پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452385 تاریخ : 1398/01/17-17:25:20
,17,
بانک مرکزی خبر منتشر شده مبنی بر ابطال چک های عادی پشت نویسی شده را تکذیب کرد

بانک مرکزی خبر منتشر شده مبنی بر ابطال چک های عادی پشت نویسی شده را تکذیب کرد

بانک مرکزی خبر منتشر شده مبنی بر ابطال چک های عادی پشت نویسی شده را تکذیب کرد و از تداوم اعتبار این چک ها خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، چک‌های عادی پشت‌نویسی شده در سال 1398 کماکان معتبرند و فقط چک‌های تضمینی، قابل پشت‌نویسی نیستند.

 صبح امروز (17 فروردین) خبری در برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری  با موضوع "بی‌اعتبار شدن تمامی چک‌های پشت‌نویسی شده از امروز طبق تصویب شورای عالی اقتصاد و پول کشور" منتشر شد و باشگاه خبرنگاران جوان  تنها در باز نشر آن دخیل بود.

این خبر حاکی از آن بود که "هرگونه چک حتماً باید به نام فرد صادر و نقد شود و چک‌های در وجه حامل یا تغییر نام در وجه کاغذ باطله‌ای بیش نیست که این بخش‌نامه شامل تمامی چک‌های تضمینی و بانکی می‌شود"

نتیجه پیگیری ها از منبع آگاه در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شد که خوانش غلط برخی رسانه ها از محتویات خبر منجر شده است تا خبری نادرست نشر پیدا کند.

در نتیجه بی اعتبار بودن چک ها تنها مربوط به  چک‌های تضمینی است که باید در وجه ذی‌نفع و با درج کد ملی صادر شود که این بخش‌نامه نیز مربوط به سال جدید نیست و از 11 آذر سال گذشته ابلاغ شده است. در این تاریخ فرصت یک ماهه برای وصول چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده داده شد و در 11 دی ماه به پایان رسید.

جالب‌تر آن‌که در نظام اقتصادی کشور، شورایی به نام "شورای عالی اقتصاد و پول کشور" که خبر نخستین با مصوبه این شورای اعلام شده بود، وجود ندارد و مرجع تصمیم‌گیری برای این‌گونه موارد شورای پول و اعتبار است.

بر اساس تبصره یک ماده 21 مکرر قانون چک، ظهرنویسی (پشت‌نویسی) چک‌های فیزیکی عادی تا 29 آذر سال 1399 مجاز است و بعد از آن در خصوص چک‌های صادره بر اساس قانون جدید، صرفاً ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 233
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران