلس ضعیف تر و نگاه، حضور و عوامل تأثیرگذار در رأی مردم متفاوت می شود. وی افزود: در گذشته اگر تعدادی فردی را به عنوان نماینده اصلح می دانستند مردم به او رأی می دادند.

حاجی بابایی گفت: فاصله بین نمایندگان و کارآمدی مجلس با آنچه که در قانون آمده فاصله بسیاری است. وی با اشاره به نخستین مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در آن مجلس افرادی بودند که اکنون دنیای آنان با مردم متفاوت شده و آنچه که انقلاب اسلامی را تهدید می کند نیروهایی است که دشمن از ما می گیرد. حاجی بابایی گفت: آنچه که خطرناکتر از به شهادت رساندن است این است که نیروهای انقلابی زندگی اشرافی داشته باشند و گرفتار دنیا شوند.

وی افزود: شهادت، مردم را به انقلاب اسلامی خوشبین اما اشرافی گری مردم را نسبت به آن بی تفاوت و بدبین می کند. حاجی بابایی گفت: در تصمیم گیری هایمان مشکل داریم زیرا کسانی در تصمیم گیری ها هستند که با عدالت تعارض دارند و مسیر آنان تغییر کرده است. وی افزود: چرا در جمهوری اسلامی افرادی ماهانه 200 تا 300 میلیون تومان درآمد دارند اما در مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق 1 میلیون و 200 هزار تومان به 1 میلیون و 700 هزار تومان بحث می کنیم؟!

حاجی بابایی گفت: اینکه نمایندگان تلاش می کنند بودجه بیشتری به مناطق خود اختصاص دهند به دلیل ناعادلانه رفتار کردن دولت است. وی افزود: اگر مجلس نقش خود را در قانون گذاری و نظارت به درستی انجام دهد دیگر نماینده ای در پی بودجه برای منطقه خود نمی رود. حاجی بابایی گفت: مجلس شورای اسلامی ضعف ساختاری دارد و با این روند وضع همین گونه است.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که شوراها تقویت شوند یا مجلس های محلی ایجاد کنیم یا مجلس دیگری وجود داشته باشد که مکمل این مجلس باشد.

حاجی بابایی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نظارت نیاز دارند و نظام نظارت نماینده بر نماینده، کارآمد نیست. وی افزود: نظام نظارتی بر نمایندگان باید کارآمدی آنان را به مردم اعلام کند. حاجی بابایی گفت: برآیند خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی عدالت خواهانه و کارآمدی این مجلس برای مردم مشخص نیست و مجلس از ابزار نظارتی به طور کارآمد استفاده نمی کند. وی افزود: اگر مجلس قدرتمند بایستد دولت و قوه قضاییه نیز تنظیم می شوند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران