پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352932 تاریخ : 1397/05/02-15:19:50
,12,8,
بازار فارکس مفید یا غیر مفید

گزارش

بازار فارکس مفید یا غیر مفید

فارکس (Forex) اصطلاحی است لاتین بر گرفته از دو کلمه Foreign Exchange که به معنی تبادل ارزهای خارجی می باشد.

به گزارش بانک و صنعت ، ساده ترین تعریف برای تبادل ارزهای خارجی، تبدیل یک ارز به ارز دیگر است که مقداری از این تبادل برای خرید و فروش کالا و یا خدمات شرکت ها و دولت ها، هزینه های سفر و خرید جهانگردان و یا سرمایه گذاری اشخاص و بنگاه ها در کشور مورد استفاده قرارمی‌گیرد. البته بیشتر تبادل های ارزی با هدف کسب سود از تفاضل قیمت خرید و فروش انجام می گیرد.

 

بازار فارکس چیست؟
بازارمبادلات ارز خارجی که فارکس نامیده می شود یک بازار جهانی است که در آن ارز معامله می شود. هیچ بازار متمرکزی که در آن معاملات انجام شود وجود ندارد بلکه معاملات فارکس به طور فرابورس الکترونیکی (OTC) انجام می شوند که به معنای آن است که تمام معاملات از طریق کامپیوتر توسط معامله گران و دیگر فعالان بازار در سرتاسر جهان انجام می شود.

بازار مبادلات ارز بزرگترین بازار مالی در جهان است که میانگین گردش مالی روزانه در آن به طور مستمر در حال افزایش است. گردش مالی روزانه معاملات در جهان 4 تریلیون دلار تخمین زده می شود که 80% از آن مربوط به معاملات ریسکی به منظور کسب سود از معامله تفاوت های نرخ مبادله ای است.

چنین حجمی معنایش این است که نقدینگی بازار، مجموع حجم خرید فروش در یک دوره زمانی مشخص، بسیار بالا است.

این یک عامل بسیار مهم است که به امکان خرید و فروش آسان ارزها را فراهم می آورد و به خصوص از منظر یک سرمایه گذار تعیین کننده میزان سهولت تغییر قیمت ارز در یک دوره زمانی معین است.

 

مزایای بازار فارکس

 

امکان معامله در شبانه روز
در بازار فارکس هیچ محدودیت زمانی ای وجود ندارد و می توان در تمامی ساعات شبانه روز تجارت کنید. بازار، 5 روز هفته (از صبح روز دوشنبه در آسیا تا عصر روز جمعه در نیویورک) باز است. با این وجود به یاد داشته باشید که نقدینگی ارزها در زمان باز بودن بازارهای داخلی و همچنین در طول هم پوشانی های بازار، یعنی وقتی که افراد زیادی در بازار فعالند، آسان‌تر خواهد بود.

 

محدودیت در فروش ارز وجود ندارد
برخلاف بسیاری از بازارهای مالی دیگر که امکان فروش در آنها دشوار است، در فارکس هیچ محدودیتی در فروش ارزها نیست. اگر فکر می کنید ارزی بالا می‌‌رود، آن را بخرید و اگر پایین می آید آن را بفروشید. بازارهای سهام سقوط میکنند، اما در فارکس زمانی که ارزش یک ارز کاهش می‌یابد، ارزش ارز دیگری افزایش می یابد که فرصتی دیگر برای سود بردن است.

 

هزینه های پایین معاملات
معامله در بازار فارکس با حداقل هزینه همراه است، به همین دلیل دستیابی به فارکس به عنوان یک سرمایه گذاری آسان تر است. پلت فرم MetaTrader 4 هزینه ای برای راه اندازی و یا اجرا ندارد؛ هزینه ی اصلی معامله اسپرد (تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش) می باشد.

 

نقدینگی بی همتا (Liquidity)
از آنجا که فارکس ، تنها با تمرکز بر روی چند ارز، یک بازار 5 تریلیون دلاری در روز است، همیشه افراد زیادی در آن مشغول معامله هستند. به همین دلیل به آسانی می توانید حتی در حجم های بزرگ معامله کرده و یا معاملات خود را ببندید.

 

دسترسی به اهرم (Leverage)
از آنجا که میزان نقدینگی در بازار فارکس بسیار زیاد است، شما می توانید با اهرم قابل توجهی معامله کنید. به این ترتیب میتوانید حتی از کوچک ترین تغییرات بازار به نفع خود استفاده کنید. 

 

سرمایه اندک
حتی افرادی که سرمایه زیادی برای شروع معامله ندارند هم به بازار فارکس دسترسی دارند. در فارکس کارگزارانی وجود دارند که به شما اجازه می دهند حساب معاملاتی با حداقل سپرده 1 $ (حسابهای مینی) و یا 25 تا 100 $ (حسابهای میکرو) افتتاح کنید.

 

حساب های آزمایشی رایگان (Demo)
بدون ریسک معامله کنید. بسیاری از بروکرهای فارکس با ارائه ی حساب های آزمایشی به شما اجازه می دهند بدون از دست دادن حتی یک سِنت با نقاط ضعف و قوت سیستم معاملاتی خود آشنا شوید. اگر تازه کار هستید، از این مزیت بزرگ استفاده کرده و با باز کردن یک حساب آزمایشی فارکس معلومات خود را در این رابطه بالا ببرید. به علاوه، با کمک حساب های آموزشی شما نحوه  استفاده درست از پلت فرم معاملاتی را بهتر یاد می گیرید.

 

ریسک‌های فارکس
برخی از ریسک‌های موجود برای معامله گران در بازار فارکس به شرح ذیل می باشد:

جهت نوسانات بازار می‌تواند دقیقا بر خلاف آنچه شما پیش‌بینی نموده اید پیش رود، علاوه بر اینکه بازار فارکس یک بازار با نوسانات شدید و سریع می‌باشد ، تا حدی که اگر شما هم اکنون معامله‌ایی را باز کرده و فقط چند دقیقه بعد پی به اشتباه بودن آن ببرید و تصمیم به بستن آن بگیرید، ممکن است با یک ضرر هنگفت و یا سود هنگفت مواجه شوید.

چنانچه سرمایه اولیه شما در این بازار پایین باشد و از ریسک بالائی در معاملات خود استفاده کنید، امکان دارد ظرف چند روز سرمایه خود را از دست بدهید و یا بعد چند روز به سرمایه هنگفتی برسید.

این احتمال نیز وجود دارد که کارگزار فارکس طرف قرارداد شما دچار مشکل شده و یا ورشکست شود، بنابراین بایستی در انتخاب کارگزار دقت فراوانی را بخرج دهید. برای حصول به این اطمینان می‌توان از اشخاص مطلع و فعال در این بخش تحقیق نموده و یا اینکه حداقل از وجود بیمه اصل سرمایه خود توسط کارگزار فارکس اطلاع حاصل کنید.

سیستم‌های سخت افزاری معاملات شما یا همان رایانه شخصی ممکن است مختل گردد، بنابراین در چنین شرایطی ضرر شما، البته در صورتیکه از حد ضرر استفاده نکرده باشید می‌تواند بالا باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران