پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494072 تاریخ : 1398/09/04-10:56:26
,13,
بازگشت ملخ صحرایی به دو استان جنوبی کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

بازگشت ملخ صحرایی به دو استان جنوبی کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ های صحرایی به دو استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: در 10 روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و 500 هکتار رسیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سید محمدرضا میر با بیان اینکه اکنون با شدت ریزش ملخ صحرایی مواجه نیستیم و نگرانی در این خصوص نداریم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، در صورت ادامه این روند به نظر می‌رسد امسال سطح ریزش‌ ملخ صحرایی بیش از سال گذشته باشد که نیازمند اعتبار است.

وی یادآور شد: سال گذشته برای مبارزه با این آفت، مبلغ بیش از 20  میلیارد تومان نیاز بود که اختصاص یافت.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون احتمال ریزش‌های جدید ملخ در دیگر استان‌های جنوبی کشور وجود دارد، اما همچنان آمادگی مبارزه با این آفت را داریم تا به اراضی کشاورزی راه پیدا نکنند.

وی افزود:  همچنین در حال برگزاری دوره های آموزشی برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطح دو استان درگیر و دیگر استان‌های جنوبی کشور هستیم.

به گزارش ایرنا،‌با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال 97 در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال 98 در بیش از 9 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

در این مدت مبارزه با 173 دسته ملخ صحرایی در سطح 735 هزار و 234 هکتار از مناطق آلوده انجام شد.

بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال 1340 با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و 500 هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی 20 درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از 200 کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و 100 ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، 300 تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره 90 تا 120 عدد تخم در عمق 10 سانتیمتری خاک می گذارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 313
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران