پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449134 تاریخ : 1397/11/28-16:03:20
,8,
بازار سرمایه همواره از آینده متاثر است

بررسی تحولات پیش روی بازار سرمایه؛

بازار سرمایه همواره از آینده متاثر است

مدیرعامل کارگزاری راهبرد، شفافیت و تصمیمات منطقی را در روند مثبت بازار موثر خواند و بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش ریسک ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حمید علیخانی با اشاره به ریتم بازار سرمایه در شرایط فعلی و چشم انداز این بازار تا پایان سال گفت: بورس همواره با نوسان همراه است، اما رونق شهریورماه و مهرماه بازار سرمایه توقعات را از این بازار بالا برد و رشدهای فعلی پاسخگوی انتظار ذهنی سرمایه گذاران نیست.

وی با بیان این که بازار سرمایه همواره از آینده متاثر است افزود: در شرایط رشد و صعود بازه زمانی یاد شده، تحلیلگران افق خوبی را پیش روی بازار ترسیم می کردند و حتی پس از فتح کانال 190 هزار واحد توسط شاخص، دستیابی به 220 هزار واحد را دور از انتظار نمی دانستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاح شاخص بیان کرد: باید متوجه این مساله باشیم که هیچ تحلیلی قطعی نیست،اما اگر چنین تفاوت فاحشی بین تحلیل ها و وقایع وجود دارد باید به بررسی دقیق تر دلایل آن بپردازیم و روندهای آن را موشکافی کنیم.

رشد بورس در مقابل بازارهای موازی

علیخانی در تشریح عوامل تاثیرگذار بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بورس در کنار بازارهای موازی همچون ارز و سکه رشد خود را آغاز کرد و این بازارها نیز در آن زمان دچار نوسانات بی سابقه شده بودند. همچنین در بازار جهانی نیز با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم های نفتی ایران و بیم کاهش عرضه ، پیش بینی ها حاکی از گذر نفت از مرز 100 دلار بود که تاثیر مثبتی بر سهم های پالایشی و پتروشیمی گذاشته بود.

وی پذیرش چنین تحلیل هایی را به دلیل افزایش نرخ دلار از 4200 تا حدود 15 هزار تومان منطقی دانست و یادآور شد: افزایش سه برابری نرخ دلار در مدت زمانی کوتاه، بازار را متوجه این مساله کرد که سودآوری شرکت ها نیز قرار است چند برابر شود. چراکه علاوه بر سوددهی، بر قیمت دارایی های شرکت ها نیز تاثیرگذار بود.

علیخانی دلایل حرکت شاخص به کانال 150 هزار واحد را از ابعاد گوناگون قابل بررسی دانست و افزود: با قطعی شدن موضوعات تحریم و اجرایی شدن آن انتظار کاهش فروش نفت و محصولات پتروشیمی و سایر محصولات صادراتی، بازار شروع به شناسایی وضعیت جدید خود کرد و به سرعت نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد. ضمن این که با تدابیر بانک مرکزی، قیمت ارز نیز پس از یک کاهش سریع، در وضعیت تعادل قرار گرفت و انتظار ناشی از افزایش سود شرکت ها از این محل تا حد زیادی منتفی شد.

نفت؛ تاثیرگذارترین فاکتور بورسی

مدیرعامل کارگزاری راهبرد با تعبیر نفت به عنوان «عمود خیمه» در اقتصاد ایران ادامه داد: تاثیر نوسانات قیمت نفت بر صنایع داخلی و اقتصاد ایران انکار ناپذیر است. همین نوسانات فرآیند سودسازی را در شرکت ها به خصوص شرکت های وابسته به نفت که در بورس سهم زیادی دارند را تحت تاثیر قرار می دهد و با هر خبر سهامداران را به سمت ورود یا خروج از سهم سوق می دهد؛ بازار سرمایه نیز معمولا آینده را پیش خور می کند و چندان به موضوعات حال و فعلی نمی پردازد.

بازار به تشریح واقعیت ها نیاز داشت

این فعال بازار سرمایه دلایل دیگر موثر بر ریتم فعالیت بازار را تعویق تصمیم گیری درباره FATF و کانال مالی اروپا دانست و گفت: در کنار نوسانات قیمتی، به طول کشیدن برخی تصمیمات مهم مانند لوایح چهارگانه FATF و سرانجام شکل گیریSPV که به خصوص در شرایط فعلی و روبرویی با تحریم ها، کلیدی تلقی می شود در کاهش رشد بازار بی تاثیر نبود.

وی افزود: در این میان هنوز سرنوشت لوایح چهارگانه به طور قطع مشخص نیست و کانال مالی اروپا نیز که به نتیجه رسید، فعلا تا اجرایی شدن فاصله دارد.

با اصلاح به موقع؛ صعود تا 240 هزار واحد دور از انتظار نبود

مدیرعامل کارگزاری راهبرد با تاکید بر لزوم شفاف سازی تصمیمات تاثیرگذار اقتصادی توسط مسئولین گفت: اگر واقعیت های مربوط به مسائلی همچون FATFوSPV  از ابتدا به درستی تشریح شده بود، انتظارات بازار نیز تعدیل می شد و به اصطلاح با چند کندل منفی و اصلاح، شاخص به مسیر رشد خود ادامه می داد. در این حالت تحقق پیش بینی ها و صعود شاخص به بالای 200 هزار واحد دور از انتظار نبود.

علیخانی درباره شرایط پیش روی صنایع تا پایان سال  خاطرنشان کرد:بازار پس از یک دوره خوشبینی محض، به بدبینی مبتلا شد. اما آنچه امروز نمودارها و گزارش های 9 ماهه یا 10 ماهه شرکت ها نشان می دهد این است که سود افشا شده در این گزارش ها از سودی که در پیش بینی ها برآورد شده بیشتر است.

وی چهار صنعت پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی را صنایع دارای سود قابل قبول در این دوره نام برد و در خصوص وضعیت صنایع بانکی تصریح کرد: بانکی ها در این مدت با افزایش سرمایه های سنگین از محل تجدید ارزیابی ها همان طور که انتظار می رفت توانسته اند پول خوبی را سمت خود روانه کنند و می توان گفت تا به امروز رشد خود را کرده اند.این در حالی است که هنوز در برخی سهام این صنایع انتظار رشد وجود دارد.

وی این نتایج را نقطه قوتی برای تحولات پایانی بورس در سال 97 دانست و یادآور شد:باید این را هم در نظر داشته باشیم که برای پیش بینی رشد بورس در کنار تاثیر  گزارش ها باید به حرکت جریان نقدینگی و نوع وضعیت بازارهای موازی نیز توجه کنیم تا بتوانیم تحلیل بهتری از صنایع شرایط آنها در ماه باقی مانده از سال داشته باشیم.

لزوم برنامه ریزی برای کاهش ریسک اعتباری ها در پایان سال

کارشناس بازار سرمایه وجود برخی مسائل در تحولات پیش روی بورس در پایان سال همچون تسویه اعتباری و شناسایی سود شرکت ها و صندوق ها را همیشگی عنوان کرد و گفت: با وجود این که هر ساله به خصوص در دهه پایانی اسفند با چنین مسائلی روبه رو هستیم، ریسک بازار در این دوره تا حدی افزایشی می شود.مگر این که جریانی قوی برای کاهش تاثیر این موضوعات شکل بگیرد که این امر نیازمند برنامه ریزی است.

حمید علیخانی در خصوص سایر ریسک های موجود در بازار در زمان باقی مانده از سال نیز گفت: همواره ابهامات در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی دلیل اصلی ناتوانی در شناسایی این نوع ریسک ها است. این در حالی است که شفافیت در هر بازاری می تواند به کاهش ریسک و افزایش جذابیت سرمایه گذاری منجر شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 438
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران