پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448958 تاریخ : 1397/11/27-11:45:19
,17,
بازار شب عید تامین است

نگاهی به بازار شب عید؛

بازار شب عید تامین است

تامین کالا و فراوانی آن اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تلاش های شبانه روزی خبر از تامین بازار شب عید می دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عید نوروز به کفش و لباس نو و سفره هفت سینش معروف است. دید و بازدیدهای گاه و بیگاه و آجیل و شیرینی هایی که در دورهمی های نوروز طعم دیگری دارند.

همین روزهاست که سبزه های عید سر از مغازه ها و خیابان ها در بیاورند و بازارها پر شوند از خریداران پیر و جوان. گرد و غبار از خانه ها رخت بربندد و خنده مهمان دل کودکان در انتظار نوروز شود.

در تامین نیاز بازار مشکلی نداریم

اما مشکلات اقتصادی پیش آمده از تحریم ها و افزایش قیمت برخی از کالاها مردم را برای تامین مایحتاج شب عید نگران کرد که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدتی پیش خبر از تمهیدات لازم برای کاهش قیمت ها و کنترل بازار می دهد و می گوید:« از آغاز سال تا امروز برای تنظیم بازار 28 جلسه در کارگروه ملی و 150 جلسه در کارگروه تخصصی داشتیم. در این جلسات دغدغه ما کنترل بازار و تامین نیازهای شهروندان است. در طرح تشدید نظارت با همکاری اصناف، تعزیرات و دادستان ها بازار به دقت رصد می شود.
او در خصوص تامین پوشاک شب عید هم می گوید:« با تولید کنندگان لوازم خانگی و پوشاک چندین جلسه داشتم، که آن ها قول دادند در تامین نیاز بازار مشکلی نداشته باشیم. حتی تولید داخلی برای برخی از پارچه ها محدود بود که اجازه واردات صادر شد و به دلیل ممنوعیت واردات لباس های خارجی کارخانه های تولید صنعتی ما در سه شیفت فعال هستند و در پوشاک و لوازم خانگی بازار بسیار خوبی مهیا شده است.»

مردم چشم دیگر ناظران باشند

یکی از نتایج تلاش شبانه روزی دولت مردان برای تامین بازار و کنترل قیمت ها طرح جدید نظارت بوده است. با اینکه این طرح با همکاری گشت های مشترک سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسین اتاق های اصناف، بازرسین وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات انجام می شود، اما رحمانی می گوید:« در کنار این نظارت ها تصمیم گرفته شده نظارت را در وجوه مختلف یعنی در عرضه فروشگاهی، عمده فروشی و فرایند تامین حتی از مبادی تولید و واردات هم تشدید کنیم.
هر جا در حق مردم اجحافی شود بازرسی ما به طور جدی برخورد می کند. هموطنان می توانند شکایات خود را از طریق سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، اتاق های اصناف و ... هم اطلاع رسانی کنند.»

دخیره 80 درصد سهمیه میوه استان ها

و اما خبر خوش بعدی روزهای پایانی سال تامین و کنترل قیمت گوشت قرمز، مرغ و حتی میوه های شب عید است. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار، می گوید: «حدود 50 هزارتن سیب و پرتقال توسط وزارت جهادکشاورزی خریداری شده و تقریبا 80 درصد سهمیه استان ها در سردخانه های استانی ذخیره شده است که با تصویب کارگروه های تنظیم بازار استان ها، این محصولات در شبکه توزیع قرار می گیرد و قیمت آن ها در نیمه اسفند ابلاغ می شود.»
او در خصوص وضعیت عرضه مرغ گرم که این روزها برای مردم دغدغه شده است، می گوید: «به وزارت جهاد کشاورزی اختیار دادیم در صورت نیاز برای حفظ ذخائر استراتژیک مرغ وارد کند. همچنین مجوز واردات جوجه یک روزه و ممنوعیت صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان از دیگر تصمیمات ستاد تنظیم بازار است و در حال حاضر هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را بیش از 11 هزار و 500 تومان عرضه کند. قیمت جوجه یک روزه 2400 تومان اعلام شده و فروش با قیمت بالاتر به عنوان تخلف محسوب می شود.»
او با اشاره به اصلاح فرایند توزیع گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار، از برنامه ستاد برای توزیع هدفمند این محصول در میان اقشار مختلف مانند کارمندان دولت خبر می دهد و می گوید: «هیچ کمبودی در تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز نداریم و نقایصی که در بحث نهاده های دامی داشتیم هم برطرف شده است و از هفته آینده دیگر شاهد صف دریافت این محصولات نخواهیم بود.»

رحمانی: همه باید همراهی لازم را برای تامین مایحتاج مردم داشته باشند

اگر چه کنترل قیمت ها و تامین کالا به خوبی در بازار احساس می شود، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم در بیست و دومین جلسه تنظیم بازار تاکید می کند، نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاه‌های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم کنترل بازار توسط نهادهای نظارتی را حس کنند و می گوید: «قیمت کالاها باید از مبدا اولیه کنترل شود. بیشترین سود نه برای دامداران و کشاورزان که برای دلال ها است و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید کنترل لازم را انجام دهند. تامین کالا و فراوانی آن اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همه بخش ها باید همراهی لازم را برای تامین مایحتاج مردم داشته باشند.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 395
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران