پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314169 تاریخ : 1396/10/29-18:38:04
,8,
بازار بورس ایران 100 هزار واحدی می شود؟

بازار بورس ایران 100 هزار واحدی می شود؟

رشد قیمت های جهانی در حوزه فلزات و رشد پتروشیمی، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و افزایش قیمت ارز مهم ترین مسائلی بوده است که به رونق بازار بورس منجر شده.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، فردا شنبه 30 دیماه می تواند روز تاریخ سازی برای بورس ایران باشد و شاخص کل رکوردی تاریخی را به ثبت برساند، روز چهارشنبه و در آخرین روز از معاملات هفته جاری شاخص کل بورس تهران به 98 هزار و 923 واحد رسید و حالا تا رسیدن شاخص به عدد 100 هزار واحد تنها هزار و 87 واحد باقی مانده است؛ میزانی که ممکن است فردا صبح ثبت شود و رکوردی جاودانه در بورس تهران به جای بگذارد؛ در طول چندین دهه راه اندازی بورس تهران تاکنون هیچ گاه شاخص کل به عدد 100 هزار نرسیده است.

به اعتقاد کارشناسان در چند ماه گذشته رشد قیمت های جهانی در حوزه فلزات و رشد پتروشیمی، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و  افزایش قیمت ارز مهم ترین مسائلی بوده است که به رونق بازار بورس منجر شده. همچنین باتوجه به اینکه افزایش تورم را در سال های گذشته در کشور شاهد بودیم ولی اثرات آن را در بازار سهام نمی دیدیم این موضوع باعث شد که از ابتدای امسال بازار بورس به بازاری جذاب تبدیل شود و سرمایه گذاران برای حضور در این بازار روی خوش نشان دهند. البته در روزهای گذشته به اعتقاد کارشناسان بورس افزایش قیمت دلار و نزدیک شدن آن به عدد 4500 تومان پیش ران اصلی بازار بورس بوده است؛ نکته ای که باعث شده تا کارشناسان اعلام کنند اگر روند رشد قیمت دلار و ارز فردا در بازار ادامه پیدا کند به احتمال زیاد با رشد شاخص بورس رو به رو خواهیم بود و شاخص کل از 100 هزار عبور خواهد کرد.

اما سوال اصلی این است که آیا این رشد پایدار خواهد بود؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورتی که بورس از عدد 100 هزار عبور کند ما در چند روز این رکورد شکنی را خواهیم داشت ولی به احتمال زیاد کاهش و افت قیمت ارز در روزهای آتی ( طبق پیش بینی ها در هفته های جاری با پایان یافتن شروع سال میلادی همچون سال های گذشته که در بهمن با کاهش مقطعی قیمت دلار در بازار رو به رو خواهیم شد) باعث می شود که شاخص کل سیر نزولی پیدا کند و به زیر 100 هزار واحد برسد؛ اما به صورت کلی تا پایان سال بورس اوراق بهادار تهران روندی صعودی را خواهد داشت.

بررسی روند صنایع بورسی از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد در میان 37 ‌صنعت مورد بررسی، شاخص 20 صنعت با رشد همراه بوده است. در این میان پالایشی‌‌ ها بیشترین بازدهی را در میان صنایع بورسی کسب کردند. پس از آن نیز فلزی‌ها بیشترین رشد را داشته اند.

به اعتقاد کارشناسان اگر بخواهیم رشد پایدار کنونی را در بورس و بازار سهام شاهد باشیم باید کشور با رشد اقتصادی و رونق اقتصادی واقعی مواجه باشد زیرا رشد کنونی در بازار سهام تا یک مقطعی بیشتر ادامه نخواهد داشت و بعد از آن ما شاهد توقف آن خواهیم بود و اگر به دنبال تدوام رشد بورس هستیم باید به رونق اقتصادی و تولید فکر کنیم.

در پایان معاملات تالار های بورس اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ 16 دی ماه 96 در 67 هزار دفعه، تعداد 1 میلیارد و208میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 3 هزارو 228 میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 395 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد و شاخص کل با 326  واحد افزایش به رقم 98923  واحد رسید؛ حالا همه چشم ها به بازار فردا خیره است تا ببینیم که بورس فردا صبح رکورد شکنی خواهد کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 411
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران