پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451663 تاریخ : 1397/12/26-14:36:19
,15,
برای بیان دستاوردهای فنی به زبان مردمی تلاش کردیم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات:

برای بیان دستاوردهای فنی به زبان مردمی تلاش کردیم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش و ج روابط عمومی در این وزارتخانه تاکید کردکه با توجه به تخصصی بودن حوزه ارتباطات می کوشیم تا مفاهیم برای مردم ساده سازی و در اختیار آنان قرار داده شود و در این راه تلاش داریم تا خلاقیت و ابتکار را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدجمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع بندی عملکرد این «مرکز» در سال 97 به سایت وزارت ارتباطات گفت: این مرکز، اطلاع رسانی حوزه ای را برعهده دارد که در مرزهای دانش حرکت می کند؛ بنابراین از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در حقیقت فناوری اطلاعات یک فناوری پیشروست و به همین جهت اطلاع رسانی در این حوزه چند ویژگی دارد. نخست اینکه فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت تخصصی اش ممکن است برای همه مردم قابل فهم نباشد (هرچند برای همه مردم قابل استفاده است) بنابراین همه مردم باید آگاهی دقیقی به اندازه اطلاعات عمومی و زندگی روزمره خود از این حوزه داشته باشند. روابط عمومی باید بتواند اطلاعات تخصصی را به زبان مردم و به ساده ترین شکل تبدیل کند و در اختیار آنها بگذارد تا درک خدمات و معنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت توسعه اشتغال، توسعه علمی، و پنجره ارتباط با جهان است و اگر ما اطلاع رسانی دقیقی نداشته باشیم این توسعه دچار اختلال می شود، افزود: از آنجایی که حوزه ارتباطات معمولا با ابتکار و طرح های بدیع همراه است، اطلاع رسانی آن نیز باید خلاقانه و بدیع باشد. از همین رو در رویکرد جدید روابط عمومی وزارت ارتباطات و بنابه خواست وزیر محترم ارتباطات، از طرح هایی تازه برای سرعت یافتن اطلاع رسانی استفاده کردیم.

مولف کتاب «متن های کوتاه» دلیل اصلی انتخابش را توسط آذری جهرمی، استفاده از  مولفه‌های فرهنگی هنری در روابط عمومی وزارت ارتباطات دانست و اظهار کرد: به همین دلیل در دوره جدید، اطلاع رسانی در این حوزه دچار تحول شد و مثلا تولید ویدیو های کوتاه برای تشریح دستاوردهای علمی و فناورانه به زبان ساده و در عین حال طرح ها و پروژه هایی در حوزه اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی پیاده شد که یکی از مهمترین آنها استخراج تجربه های مدیریتی یا مدیریت دانش از زبان مدیران پیشکسوت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

هادیان با بیان اینکه بیش از 30 نفر از وزرای اسبق و معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در مسوولیت های حساس قرار داشتند و در زمان مدیریت شان تحولات ویژه ای انجام شده بود، جلوی دوربین تاریخ شفاهی قرار گرفتند و تجربه های مدیریتی خود و تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات را بازگو کردند، تصریح کرد: حاصل این گفتگوها چند فیلم مستند و چندین مجلد کتاب خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی پایان ضبط پروژه تاریخ شفاهی را پایان اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: در انتهای سال 97 نخستین مجموعه مستند از این تاریخ منتشر شد و بقیه مستندها و کتاب ها تا انتهای سال 98 منتشر می شود و در اختیار مدیران فعلی، علاقمندان و کارمندان قرار خواهد گرفت تا به عنوان سند کاربردی مدیریت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد استناد و استفاده قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به وظیفه ای که وزیر ارتباطات به وی محول کرده، اظهار کرد: با توجه به رویکرد جدید روابط عمومی، وظیفه تهییج و تحریک حوزه محتوای ویژه کودکان به عهده این مرکز قرار گرفت که در قالب رویدادی به نام «جشنواره کودکآنلاین» انجام شد که این طرح در نوع خود کم نظیر بود و در دو رشته فیلم کوتاه و ایده های ساخت سریال های اینترنتی برگزار شد و توانست 1120 فیلم و ایده را از سراسر کشور جمع کند و استعدادهای خاص را در سراسر کشور شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره حلقه های زیست بوم محتوای کودک، هم افزا شدند و کنار هم قرار گرفتند، اظهار کرد: در این جشنواره وزارت ارتباطات به هیچ وجه در حوزه محتوا و تولید وارد نشد بلکه با تحریک و تهییج حوزه تولید محتوا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ایده ها و استعدادهای برتر را شناخت تا ایده های برتر در شتابدهنده ای که در بخش خصوصی ایجاد شده است؛ پرورانده شوند و در نهایت در خرداد 98 آثار ساخته شده اکران و مورد داوری قرار گیرند.

هادیان برگزاری جشنواره کودکآنلاین را تجربه نوینی در کشور دانست که تاکنون انجام نشده بود و ادامه داد: این شکل از برگزاری جشنواره الگوی خوبی برای سایر رویدادهای محتوا محور است تا تولید محتوای مورد نیاز برای فضای مجازی را افزایش دهند و سهم ما را از تولید محتوی صفحات وب که در حال حاضر نزدیک به 2 درصد است را افزایش دهند تا کودکان و نوجوانان ما استفاده بهینه کنند.

وی افزود: جشنواره کودکآنلاین سال آینده گسترده تر ادامه خواهد یافت و مخاطبان ما منتظر خبرهای جدیدتری باشند چراکه کودکآنلاین قصد دارد در سال 98 طرح بلند پروازانه دیگری را در درون خود داشته باشد که برای نخستین بار در خاورمیانه اتفاق می افتد و تحول بزرگی در حوزه تولید محتوا به طور عام خواهد بود که انشاالله در آینده نزدیک اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات یکی دیگر از رویدادهای ابتکاری را تلاش برای ارتقای سواد رسانه ای، تفکر نقاد و بررسی ارتباطات اجتماعی در جامعه ایران دانست و تصریح کرد: ما به شدت معتقدیم که یکی از ملزومات و بسترهای توسعه علاوه بر دانش آکادمیک، ارتقای سواد رسانه ای و مهارت های زندگی مردم است.

این مقام مسوول با بیان اینکه جامعه ایران هنوز در این حوزه ارتقا پیدا نکرده وضعیف است، گفت: ما در برابر رسانه های مجازی که هر روز گسترش پیدا می کنند، ضعیف و دچار زودباوری و خودباختگی هستیم. مهارت های زندگی به ما کمک می کند تا ارتباطات اجتماعی را با هم نوعانمان و جامعه افزایش دهیم. به اعتقاد کارشناسان تعداد این مهارت های اجتماعی 10 مهارت است، مثل مهارت حل مساله، تصمیم گیری، تفکر نقاد، تفکر حلال، کنترل و تنظیم هیجانات و استرس که اگر این مهارت ها را فردی داشته باشد در کنار تحصیلات آکادمیک، زندگی بهتری را تجربه خواهد کرد و دچار چالش با هم نوعان و حاکمیت نخواهند شد و این یکی از وظایف ما برای فرهنگ سازی است.

هادیان با اشاره به برگزاری «جلسات نقد و اندیشه» در مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: یکی از مهارت های مهم زندگی « سوادرسانه ای و تفکر نقاد» بود که ما برآن متمرکز شدیم و از کارشناسان در حوزه های مختلف دعوت کردیم که موضوعات حوزه فضای مجازی را به چالش و بحث بگذارند.

وی افزود: این جلسات هر هفته در مرکز روابط عمومی به طور مرتب در سه ماهه آخر سال برگزار، نتیجه گیری و منتشر شد و در سال آینده در همان چهارشنبه ها ادامه خواهد یافت و امیدواریم که آغازگر یک راه طولانی برای فرهنگ سازی و ارتقای برخی از مهارت های زندگی به ویژه تفکر نقاد و سواد رسانه ای شود.

مولف کتاب متن های کوتاه با تاکید بر ضرورت افزایش مهارت های زندگی، اظهار کرد: البته هیچکدام از اینها وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات نیست بلکه در حقیقت وزارت ارتباطات چون فضا را خالی دید و رشد و توسعه زیرساخت های ارتباطی و فضای مجازی حتما باید با رشد فرهنگ استفاده همگون باشد ، آتش به اختیار عمل و کار را شروع کرد. امیدواریم دیگر نهادهای متولی وارد مسیر شوند و به ما کمک کنند. حس ما این است که مسیر درستی را پیمایش می کنیم. مسیری که جامعه ما تشنه آن است و به آن نیاز دارد فضای مجازی که واقعیتی انکار ناپذیر است و ما برای استفاده درست از این فضای جدید به محتواهای متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیاز داریم تا فریب نخوریم و سره را از ناسره تشخیص دهیم و تصمیم گیری درستی انجام دهیم و بر هیجانات و استرس های خود غلبه کنیم و روابط بهتری را با خانواده، هم نوع ، همسایه و با حکمرانان تجربه کنیم و بالاخره آنکه قدرت گفتمان، مذاکره و تعامل سازنده را افزایش دهیم.

هادیان این رخدادها در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات را به عنوان بخش فرهنگی وزارت ارتباطات ضروری دانست و گفت: این اتفاقات جز فرهنگ سازی و ایجاد ارتباط سالم با آحاد مردم و اطلاع از حال مردم و اطلاع رسانی دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف دیگری ندارد و خیلی حیف است که مجموعه تلاش های وزارت ارتباطات اعم از توسعه ارتباطات در روستاها و شهرها که موجب اشتغال و ثروت آفرینی و حمایت از استارت آپ ها شده، عقیم بماند و معرفی نشود.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت های روابط عمومی وزارت ارتباطات این است که به صورت موجز و در قالب مدیاهای جدید مثل ویدیوهای کوتاه دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به طور خاص و دستاوردهای این حوزه در بخش خصوصی و دولتی را به طور عام به زبان مردم و با ویدیوهای کوتاه مختص رسانه های مجازی تهیه و در دسترس همگان قرار داد و امیدوارم این مسیر در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و روابط عمومی بتواند در تلاشی که آغاز کرده برای تولیدکارهای بدیع، موفق باشد.

همه منتقدان آدم های خیرخواهی اند

رییس مرکز روابط عمومی درباره طرح انتقادهایی نسبت به برگزاری این برنامه ها اظهار کرد: کسانی که انتقاد می کنند از نظر من، اغلب آدم های خیرخواهی هستند که دلشان برای ایران و توسعه کشورشان می تپد اما این آدم های منتقد وخیرخواه را به چند دسته می توانیم تقسیم کنیم که دسته اول، خیرخواه اما کم اطلاع هستند و دقیق مطالعه نکردند و مثلا اگر درباره کودکآنلاین انتقاد می کنند و می گویند که وارد حوزه محتوا شده ایم، دقت نکرده اند که کودکآنلاین وارد تولید محتوا نشده است بلکه حلقه های تولید محتوا را به هم پیوند داده و کمک کرده همدیگر را بشناسند و رو به جلو بیایند.

وی در مورد برگزاری جشنواره کودکآنلاین افزود: در حقیقت ما انگیزه ها را افزایش دادیم و استعدادها را شناسایی کردیم و به بخش خصوصی تحویل دادیم و اصلا تولید محتوایی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حتی اگر جای این کار در جامعه خالی نبود این یک کار را هم انجام نمی دادیم.

وی در مورد انتقادهای مطرح شده پیرامون برگزاری جلسات سواد رسانه ای نیز گفت: در مورد سوادرسانه ای نیز ابتکاری بخرج دادیم و از امکانات موجود بدون هیچ هزینه ای از فرهیختگان و صاحبنظران دعوت کردیم که بحث کنند و با امکانات موجود آنها را منتشر کردیم و به نظرم اگر منصفانه نگاه کنیم باید بجای انتقاد، تلاش های وزارت ارتباطات که کمتر در حاکمیت و در بخش خصوصی دیده شده مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد.

این مقام مسوول با تاکید مجدد مبنی بر اینکه اغلب این افراد خیرخواه هستند، خاطرنشان کرد: البته ممکن است تعداد معدودی هم باشند که هدفمند دستاوردهای وزارت ارتباطات را تخریب کنند که این هم طبیعی است زیرا وقتی موفقیتی حاصل می شود بلاخره سنگ اندازان هم بیکار نخواهند نشست. چرا که می گویند تا قطار ایستاده کسی کاری ندارد و به محض اینکه حرکت می کند به آن سنگ می اندازند و این امر بدیهی است و در ذات بشر وجود دارد. البته هر چه زیر بنای فرهنگ و اخلاق مستحکم تر باشد و همدلی در جامعه بیشتر، چنین پدیده ای کمتر دیده خواهد شد و همین جاست که نیاز به فرهنگ سازی ضروری است.  

وی با بیان اینکه اهداف ارتقای سوادرسانه ای و تفکر نقاد این است که تعداد افرادی که سنگ پرتاب می کنند را کاهش دهیم، در مورد بهترین اقدام روابط عمومی وزارت ارتباطات در سال 97، افزود: از نظر خودم ارزشمندترین کاری که در سال 97 در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات انجام دادیم و از آن خشنود و راضی هستم، برپایی کرسی های گفت وگوی کارشناسی «نقد و اندیشه» با موضوع سواد رسانه ای بود و حس می کنم که بذری است که ما کاشتیم و انتظار داریم در آینده برگ و بار خیلی زیادی دهد و همه از نتایج آن استفاده کنند.

هادیان در پایان با بیان اینکه باید ابتدا از شخص آقای وزیر تشکر کنم که اگر حمایت و دغدغه ایشان نبود در کارهای ابتکاری موفق نمی بودیم، گفت: معمولا مدیران اجرایی خیلی با تغییر، تحول و ابتکار میانه ای ندارند ولی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولویت اولشان قدم های ابتکاری است تا مسیر رسیدن به اهداف  میانبر شود.

وی ادامه داد: دوم باید از همه مدیران بخش های مختلف وزارت ارتباطات شامل پیشکسوتان و مدیرانی که الان مسوولیت دارند، بخاطر همکاری ای که در پیشبرد اهداف و پروژه های روابط عمومی داشتند تشکر کنم که اگر همکاری آنها نبود، بعید بود که ما موفق باشیم و سوم از همکارانم در روابط عمومی در یک جمع همگرا، خالص و تلاشگر، تشکر می کنم که این همکاری به پشتوانه دوستانم که هرکدامشان در کاری متخصص و متبحر هستند، انجام شد و در آستانه سال نو، نوروز 1398 را به همه تبریک می گویم.

هادیان با اشاره به بیتی از مولانا که فرمود: «پرده بگردان و بزن ساز نو؛ هین که رسید از فلک آغاز نو»، ادامه داد: نوروز همراه با تحول و تغییر است و ما سعی کردیم در رویکرد روابط عمومی تحولی ایجاد کنیم چراکه وقتی بهار می آید طبیعت متحول می شود. سعی کردیم در روابط عمومی نیز نهالی را غرس کنیم که الان شکوفه داده و کم کم به بار می نشیند و آن موقع از بار و سایه آن، همه مردم استفاده کنند و آن موقع شادی و لذت بردن ماست که امیدوارم آن لحظات را هم ببینیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 282
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران