پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467134 تاریخ : 1398/04/09-10:50:50
,8,
بازار عطش اطلاعات دارد/سهامداران به مجاری موثق اطلاعاتی نیاز دارند

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات:

بازار عطش اطلاعات دارد/سهامداران به مجاری موثق اطلاعاتی نیاز دارند

وابستگی به یک جناح و خط خبری واحد، موجب سوگیری های خاص شده و فرد را از منبع حقیقت دور می کند، این روند آسیب رسان است و باعث دوری از تصمیم گیری های منطقی می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در خصوص تصمیم سهامداران مبنی بر اصلاح پرتفوی گفت: در مواقعی که امواج اخبار سیاسی در بازار زیاد می شود سهامداران نگران تصمیم می گیرند که سرمایه خود را از شرکت های کوچک به سمت شرکت های بزرگ سوق دهند.

وی ادامه داد: تصور عمده سهامداران این است که این شرکت های بزرگ شالوده و پایه و اساس مستحکم تری دارند و می توانند در روزهای پر استرس سیاسی، مقاومت بیشتری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با اتفاقی که در حوزه سیاسی و بین المللی روی داده است باید گفت دیگر خبر منفی تری وجود ندارد و تمام سختی ها پشت سر گذاشته شده است. اقتصاد ما آسیب های زیادی از اخبار منفی که شاید حتی به جا هم نبود، خورده است. بنابراین بر اساس منطق، بازار نباید هم اکنون دیگر تحت تاثیر شایعات باشد و زمان بهبود فرارسیده است.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در ادامه در خصوص پخش خبرهای کذب در بازار سرمایه و تأثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران گفت: بخش قابل توجهی از اخبار سیاسی که در بازار منتشر می شود موثق نیست.

وی ادامه داد: شیوه انتشار اخبار نسبت به پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست اما حجم و سرعت انتشار اخبار سریعتر شده اما با یک مشکل جدید مواجه هستیم. مشکل این است که با همان نسبتی که سرعت اطلاعات بالا است سرعت شایعات هم بیشتر شده و از طرف دیگر افرادی که اخبار به دستشان می رسد امکان صحت سنجی ندارند و نمی توانند بین خبر کذب و واقعی تمیز قایل شوند.آنچه به تعبیر من در این میان مشکل ایجاد کرده، این است که افکار مختلف نمی توانند این وسعت خبررسانی و انتشار اطلاعات را هضم و طبقه بندی کنند.

خدارحمی اشاره داشت: وابستگی به یک جناح و خط خبری واحد، موجب سوگیری های خاص می شود و موجب می شود از منبع حقیقت دور شویم این روند آسیب رسان است و باعث دوری از تصمیم گیری های منطقی می شود.

وی در این خصوص با اشاره به اخبار و شایعات پیرامون بازار سرمایه بیان داشت: هم اکنون در دوره گذار به سر می بریم اما در نهایت پس از یک مدت، فرق بین درستی و نادرستی معلوم می شود و می توان میان اخبار موثق و شایعات مضحک، تفاوت قائل شد. مردم عطش دسترسی به اطلاعات دارند و باید به دنبال خبری باشند که اعتبار کافی داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص نظارت بیشتر بر این شایعات گفت: به نظر میرسد ورود نهادهای نظارتی در این حوزه ها نیاز است تا جلوی آسیب رساندن به سرمایه گذاران خرد گرفته شود. اگر سایت نهاد نظارتی بورس آمریکا را نگاه کنید در صفحه اول در خصوص آخرین شیوه های کلاهبرداری هشدار داده است و برای بررسی دقیق تر هم سرمایه گذار می تواند مابقی روش های کلاهبرداری را از طریق همان سایت مطالعه کند. لذا وجود نهاد ناظر در این میان الزامی است تا تجربه تلخ بازار پولی تکرار نشود.

وی در خصوص تجربه بازار پولی اظهار داشت: تجربه تلخی که در خصوص موسسات مالی غیرمجاز و آسیب های وارده از سوی آن داشتیم به کل باورهای اجتماعی و اقتصادی سرمایه گذاران لطمه وارد کرد. به این ترتیب نباید بگذاریم این اتفاق در بازار سرمایه تکرار شود. با زیرنویس مسائل هشدار دهنده در برنامه های پرمخاطب در رسانه های جمعی مثل صدا و سیما و تکرار آن باید مانع اتفاق های ناگوار در آینده شد و نسبت به مسئولیت های سازمان در قبال این شایعات شفاف سازی کرد. به نظر می رسد این شکل جدیدی از فرهنگسازی در بازار سرمایه باشد که در واقع یکی دیگر از اولویت های سازمان بورس در بحث توسعه فرهنگ سهامداری است.

مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات در پایان خاطرنشان ساخت:  لازم است که ناظر شرایط امن سرمایه گذاری را به صورت واضح و شفاف و به زبان ساده برای عموم جامعه معرفی کند و خاطرنشان کند که اگر سرمایه گذاری تمایل دارد که در بازار سرمایه وارد شود باید به این شیوه سرمایه گذاری کند که مورد تایید باشد یعنی از طریق شرکت های مشاور سرمایه گذاری و .... به این ترتیب اگر از طریق شیوه های مورد تایید سرمایه گذاری صورت گرفت و در این راه مشکلی به وجود آمده ناظر پاسخگو خواهد بود، در غیر این صورت، ناظر هیچ گونه مسئولیتی را در قبال مشکلات پیش آمده ندارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 288
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران