پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 574565 تاریخ : 1399/12/25-14:27:58
,10036,1,
بانک ایران زمین پیش تر از چشم انداز سال 1400

گفتگوی ویژه

بانک ایران زمین پیش تر از چشم انداز سال 1400

فرهاد اینالوئی ، معاونت فناوری و اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص چشم انداز این بانک برای سال 1400 گفت: این بانک حتی پیش از سال 1400 و در حال حاضر توانست با پلت فرم های باز خود خدمات بانکداری باز را به متقاضیان خود که فین تک های حوزه های مالی و بانکی هستند ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، در ایام پایانی سال 1399 و فعالیت فناورانه بانک ها و همچنین ایجاد روزنه های امید در اصلاح کارمزدهای برخی از خدمات بانکی کشور و همچنین وجود بیماری کوید-19 در سرتاسر دنیا و تاثیرات و تمهیدات شبکه بانکی برای مواجه با آن، گفتگویی در این موضوع ها با فرهاد اینالوئی ، معاونت فناوری و اطلاعات بانک ایران زمین انجام شد که این گفتگو در قالب پرسش و پاسخ ارائه شده است:

پلتفرم "فراز" تا چه اندازه پروژه بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین را تحقق می بخشد؟

"فراز" پلتفرمی را ایجاد کرد که در آن خدمات بانکداری دیجیتال ارائه شده است هرچند فراز در مرحله آزمایشی قرار دارد و با حدود 4 هزار مشتری در حال فعالیت محدود است اما باعث شد که کارکنان و مشتریان بانک با مفاهیم بانکداری دیجیتال آشنا شوند.

چشم انداز بانک ایران زمین در حذف فیزیکی شعب بانکی تا چه اندازه محقق شده است؟

بانک ایران زمین در سال 99 با کاهش شعب خود از 320 به 270 شعبه عملا نشان داد که نسبت به استراتژی و شعار بانکداری دیجیتال پایبند بوده و همانطور که می دانید بین بانک دیجیتال و نئوبانک تفاوت هایی وجود دارد. در نئوبانک ها ما شعبه نداریم ولی در بانک دیجیتال شعبه با رویکرد جدید فعالیت می کند. بنابراین بانک ایران زمین در راستای دیجیتالی شدن خود به کارکرد جدید شعبه نیز توجه کرده است.

همکاری استارتاپ ها با مرکز نوآوری بانک ایران زمین را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرکز نوآوری ایران زمین علاوه بر ایجاد فضایی برای پیش شتابدهی و شتابدهی استارتاپ ها، امکان ارائه خدمات آموزشی و همچنین ارائه سرویس های بانکداری باز را برای فین تک ها فراهم کرده است. رویکرد مرکز نوآوری ما به سمت و سوی مشارکت بیشتر با استارت آپ های حوزه های بانکی، مالی، اینترنت اشیا، بلاک چین، هوش مصنوعی، حمل و نقل و گردشگری بوده و آماده سرمایه گذاری در پروژه های این بخش ها هستیم.

دیدگاه خود را درخصوص اصلاح کارمزد خدمات بانکی در ایران بیان کنید.

اصلاح کارمزد کار بسیار درست و مناسبی بود، چراکه دریافت کارمزد در کشور باید به سمت و سویی برود که کسانی که سرویس گیرندگان اصلی هستند هزینه های آن را بپردازند. سال ها بود که هزینه کارمزد افزایش پیدا نکرده بود و باعث شده بود که بانک ها تمایلی برای تغییرات اساسی در سرویس های فعلی نداشته باشند که با تغییر تعرفه کارمزدها انگیزه لازم ایجاد شد ولی باید توجه داشت که اصلی ترین قسمت کارمزد که مربوط به حوزه های خرید از پایانه های فروشگاهی است همچنان مغفول مانده و ضروری است به این بخش نیز ورود کرد و کارمزد از گیرندگان سرویس اخذ گردد.

مشکلات ناشی از احراز هویت غیرحضوری در شرایط شیوع ویروس کرونا چگونه نظام بانکی را تحت تاثیرقرار داد؟

بانک مرکزی در این خصوص دستاورد بسیار مناسبی تهیه کرد و درحال حاضر ضروری است که حاکمیت نیز با تصویب آن از مراجعه بیهوده مشتریان به شعب بانکی جلوگیری کند. همچنین احراز هویت دیجیتال با فناوری های روز دنیا به مراتب از احراز هویت حضوری قابل اعتمادتر بوده و نباید این موضوع را فراموش کنیم که چند صد نفر از کارکنان نظام بانکی کشور جان خود را در ایام کرونا از دست داده اند و با تایید احراز هویت غیرحضوری ما میتوانیم به سلامت کارکنان بانک ها توجه بیشتری داشته باشیم.

استفاده از بانکداری باز در شرایط فعلی، چقدر در اهداف بانک ایران زمین موثر بود؟

استراتژی اصلی بانک ایران زمین همراهی با فین تک ها و ارائه خدمات بانکی از طریق پلتفرم بانکداری باز ایران زمین تحت نام (IZ) بوم است و توانسته تجربه بسیار خوبی در این حوزه کسب کند . طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود بانک ایران زمین در پایان سال 1400 تبدیل به یک بانک دیجیتال شود که هم اکنون بر اساس برنامه تعیین شده پیش رفته است و حتی پیش از سال 1400 و در حال حاضر توانست با پلت فرم های باز خود خدمات بانکداری باز را به متقاضیان خود که فین تک های حوزه های مالی و بانکی هستند ارائه دهد.

نظر شما در مورد فرآیند الکترونیکی شدن خدمات چک های صیادی و ابلاغ آن از طرف بانک مرکزی چیست؟

اصلاح نظام چک مدت ها بود که در دستور کار دولت و مجلس قرار داشت ولی در این خصوص باید به محدودیت بانک ها و مشتریان نیز توجه کرد چراکه تغییر رفتار مشتریان نیاز به اطلاع رسانی و آموزش دارد و با پیاده سازی زیرساخت ها وضعیت چک در کشور بسیار بهتر خواهد شد. بانک ایران زمین نیز در این راستا سعی کرده است طبق برنامه زمانبندی اعلام شده زیرساخت های لازم را ایجاد کرده و همراه با دیگر بانک ها در زمان مناسب و طبق زمان بندی خدمات مربوط به این حوزه را ارائه دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 364
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران