پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354003 تاریخ : 1397/05/20-11:04:34
,12,13,
بازار سرگردان و بی هدف زیتون ایران

گزارش

بازار سرگردان و بی هدف زیتون ایران

زیتون ایران با وجود آنکه در دنیا به عنوان زیتون خوش طعم ایرانی و بهترین نوع زیتون یاد می شود، اما ج این محصول در مقایسه با دیگر کشورهای تولیدکننده بسیار کم است.

به گزارش بانک و صنعت؛ گیلان، قزوین و زنجان سه استان تولیدکننده زیتون در کشور هستند که در حال حاضر سطح زیرکشت زیتون در کشور 105 هزار هکتار می باشد. در سال 96، حدود 70 تا 80 هزار تن زیتون از باغ های سراسر کشور برداشت شده است.

آمارهای نا مطمئن از میزان مصرف زیتون در کشور باعث شده است که آمار دقیقی از سرانه مصرف این محصول در کشور در دست نباشد.

زیتون ایران با وجود آنکه در دنیا به عنوان زیتون خوش طعم ایرانی و بهترین نوع زیتون یاد می‌شود، اما جایگاه این محصول در مقایسه با دیگر کشورهای تولیدکننده بسیار کم است. از ضعف های مهم این محصول می توان به عدم برند سازی اشاره کرد و متاسفانه دولت برنامه ای برای برندسازی این محصول ندارد.

سالانه حدود چهار تا پنج هزار تن زیتون به صورت قاچاق از استان های مرزی وارد کشور می‌شود.

همچنین واردات دانه زیتون به دلیل شیوع آفت مگس سفید که موجب وارد آمدن خسارت به کشاورز می‌گردد باعث ممنوعیت واردات این محصول شده است، اما همچنان زیتون‌های خارجی با برندهای مختلف در بسیاری از فروشگاه های محصولات غذایی به چشم می خورد.

بحران آب در کشور از دیگر مشکلاتی است که باغ های کشاورزی را در معرض نابودی قرار داده است.

طبق گفته مسئولین در سال 72 وزارت جهاد کشاورزی طرحی را به عنوان ( طرح اصلاح و توسعه باغات زیتون ) با هدف تامین بخشی از نیاز روغن خوراکی کشور اجرا کرد. بگفته کارشناسان این طرح شتابزده بوده است. از این رو برداشت زیتون در بسیاری از باغ های کشور به صورت سنتی بوده است که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی می شود.

همچنین، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات و نداشتن بازار هدف و مشتری مناسب باعث شده است که بسیاری از بارهای صادراتی در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد.

متاسفانه تولیدات ایرانی تنها مصرف داخلی دارد. تامین مواد اولیه مورد نیاز برای بسته بندی و مالیات برارزش افزوده از دیگر دلایل ناموفق بودن این محصول است.

در حال حاضر حجم تجارت خارجی زیتون در دنیا سالانه 30 میلیارد یورو است که چهار کشور اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و یونان بخش اعظم آن را در اختیار دارند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 393
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران