پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463334 تاریخ : 1398/02/07-15:52:02
,8,
بازارسرمایه ابزاری کارآمد در جهت رونق تولید

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر مطرح کرد:

بازارسرمایه ابزاری کارآمد در جهت رونق تولید

سید علی خسروشاهی: «بازار سرمایه می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد تأمین مالی و افزایش سرمایه که دربرگیرنده صنایع بسیار متنوعی هم هست به کمک تولید و اشتغال کشور بشتابد.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر سهم بازار سرمایه را در تحقق شعار امسال با عنوان رونق تولید ملی اساسی تلقی و تاکید کرد: در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی برای تولید کالاهای خود مواجه هستند، تسهیلات یا امکان عملیاتی شدن ندارد یا هزینه بسیار بالایی خواهد داشت که تولیدکننده کاهش یا تعطیلی تولید را بر تقبل ریسک‌های حاصل از روش‌های مذکور ترجیح میدهد؛ اینجاست که بازار سرمایه می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد تأمین مالی و افزایش سرمایه که دربرگیرنده صنایع بسیار متنوعی هم هست به کمک تولید و اشتغال کشور بشتابد.

این فعال بازارسرمایه در ادامه یکی از مهمترین ویژگی‌های بازار سرمایه هر کشور را تأثیرپذیری از مسائل سیاسی دانست و گفت: تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاه های اقتصادی در پی دارد تأثیر سریع و ملموسی بر بورس اوراق بهادار نیز می‌گذارد. در هر کشوری که از دیدگاه سرمایهگذاران مقدار ریسک در حد غیرقابل قبولی زیاد باشد، ترفندهای مالی برای جذب سرمایه ناکارا خواهد ماند. امروزه اقتصاد و جامعه جهانی مانند گذشته با سطح قابل‌توجهی از ریسکهای سیاسی مواجه هستند، اما ماهیت این ریسکها تغییر کرده و هماکنون ریسک سیاسی یک پدیده بسیار پیچیده و چندبعدی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ریسک‌های سیاسی بازار شامل تحریمها، FATF، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، انتخابات آمریکا، انتخابات مجلس، تصمیمات اثرگذار بانک مرکزی آمریکا، مشکلات ناشی از عدم ورود ارز و غیره است که در ادامه بررسی می‌شود.

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر، یکی از مهمترین عوامل سیاسی اثرگذار بر بازار سرمایه را تحریم‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: تحریم‌های اقتصادی، ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی، ممنوعیت در مبادلات تجاری و کاهش درآمدهای ارزی ناشی از آن، افزایش نرخ دلار و رشد فزاینده نرخ تورم از عوامل مؤثر بر این رکود هستند.

خسروشاهی ادامه داد: در حال حاضر جدا از مسئله تحریم‌ها، بحث لوایح چهارگانه FATF وجود دارد که شاملCFT و پالرمو بوده و هنوز به اجماع مشترکی نرسیده، به عنوان یک ریسک سیاسی، مهم و مبهم هم در بازار سهام و هم در بازار ارز عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین در ادامه تحریمهای دولت آمریکا با هدف منصرف کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران، سپاه را تروریستی اعلام کرده است. براین اساس، یکی از اهداف اصلی آمریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه را باید ضربه زدن به اقتصاد ایران دانست.

این فعال بازارسرمایه معتقد است: یک همبستگی مثبت بین بازار سرمایه و بازار ارز وجود دارد و علت آن هم این است که سهم بزرگی از بازار را شرکت‌های صادراتی تشکیل می‌دهند.

او افزود: پس عامل ارز از جمله عوامل اثرگذاری بوده که می‌تواند بر بازار حاکم باشد و اثرات مهمی را بر روی شرکت‌ها و صنایع بورسی داشته باشد. همچنین بخش عمده‌ای از مواد اولیه شرکت‌های تولیدی مانند شرکت‌های داروسازی توسط واردات تأمین میشود، تحریمها و سیاستهای تخصیص ارز بانک مرکزی باعث مشکلاتی در خصوص این گونه اقلام شده که منجر به کاهش تولید محصولات با مواد اولیه منشا خارجی شده است.

خسروشاهی در پایان، یکی دیگر از شوک‌های هیجانی را که می‌توانند منجر به نوسان در بورس و بازار سرمایه ایران شوند، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتخابات مجلس و تصمیمات بانک مرکزی آمریکا دانست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران