به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، ناصر موسوی لارگانی مهمترین مسئله برای سرمایه گذاران را وجود امنیت خاطر و ایجاد شرایطی دانست که بتوانند فعالیت اقتصادی خود را به نحو مطلوب انجام دهند چراکه در برهه زمانی کنونی که کشور با تحریمهای یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکایی ها روبرو است باید در مقوله جذب سرمایه به بهترین شکل ممکن برنامهریزی کند. در ادامه می خوانید:
وضعیت سرمایه گذاری در کشور را چگونه می بینید؟
برای ورود سرمایه گذاران در کشور باید فرش قرمز پهن کنیم. خوشبختانه زمینه سرمایه گذاری در ایران برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم است، اما مانعی که در کشور ما وجود دارد بروکراسی اداری و برخی سنگ اندازی هایی است که بر سر راه سرمایه گذاران قرار میگیرد و باعث میشود آن گونه که باید فعالان اقتصادی شیفته سرمایهگذاری در ایران نباشند. اگر به منظور تسهیل شرایط سرمایهگذاری وعده ای به سرمایهگذاران داده میشود باید حتما عملیاتی شود، متاسفانه در برخی مواقع شاهد عدم پرداخت تسهیلاتی هستیم که به فعالان اقتصادی وعده داده شده است و در ارتباط با بازپرداخت ها نیز علاوه بر سختی هایی که در مسیر اداری وجود دارد شاهد بالا بودن میزان سود هستیم. به طور حتم اگر شرایط حضور سرمایه گذاران در کشور تسهیل شود شاهد افزایش جذب سرمایه و حضور فعالان اقتصادی در کشور خواهیم و تاکید می کنم که با حرف نمی توانیم در این مسیر حرکت کنیم.
وضعیت اقتصادی کشور را در برهه زمانی کنونی که با تحریم مواجه هستیم چگونه می بینید؟
مهمترین مسئله برای سرمایه گذاران وجود امنیت خاطر و ایجاد شرایطی است که بتوانند فعالیت اقتصادی خود را به نحو مطلوب انجام دهند. در برهه زمانی کنونی که کشور با اعمال تحریمهای یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکایی ها روبروست باید در مقوله جذب سرمایه به بهترین شکل ممکن و با برنامهریزی درست عمل کنیم و وضعیت مناسبی را برای حضور سرمایهگذاران رقم بزنیم. در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی وجود دارند که علاقمند به سرمایهگذاری در بنادر ایران هستند اما باید شرایط هر چه بهتر حضور آن ها را فراهم کرد و تسهیلات و معافیت های لازم را در اختیار آن ها قرار داد. یک مسئله مهم دیگر که باید به آن توجه داشت اینکه برای اخذ مجوزهای لازم، پروانه های بهره برداری و موافقت نامه های اصولی از رفت و آمدهای غیر ضروری و دشواری هایی که در بروکراسی اداری ایران برای سرمایه گذاران وجود دارد، ممانعت به عمل آید.
بسیاری از صنایع ایران با حداقل ظرفیت کار میکنند و واردات بیرویه برخی کالاها که در ایران تولید میشود، صنعت ما را با مشکل مواجه کرده و ناچاریم نفت بفروشیم تا هزینههای جاری کشور را بپردازیم. ضرورت دارد تا با قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و تقویت تولید داخل و استفاده از فرصت هایی که تحریم برای ما ایجاد می کند روی پای خودمان بایستیم.
بهتر بود ما در سالهای گذشته با همسایگان در رابطه با مباحث اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی بین کشورها مثل ایران و روسیه، ایران و ترکیه و یا کشورهای دیگر مذاکراتی انجام میدادیم تا نگران فروش نفت نباشیم. یکی از خواستههای ملت همین است که تمرکز بر درآمدهای نفتی نباشد. ایران در حال حاضر نسبت به همسایگان مزایای زیادی از نظر جغرافیایی، آثار تاریخی و منابع دارد و از ظرفیت های بندری، دریایی و موقعیت استراتژیک و جغرافیایی بی نظیری برخوردار است و باید از ظرفیت های ترانزیتی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
ارزیابی شما از روند جذب سرمایه گذار در کشور چگونه است؟
متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم به خوبی اعتماد سرمایه گذاران خارجی را جلب کنیم و این عدم جلب اعتماد، ناشی از این است که از سرمایه گذاران داخلی هم آن طور که باید و شاید حمایت نشده اند. سرمایه گذاران داخلی با عدم امنیت در بحث گردش سرمایه روبرو هستند و وقتی سرمایه گذار داخلی با مشکلات عدیده از جمله فشار سازمان مالیاتی، فشار بانک ها و دیگر مسایل روبروست، چطور انتظار داریم سرمایه گذار خارجی رغبت سرمایه گذاری در کشور را داشته باشد؟
یکی از دلایل کمرنگ بودن حضور سرمایه گذاران خارجی را فشارهای ناشی از تحریم است، ولی واقعیت این است که ما نتوانسته ایم اعتماد سرمایه گذاران خارجی را جلب کنیم و این عدم جلب اعتماد، ناشی از این است که از سرمایه گذاران داخلی هم آنطور که باید و شاید حمایت نشده اند. تنها راه برای جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی اعتمادسازی از سوی دولت برای سرمایه گذار داخلی و خارجی دانست تنها با این روش است که می توانیم ایجاد اشتغال کنیم.
در مورد پتانسیل بنادر و مناطق ویژه اقتصادی در مسیر جذب سرمایه گذار بگویید.
تأثیر معافیتهای مالیاتی که بهعنوان مشوقهای اقتصادی در نظر گرفته میشود بر درآمدهای کشور بر کسی پوشیده نیست و قانونگذار در زمان تصویب قوانین، بعضی معافیتها را لحاظ کرده است، اما بعضی از آنها ایرادهایی دارد. ما در برنامههای توسعه ای خود بهدنبال این هستیم که اتکا به نفت را کم کرده و از طریق درآمدهای غیرنفتی، ثروت کشور را افزایش دهیم. بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید بتوانند به قطب اشتغالزایی برای مردم منطقه تبدیل شوند و در این مسیر باید با وضع قوانین و تسهیل فعالیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در راستای جذب حداکثری سرمایه گام برداریم.
نگاه مجلس شورای اسلامی به تسهیل روند جذب سرمایه گذاری و حضور ویژه آن ها در بنادر ایران چیست؟
قوانینی که مجلس شورای اسلامی طی دو سال اخیر مصوب کرده است دال بر این نکته است که مجلس به دنبال تسهیل امور سرمایه گذاران است. قانون فضای کسب و کار مصوب شده و اخیرا لایحه ای را کمیسیون اصل 44 و تولید به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند که همگی در مسیر جذب سرمایه گذاری است و مجلس آمادگی کامل دارد تا اگر دولت به لایحه ای دیگری نیازمند است در این مسیر کمک های لازم را داشته باشد تا فضایی مناسب برای حضور و جذب سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم شود.
مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف قوانین زائد و متضاد چه برنامه ای دارد؟
چند سالی است که مجلس شورای اسلامی مشغول تنقیه قوانین است و تا جایی که اطلاع داریم مقوله تنقیه قوانین در دستور کار مجلس قرار دارد اما باید بدانیم به علت تورم قوانین این مسئله زمانبر باشد. به هر حال اگر دولت در خصوص مقوله جذب سرمایه گذار نیاز به تنقیه قوانین دارد، مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل خود را اعلام می کند که در صورت ارائه درخواست با فوریت مقوله تنقیه قوانین در حوزه جذب سرمایه گذاررا در دستور کار قرار دهد تا شاهد حذف قوانین زائد و متضاد باشیم.
در خصوص لزوم تعامل دستگاه های مختلف در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز توضیح دهید.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد عدم همراهی و همکاری مجموعه های مختلف با یکدیگر است. علاوه بر این مشکلات در بخش بروکراسی اداری برخی دستگاه ها علی رغم این که ممکن است آن ها حتی زیر مجموعه یک وزارتخانه خاص باشند مشهود است و باید در این رابطه هر چه سریعتر چاره اندیشی کرد. یکی دیگر از چالشهای اساسی در این حوزه نبود هم افزایی برای ارائه خدمت در مسیر جذب سرمایه است و همین مسئله باعث شده تا سرمایه گذاران پس از چند ماه دوندگی از هدف و برنامه خود منصرف شوند. به طور مثال اگر ارگانهایی نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سایر سازمانهای مرتبط در راستای جذب سرمایه گذار هماهنگ نباشند باعث دلزدگی و سرخوردگی سرمایهگذاران میشود و حتی این مسئله موجب میشود از استانی به استان دیگر و یا به خارج از کشور کوچ کنند و سرمایه خود را نیز منتقل کنند. چنین اتفاقی برای کشور خوشایند نیست و باید تسهیل شرایط جذب سرمایهگذاران در دستور کار کلیه دستگاههای ذیربط قرار گیرد.
در برهه زمانی کنونی که کشور با چالش های اقتصادی مختلفی همراه شده و فشار تحریمها نیز سختی کار را چندین برابر کرده است، نقش بنادر را در راستای گرهگشایی از مسائل اقتصادی کشور چگونه می بینید؟
باید در کلان نظام به بنادر کشور توجه بیشتری شود. هیچکس نمیتواند از ظرفیتها و پتانسیلهای اقتصادی بندری و دریایی ایران ساحلی ایران چشم پوشی کند. تاکید می کنم که باید نگاه ویژه تری را از لحاظ ایجاد زیرساختها و تسهیل شرایط فعالیت سرمایهگذاران، در بنادر و گمرکات ایران داشت، علی رغم اینکه بنده به شخصه از چندین بندر کشور بازدید کردهام اما کماکان نیازهایی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد کاملا فراهم نشده است و باید با برنامه ریزی در بهبود وضعیت واردات، صادرات و سایر بخش های اقتصادی اعم از مسیر جذب سرمایه گذار، ایجاد زیرساختهای لازم به منظور فعالیت تولیدکنندگان در پسکرانه بنادر و فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی و جاده ای گام برداشت.
در حال حاضر بنادر توسعه یافته دنیا در پیرامون خود زیرساخت های لازم را به منظور فعالیت های تولیدی و صنعتی ایجاد کرده اند و شاهد فعالیت های تولیدی و صنعتی در حاشیه بنادر کشورهای توسعه یافته هستیم، بنابراین ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم و ساختار را به گونهای در پسکرانه بنادر فراهم نماییم که به جای تولید در نقاط مرکزی کشور، کارخانجات تولیدی و صنعتی در پیرامون و پسکرانه بنادر فعالیت کنند تا از این طریق نه تنها شاهد کاهش مدت زمان انتقال کالا باشیم بلکه در مدت زمان تحویل محصول و صادرات آن نیز صرفه جویی کنیم. به شخصه دوست دارم که در ارتباط با اهمیت مسئله ای تحت عنوان رسوب کالا در بنادر صحبت کنم. مسئله ای که باید به صورت ویژه در دستور کار قرار داد این است که نباید کالا در گمرک و یا در بنادر بماند و این مسئله به شدت بحران آفرین است. باید مدت زمان ماندگاری کالا در بنادر کشور به حداقل برسد و کالا به محض تخلیه، بارگیری شده و در مسیر بعدی خود حرکت کند.
به رغم اینکه بنده به شخصه از چندین بندر کشور بازدید کردهام اما کماکان نیازهایی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد کاملا فراهم نشده است و باید با برنامه ریزی در بهبود وضعیت واردات، صادرات و سایر بخش های اقتصادی اعم از مسیر جذب سرمایه گذار، ایجاد زیرساختهای لازم به منظور فعالیت تولیدکنندگان در پسکرانه بنادر و فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی و جاده ای گام برداشت.
اگر ارگانهایی نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سایر سازمانهای مرتبط در راستای جذب سرمایه گذار هماهنگ نباشند باعث دلزدگی و سرخوردگی سرمایهگذاران میشود و حتی این مسئله موجب میشود از استانی به استان دیگر و یا به خارج از کشور کوچ کنند و سرمایه خود را نیز منتقل کنند. چنین اتفاقی برای کشور خوشایند نیست و باید تسهیل شرایط جذب سرمایهگذاران در دستور کار کلیه دستگاههای ذیربط قرار گیرد