پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448603 تاریخ : 1397/11/21-17:49:22
,17,21,
بالغ بر 50 تا 60 میلیون تن تولید در بخش پتروشیمی نیز صورت می‌گیرد

40 سالگی انقلاب:

بالغ بر 50 تا 60 میلیون تن تولید در بخش پتروشیمی نیز صورت می‌گیرد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه امروز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و یورو5 تولید می‌شود، گفت: بالغ بر 50 تا 60 میلیون تن تولید در بخش پتروشیمی نیز صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اسدالله قره‌خانی آلوستانی با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب در حوزه نفت و گاز، گفت: صنایع بالادستی در حوزه نفت و گاز شامل اکتشاف، استخراج، فرآورش، پالایش، انتقال، توزیع و... می‌شود که این بخش‌ها پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند به طوری که تا پایان بهره‌برداری از دیگر فازهای پالایشگاه پارس جنوبی به حدود یک میلیارد مترمکعب استخراج و فراورش گاز دست پیدا خواهیم کرد.

گازرسانی به بیش از 85 درصد روستا و 95 درصد شهرها در سطح کلان کشور

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در قبل از انقلاب به تعداد بسیار قلیلی از روستاها در سراسر کشور گازکشی شده بود که آن‌ها نیز در مسیر خط لوله گاز بوده و گازکشی  شکل نمادین داشت، اما امروز فقط در حوزه انتخابیه من صد در صد روستاها گاز دارند و در سطح کلان کشور بیش از 85 درصد روستا و بیش از 95 درصد شهرها نیز گازکشی شده‌اند و برخی از مناطق که هنوز به آن‌ها گازرسانی نشده عمدتا گرمسیری هستند.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب کار خطوط انتقال گاز، پالایشگاه‌ها، اکتشاف و استخراج را شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی در دست داشتند و مهندسین داخلی به کار گرفته نمی‌شدند اما امروز تمام مراحل مربوط توسط مهندسین داخلی انجام می‌شود، افزود: به عنوان مثال از آنجا که سال‌های سال "رئیس هیات مدیره و مهندسی و توسعه گاز ایران" بودم، مطلع هستم؛ "آی‌گپ 56" که کاری فنی است و به محاسبات خاص و دقیق نیاز دارد به طورکل توسط مهندسین داخلی انجام می‌شود.

امروز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و یورو5 تولید می‌شود

قره‌خانی با اعتقاد به اینکه اگر اقدامات مهندسی، فناوری و تکنولوژی‌محور مرتبط به حوزه نفت و گاز کنونی همچون گذشته توسط خارجی‌ها انجام شود به‌یقین باید هزینه‌های هنگفتی به آن‌ها پرداخت کرد، گفت: امروز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نزدیک به 450 هزار بشکه نفت از میعانات گازی بهره‌برداری و حدود 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و یورو5 تولید می‌شود.

تولید بنزین در کشور از مصرف آن پیشی گرفته است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه  12 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 توسط متخصصان ایرانی تولید می‌شود، اضافه کرد: بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها تا جایی پیش رفته که امروز تولید بنزین در کشور از مصرف پیشی گرفته است.   

وی با یادآوری اینکه چند وقت گذشته قراردادی با 13 شرکت داخلی برای توسعه بخش‌های بالادستی نفت منعقد شده است، توضیح داد: از آنجا که بهره‌برداری از میادین نفتی کار پیچیده‌ای است شرکت‌های ایرانی کمتر توان ورود به آن را داشتند و عمدتا شرکت‌های بزرگ خارجی این کار را انجام می‌دادند اما اکنون 13 شرکت به این مهم ورود کرده‌اند.

تورم نیروی تحصیلکرده در حوزه نفت

 نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس با اشاره به اینکه تولید بسیاری از تجهیزات نفتی نیز در داخل تولید انجام می‌گیرد، گفت: استاندارد تولید این تجهیزات با استانداردهای اروپایی رقابت می‌کند و حرف برای گفتن دارند، این در حالی است که با تورم نیروی تحصیلکرده در حوزه نفت رو به رو هستیم لذا باید پروژه‌ها را افزایش داد تا نیروهای متخصص تحصیلکرده به کار گرفته شوند.

بالغ بر 50 تا 60 میلیون تن تولید روزانه در بخش پتروشیمی

وی ادامه داد: همچنین در بخش پتروشیمی بالغ بر 50 تا 60 میلیون تن تولید روزانه داشته و بالغ بر 60 تا 70 شرکت پتروشیمی در دست ساخت هستند این در حالی است که نیروهای متخصص جراءت ورود و انجام کار را پیدا کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اگرچه کشورهای همسایه همچون عراق، امارات و... تولید بالایی در حوزه نفت دارند اما این تولید توسط شرکت‌های آمریکایی صورت می‌گیرد ضمن آنکه به دلیل آسیب‌های جنگ تحمیلی بسیاری از تجهیزات نفتی و گازی از بین رفته‌ بود اما بازسازی آن‌ها نیز توسط نیروهای ایرانی صورت گرفته است.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 411
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران