پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492831 تاریخ : 1398/08/09-14:46:31
,13,
بذر دانه‌های روغنی برای 600 هزار هکتار مزارع کشور تهیه شد

بذر دانه‌های روغنی برای 600 هزار هکتار مزارع کشور تهیه شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی گفت: برای حدود 600 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور، بذر دانه‌های روغنی تدارک دیده شده که 120 هزار هکتار آن مربوط به استان گلستان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علیرضا مهاجر روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی و همایش کلزاکاران شرق استان گلستان در روستای آق‌آباد گنبدکاووس با بیان اینکه بیشترین وابستگی در محصولات کشاورزی بحث روغن است و گلستان یکی از استان‌های اصلی تولید دانه‌های روغنی به ویژه کلزا شناخته می‌شود، اظهار داشت: بیش از 600 تن بذر با کیفیت مورد تایید موسسه ثبت گواهی بذر استاندارد برای گلستان تدارک دیده شده و در استان موجود است.

وی افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل کشت کلزا به عنوان یکی از مهمترین دانه‌های روغنی،  برای افزایش کشت این محصول برنامه‌ریزی‌های لازم از جمله اعلام قیمت خرید تضمینی آن انجام شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت تضمینی خرید کلزا برای سال آینده را هر کیلو 46 هزار و 600 ریال اعلام کردیم که بیشترین افزایش قیمت برای خرید تضمینی محصولات در کشور است و پول آن بموقع به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مهاجر خاطرنشان کرد: در گلستان به ویژه منطقه گنبد، کلاله و مراوه‌تپه تمایل کشاورزان در بحث رعایت تناوب زراعی در کنار تولید گندم، کشت کلزا است و با توجه به اینکه کشت کلزا یکی از مهمترین فاکتورهای پایداری و افزایش تولید گندم به حساب می‌آید، درآمد خوبی برای آنان به همراه خواهد داشت.  

وی گفت: امسال تدارک زیادی برای تهیه بذر از خارج با قیمت هر کیلو دو میلیون و 500 هزار ریال دیده شده و از کشاورزان درخواست داریم حتما از بذرهای استاندارد توزیع شده از طریق سازمان جهاد کشاورزی با اختصاص 70 درصد یارانه استفاده کنند تا شاهد کاهش تولید محصول نباشند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت:‌ با توجه به برداشت 400 هزار تن کلزا در سال جاری، پیش بینی می‌کنیم بتوانیم حداقل 600 هزار تن کلزا در سال زراعی 99 - 98 برداشت کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش داریم برای سال آینده تولید حدود 800 هزار تن دانه‌های روغنی را داشته باشیم و بیش از 45 درصد سطح زیرکشت دانه‌های روغنی کشور مربوط به استان گلستان است.

در سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان 57 هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح 112 هزار و 500 تن محصول را برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروخته شد و این استان در تولید دانه روغنی کلزا در دو سال اخیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.  
زراعت کلزا یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 667 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 336
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران