پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465952 تاریخ : 1398/03/19-13:33:14
,17,
بازگشت 4 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما / رشد 29 درصدی اقلام صادراتی

بازگشت 4 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما / رشد 29 درصدی اقلام صادراتی

معاون صادراتی وزیر صمت گفت: از سال جاری تا کنون چهار میلیارد دلار ازر حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگشته است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، محمدرضا مودودی معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز ( یکشنبه) با اشاره به آمار تجارت خارجی در دو ماهه سال 98 اظهار کرد: حدود 8.4 میلیارد دلار صادرات صورت گرفت که در مقایسه با سال گذشته این رقم 7.7 میلیارد دلار بوده است. همچنین واردات کالا در دو ماهه سال جاری، 8 درصد کاهش یافت.

 

افت 1.8 درصدی صادرات در فروردین ماه 98

وی با بیان اینکه در فروردین ماه 98 صادرات، با افت 1.8 درصدی مواجه شد، افزود: از دلایل این افت صادرات، به سیاست های ارزی و سیلاب می توان اشاره کرد. از این رو در اردیبهشت ماه صادرات رشد 8 درصدی را تجربه کرد.

 

صدور 1370 کارت بازگانی جدید الورود

مودودی رشد صادرات خدمات فنی مهندسی را 17 درصد اعلام و عنوان کرد: سال 97 با پدیده کارت های جدید الورود مواجه شدیم، که شش هزار و 500 کارت جدید صادر شد، همچنین در یک ماهه سال جاری، حدود 1370 کارت جدید الورود صادر شد که نشان دهنده ورود شرکت های جدید در عرصه صادرات است.

 

وی از اصلاح سیاست های ارزی  بانک مرکزی اظهار رضایت کرد و افزود: سال گذشته به دلیل شوک های ناشی از تغییر سیاست های ارزی، مانع توسعه صادرات شد، همچنین فرآیند تغییر ریال در برابر دلار پیش بینی می شد صادرات بالایی صورت پذیرد، اما سیاست های محدود کننده مانع رشد صادرات شد.

 

بازگشت 4 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

معاون صادرات وزیر صمت بازگشت 60 درصدی ارز حاصل از صادرات خوب توصیف کرد و اظهار داشت: 18 هزار میلیارد یورو به سامانه نیما و چرخه اقتصادی کشور بازگشته که ناشی از اصلاح سیاست های ارزی می باشد.

گفتی است؛ از سال جدید تا کنون  چهار میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگشته است.

مودودی با اشاره به شفاف سازی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: این سازمان در انتشار اطلاعات در سامانه دولت الکترونیک، سال 96 رتبه 68 در داشته و در سال های 97 و 98 این رتبه به 29 ارتقا پیدا کرد.

 

رشد 29 درصدی اقلام صادراتی 

وی در ادامه اقلام صادراتی سال 96 را سه هزار و 400 قلم کالا برشمرد و افزود: سال گذشته این ظرفیت به چهار هزار و 400 قلم ارتقاء یافت که رشد 29 درصدی را در پی داشت که به میزان ارزش دلاری در سال 96 نزدیک به 47 میلیارد دلار، سال 97، 44 میلیارد دلار بوده که نشان از کاهش 6 درصدی دارد.

 

خروج 500 قلم کالا از سبد صادراتی در سال 97

طبق گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت در سال 97، 991 قلم کالا جدید به سبد صادرات اضافه شد، از این رو اقلامی که نسبت به سال 96 رشد صادراتی داشتند، بیش از 400 قلم کالا بوده اند که رشد بالای هزار درصدی داشته اند که در مجموع یک و نیم میلیارد دلار را پوشش می دهند.

وی افزود: 500 قلم کالا در سال 97 از سبد صادراتی خارج شدند، همچنین 700 قلم کالا افت صادرات داشتند که با توجه بازار هدف ما هم تغییر کرده این اقلام جایگزین اقلام جذاب تر شدند.

 

رشد 40 درصدی صادرکنندگان جدید

مودودی ادامه داد: کل صادر کنندگان در سال 96 تقریبا دو هزار و 200 مقر بودند که در سال 97 به 13 هزار نفر افزایش پیدا کرد. از این جهت رشد 40 درصدی را در تعداد صادرکنندگان جدید در سال 97 شاهد هستیم و از این تعداد نزدیک به شش هزار و 800 نفر را تشکیل می دهند، پنج هزار نفر اشخاص بودند و حدود دو هزار نفر شرکت های جدید بودند که اقدام به صادرات کردند. 

وی افزود: 1340 صادر کننده حقیقی و 1718 صادر کننده حقوقی از چرخه صادرات در سال 97 خارج شدند.

وی در خصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و شایعات در فضای مجازی درباره واردات ماشین های خارجی به کشور گفت: بعید می دانم خودروهای ژاپنی به ایران وارد شوند چرا که واردات ممنوع است.

گفتنی است، در جریان این نشست سه سند تفاهم نامه با سازمان صنایع کوچک متوسط و شهرک های صنعتی، انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های ایران و اتحادیه دورودگران و مبلمان تهران به امضا رسید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران